måndag 1 oktober 2012

Tre, eh, eller två frekvensöl.

I förra veckan fick jag hem ett ganska blött paket innehållandes två hela och ett, ytterst söndrigt öl, i recensionssyfte, ifrån Frequency-serien.. Denna serie är inte en som tidigare har gjort några större intryck på mig och jag ställer mig spontant lite frågande till den strikt smakmässiga idéen bakom då denna inte verkar sticka ut nämnvärt, utan fokus verkar ha lagts på en något halvsmal och lite luddig marknadsföring, "okej" om man spottar ut riktigt "frän bira", men ja, kanske lite för lätt att glömma bort i annat fall?

Det är hursomhelst måndag, efter ett lite halvtrist Systembolagetsläpp och med massvis av intryck kvar att smälta ifrån helgens ölfestival i Stockholm. Ska jag skriva något om själva festivalen, så behöver intrycken smältas ytterligare... Jag behöver mer tid.
Så jag gör det enkelt för mig idag och bjuder på mitt omdöme av dessa tre Frequencyöl där det första, deras "A Darker Shade of Ale" lyser klibbigt brunt inkletat i bubbelplasten med en gammal maltklistrig doft av sirap och våt kartong... Okej, nej, jag kanske inte ska recensera ett söndrigt ex direkt ur den mjuka, glasskärvefyllda lådan? Risken finns ju att jag skär min tung(a). Vi går vidare...

Först ut, "på riktigt", Frequency "No Sleep In October" som påstår att tyskarna fulländar "attityden" med oktoberfest... (Man kan läsa lite om vad jag tycker om oktoberfest här.)
Ölet är hursomhelst på lätta 5%, bryggt på karamell och munchenermalt samt humlat med tre humlesorter.

Färgen är klar koppar med ett tunt, lite gråaktigt skum som inte lämnar några nämnvärda rester efter sig.
Aromen är rödmaltig med viss störande vass pappton, kokta grönsaker och hintar med lite fantasi åt ljust bröd, lätt torkad frukt och våt mark, men överlag är det smuts och kemikalier som dominerar.
Smaken är i sin tur inte mycket bättre, faktum är att det finns alldeles för mycket fullager toner närvarande som då för tankarna åt ytterligare kokta grönsaker och gammal frukt följt av tydlig metall och en jordigt bitter, ofräsch avslutning som i utsträckningen ger kloakassociationer. Kärvt bittert och obalanserat, helt utan den maltfylliga renhet som krävs för att ett sådant här öl ska kunna klassas som njutbart.

Med andra ord, inte bra alls och känns i och med "all attityd" som ett episkt misslyckande inom en ölkategori som jag finner vara en av de absolut minst episka idag. Det finns inte mycket mer att säga, ja förutom att jag glatt provar vidare, då i hopp om att den sista hela flaskan knappast kan vara mycket sämre...

Nästa! "Ain't Nuthin to F*** Wit" (ligga med!?), en, i jämförelse med förra ölet, betydligt mer spännande sådan av typen, ganska alkoholstinn "witbier" på hela 7,5% som dessutom kommer på 75'or, kryddad med koriander och limeskal. Det är såhär de tycker att veteöl ska smaka, nu ska vi se om jag håller med.

Färgen är lätt disigt koppar med ett stort, lite flyktigt skum som ändå lämnar en del intressanta kratrar i det tacksamma vinglaset. Utseendemässigt inte direkt vad jag förväntar mig av en "wit" då dessa tenderar att vara både blekare och grumligare med ännu lite enormare krona på toppen, hursomhelst så är inte utseendet allt, ja till skillnad ifrån doften då som kan anses mer eller mindre totalessentiell..
Och ja, oj, citruskryddigt så att det tangerar någon form av WC-rengöring (anka? and?) med extra "lemon", typ limesorbet med lite luddiga vaniljtoner under ytan, subtilt grynigt men i stort sätt fullkomligt överkört av parfymerade kryddaromer ifrån koriandern och limeskalet, intensivt, och udda...
Smaken är i sin tur en aning mer sötmaltig men ändå med den riktigt rivigt, färska kryddigheten som skalbittert dominerar hela avslutningen och lite torrt säger adjö med viss alkoholhetta.
Kroppen, som känns rätt irrelevant jämfört med de överväldigande kryddattackerna, är helt okej, len och medelfyllig, något som i sig ändå höjer dryckesupplevelsen en smula men ja.. Som sagt... Mjee, eller kanske snarare, som inte sagt, wäää...

Alltså inte på något vis världens sämsta öl, men omdömet och köpfaktorn blir ändå väldigt lågt.
Först och främst så framstår ölet snarare som ett typiskt witbier-kryddat "öl", snarare än en riktig "wit", då vetet känns väldigt frånvarande, kroppen är inte sådär lätt och ljuvligt "veteölsfluffigt" och färgen är olämpligt dunkel med en något vek skumkrona på toppen.
För det andra så är det enda tillfället, som jag verkligen skulle vilja dricka detta, vore till en passande måltid, men trots stor flaska och relativt kortfattad text på baksidan så har man inte lyckats rekommendera en enda maträtt som skulle kunna gå ihop med ölet. Detta trots att denna "wit" fullkomligt skriker efter en lika välkryddad, het sojadrypande wok, thailändskt tillagade räkor eller annan maträtt som innefattar färsk koriander och lite rödare chilihetta. I sådant sällskap så skulle det faktiskt vara både intressant och trevligt att knäppa en 75'a o ställa fram åt matgästerna runt bordet. Och ja, där har vi det lilla aber nummer tre, det vill säga att ölet kommer på en olämpligt stor flaska med tanke på dess kryddintensiva innehåll, kryddintensiva som även den mest frälste koriander och limejunkie'n skulle kunna uppskatta max 33cl av (och tro mig, jag är en äkta lime och korianderknarkare.)
Således ett väldigt knepigt öl, presenterat och paketerat på ett lika knepigt vis, "modigt", och dumdristigt vågat, lite som en egentligen intellektuell och blyg tjej under allt för kraftig alkoholpåverkan på krogen som, någonstans där under de sena timmarna bestämmer sig för att "gå lite crazy" och stöta hejvilt på halva omgivningen, en sådan jag generellt inte väljer att ligga med. Men, to each his own... Antar jag.

Är "A Darker Shade of Ale" något att ha då? Vi får se om det kommer ett avrundande inlägg med en recension av den, och lite tankar kring serien i övrigt, en serie som än så länge enbart får mig att tänka "börja imponera, eller lägg ner".

1 kommentar:

Billig Gw2 Gold sa...


Genuinely my partner and i understand the energy you made to talk about the data.The subject this i located was really powerful to the matter that i has been exploring for a long period