fredag 15 mars 2013

I Stockholm, på månen.

Så, har det undgått någon att jag har varit på en visit i allas vår huvudstad Stockholm nyligen? Definitivt inte om ni följer "AAA" på Facebook där jag kontinuerligt har slängt ut sporadiska små uppdateringar och observationer.
Hursomhelst så tänkte jag skriva något mer ingående om mitt besök, eller. åtminstone delar av det, med viss fokus på, öl kanske.

Just ölmässigt så var denna lilla resa egentligen ingen utstuderad sådan per se, dock hade jag lovat mig själv att främst ta tillfället i akt och träffa en o annan "ölbloggarkollega", inmundiga ett och ett annat gott öl samt se till att åtminstone ta ett snabb-besök på en eller två ölhak som jag tidigare inte hade hunnit besöka i Stockholm.

Ja och där startar vi med ett av dessa vid namn "Man in the Moon", ett hak jag sedan länge har hört talas om som ett mer eller mindre ölfokuserat ställe i Stockholm, dock hade jag inte riktigt fått kläm på huruvida det var ett bättre sådant eller bara ett... ambitiöst?

Väl framme hoppas jag på att få ett hum om detta. Mitt på blanka dagen när jag plötsligt finner mig framför deras portar ser jag att de har "Sverigeyra" hela månaden och möts då ironiskt nog innanför dörrarna av fatskyltar ifrån både Malmö Brygghus och Lundabryggeriet, för all del några 08'or, såklart närkingar och den sedvanliga göteborgaren... Måttligt entusiastisk granskar jag fatutbudet för att, med ändå nyfikenheten i behåll beställa in en "I F*King Love Bunnies" över baren samtidigt som jag ber om en mer omfattande öllista.

Kanske på grund av en kall, snålblåsig innerstad framstår "Södras" nya DIPA/IIPA som väl kylig i glaset och avger ingen större arom så jag försöker till lika delar desperation och dumdristighet värma den svala vätskan med mina ännu kallare händer samtidigt som jag studerar den ganska omfattande men något förutsägbara flasklistan.
Ungefär samtidigt som jag tar min första smutt på det (typ) lokalproducerade ölet så noterar jag det första och enda, för mig, riktigt intressanta ölet i listan. Det hyllade burkölet "Heady Topper", också det en kraftfullare IPA som har rest ändan ifrån bryggeriet The Alchemist i Vermont (USA) och lovar upplevelser utan dess like...
210kr för 50cl berättigar tveklöst i min bok frågan om färskhet, en fråga jag i all min entusiasm artigt slänger ut till den något onsdagströtta personalen som jag i samma stund inser knappast har en aning, pling! Korrekt, "nedu jag vet inte" följt av tystnad, som om det svaret i sig är ansträngning nog.
Varningsklockerna ringer inombords, men för säkerhetsskull slänger jag ut frågan till ett gäng lokala ölfjantar på nätet och får snabbt bekräftat att den påstått guldfyllda burken nu snarare innehåller brons då denne snart skulle fylla ett år i Sverige. Hipp hipp... hurra...

Nåja, någonstans djupt inne i mig visste jag det nog redan, småfrustrerande hursomhelst, inte nödvändigtvis för att jag behövde dricka ännu en stark öl mitt på ljusa dagen, men för bristen på insikt och kunskap det signalerar när man inte lyckas sälja slut på ett av världens bästa öl inom tidsramarna för när det kan anses sälj och drickbart (eller var det måhända så sömnigt redan när det ankom att det inte var säljbart? isådanafall är det väl ändå inte köpbart heller, inköpbart så att säga.)

Jag känner en viss bitterhet växande både inom mig och på tungan, dels på grund av det något oaromtiska skarpa, mesigt parfymerade och beska ölet i glaset och dels på grund av nyligen konstaterade humlemissbruk. Min annars ganska positiva inställning till Stockholms ölscen dämpas stadigt i takt med inmundigandet och i slutet av glaset känner jag bara ett enda stort "njeee". Njee till kaninöl och njee till detta stället, njeeee. Betala, tack och hej, gå.

På vägen till... "tuben" (eh...) så kämpar jag för att få till en mer positiv inre stämning inför nästa krog/restaurangbesök men kan ändå inte låta bli att, lite raljant tänka: kunde personalen inte grävt fram burken och kikat efter ett datum?, jag menar, de vill väl sälja öl eller? Visst, jag kunde själv bett om att få kika på burken, men det är väl inte jag som kund som ska sälja bira till mig själv? Stället var dessutom hellugnt med knappt en handfull sena lunchgäster, så lugnt att personalen kunde stå och småprata sinsemellan i godan ro.
Kontentan: ger intrycket av att vara ett förvånansvärt oseriöst ställe ur ölsynpunkt och även om det kanske bara var en "dålig dag" så kommer jag inte gå några omvägar för ett nytt besök den närmaste tiden då jag anser att "ska man ha en massa bärs" så ska man också ha genomgående koll på dem, allt annat är lika med dålig personalutbildning, eller bara helt enkelt slarv.

Sådär ja, ur systemet... på tunnelbanan, förhoppningsvis mot bättre ölupplevelser, mot söder!

3 kommentarer:

Andreas Olofs sa...

Som Nya Tröls m.a.o?

AndersAnd sa...

Ganska likt ja med en touch av "Green Lion".

A Dd sa...

"As the New Year is fresh in mind, the dominant question in mind of everyone is, “How will you make 2015 a great year?”
(\__/)
(='.'=)
(")_(")

_________________
Buy Archeage Gold
RS3 Gold