tisdag 19 februari 2013

Plötsligt i Kristianstad

Eftersom jag besökte hemstaden för några dagar sedan med siktet på ett tråkigt men ack så nödvändigt tandläkarbesök, så bestämde jag mig naturligtvis i samma veva och traditionell livsnjutaranda för att kompensera med ett par flaskor lokalproducerat...


(...)

Att prova de lokala är alltid lika spännande, samtidigt som det tenderar att vara smått oroande på grund av, inte helt ovanliga kvalitetsproblem.
Nå, ett av de två ölen jag köpte på mig har jag provat innan (dock ej recenserat) och noterade då inget konstigt, så hoppet lever!

Konstigt framstår hursomhelst själva bryggeriet som, iallafall på hemsida och via sociala medier med en olustigt högljudd framtoning och ett uppenbart sikte på någon form av lokalpatriotisk del av marknaden *gäsp*, ett citat ifrån hemsidan:
"FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ 50 ÅR LANSERAS ETT LOKALT ÖL PÅ SYSTEMBOLAGET I KRISTIANSTAD.* IPALLA ÄR EN SKÅNSK ALE MED BRA BETT I BESKA, FYLLIGHET OCH LITE MER STYRKA. BRYGGD AV EN SKÅNEPÅG FRÅN VINSLÖV, MITT I BOKSKOGEN PÅ SNAPPHANEMARK."

Okej okej, tagga ner! (ni har väl sett "plötsligt i Vinslöv" förresten? exakt.) Nå, jag knäpper upp flaskan och låter ögonen pendla mellan det klara, ljust bärnstensfärgade ölet och den neutrala etiketten med den mindre neutrala texten som kaxigt läser "Charlis öl som bjuder på mer smak, beska å styrka. En IPA för ALLA, som inte är töntigt sönderhumlad. Vill man lära sig mer om öl så är detta korridoren framåt..."

Ölet är alltså ett med mer av allt som samtidigt inte är töntigt sönderhumlat och ska tilltala "alla". Det ligger för övrigt på 6,5% och doftar slående parfymerat, på gränsen till citrondiskmedel. En svängom och jag anar en subtilt unken ton tillsammans med ett stänk diacetyl (en smörton ej önskvärd i bärs av stilen India Pale Ale.)
Smakmässigt är ölet inte lika katastrofalt utan bjuder på generösa, snygga tuttifrutti-toner, en lätt kexig och precis lagom avvägd maltsötma som i sin tur bryts abrupt av den ganska kraftfulla beskan, en beska som dock samtidigt framstår som något brännande, och åter igen, lite unken.
Eftersmaken som ligger kvar ett bra tag bak på tungan och på ett obehagligt vis, nästan hela vägen ner i halsen är inte heller gemytlig på något sätt, tvärtom... Och där faller det, tippar över åt för kemiskt och blir efter några munnar väl svårt att dricka.
Inte helt åt skogen, men mer än halvvägs till Vinlöv, och det är faktiskt illa nog.

Nummer två då, en som är helt ny för mig. Vågar man hoppas på högre kvalité i ett öl av ännu mer knepig stil? Det vill säga ett jul eller vinteröl, kort och gott kallat just "vinter". En kryddad brown ale på 6,6% "för de som älskar snö, jul eller brasor"... (hmm, ja brasor är väl okej liksom...)
I övrigt hittar jag ingen nämnvärd information om denna skapelse utan kan bara i all hast konstatera att jag fick en av julens ca 30 överblivna flaskor. Nåja, det är väl bara till att "hugga in".

Åh ja, tveklöst pepparkakskryddig med en honungsliknande, fadd och lätt blommig touch i sällskap med ljus choklad, mint och lite lakrits. Ett hyfsat sammansatt första intryck även om kryddigheten, som oftast dominerar, även gör det i detta fall.
I munnen är ölet oväntat lent med väldigt finbubblig kolsyra som ger ett lugnt intryck och sedan erbjuder en ganska välkomponerad, frisk smakkompott av pigg mint, lättsam lakrits, glögglikt, lätt syrliga kryddor och färska örter.
Efterbeskan är väldigt låg och avslutningen domineras tyvärr av en något för kryddsyrlig, kärnlik kärvhet som drar ner en annars positiv helhet.
Trots detta ett överlag välgjort vinteröl som med sin lågmälda, angenäma smakprofil gott och väl tävlar med öl ifrån betydligt mer etablerade mikrobryggerier runtom i Sverige, ptja, och eftersom jag anser att svensken är relativt duktig på just jul och vinteröl så står denna sig för all del rätt bra i världen också, om jag får lov att ta i.

Värt att beställa? Har man inte tröttnat på jul/vinteröl så absolut, Charlis "Vinter" fungerar tveklöst i februarislasket. IPA'n skulle jag dock invänta ytterligare rapporter ifrån, den tillfredsställer nämligen ingen i den form som jag fick den i denna gången...

Inga kommentarer: