fredag 5 oktober 2012

Lyft på kilten.

Det är alltid med stor nyfikenhet som jag ger mig på nya svenskbryggda öl, och ja, detta gäller även, och inte minst när det kommer till Sigtuna som ofta är snabbt ute med nya ölsorter av både den mer traditionella, och något mer moderna typen.
Equilibrium står för balans och medan stilen skottländsk, starkare, mer maltbetonad öl (på 9,3%) känns mer eller mindre uråldrig, så slår mig ändå initiativet att brygga en sådan idag som ett modernt drag där man sådär gött skiter i humlefokus och istället generöst myser till det med lite helmanlig malt av både det karamelligare och rökigare slaget, något som tillsammans med värmande alkoholstyrka låter både lovande och lämpat för den blåsiga, kalla malmöhösten.
Å andra sidan... Ja, visst måste det finnas en andra sida? så är då Sigtuna Brygghus det svenska bryggeriet som har gjort mig besviken överlägset flest gånger med både svajig kvalité och dåligt utförda öl inom ölstilar som bryggeriet uppenbarligen inte behärskar. Således känns risken stor för att, Equlibrium, trots att jag gillar "riktningen", faller pladask.
Faktum är att det nästan är så att jag bävar lite inför att kika under denna skottes kilt, ni vet besvikelsen, ifall den är alldeles för... liten.. Ifall det som bjuds är för tunt, "omatigt", för snålt. Och isåfall, ska jag ändå stå ut, vara lite snäll och inte såra Sigtunas känslor (ytterligare) trots min egen olust? Eller ska jag, ärligt och burdust såra dennes stolhet och säga tack, men nejtack, spola kröken, "du är tyvärr inte man nog herr skotte, gå hem"?

Jag börjar ändå lätt förskräckt, lyfter försiktigt, lutar mig emot den för att få en glimt. Jag kikar lite nyfiket och fnittrar optimistiskt när jag får syn på en mörkbrun, heligt lysande kropp prytt av en liten, gråaktigt bubblig skumring. Den gillar uppenbarligen uppmärksamheten och jag vågar mig ännu lite närmare. Retsamt och subtilt lustfyllt låter jag aromerna komma närmare och uppfylla mig av värmande känslor som för tankarna åt piskande läder, förföriska fikon, nygräddade dubbelmackor och jästsyrlig frukt tillsammans med en pikant rökighet och ett spännande alkoholsting. Moget, lite burdust och varmt tröstande.
Det blir således en omöjlig frestelse och jag närmar mig nu nästan på hämningslöst, greppar försiktigt, drar in dess jovialiska stolthet ännu en gång innan jag smakar ordentligt för första gången på denna nya bekantskap.
Äntligen i munnen är den chockerande stor och varm, len och lite kletig med distinkt smak av.. Skotte. Lite vinöst, småsyrligt men jag hanterar det utan problem, drömmer mig bort i leken och låter livets torkade frukter fylla mig, jag suttar intensivt, lapar i mig, slickar mig om läpparna och känner smaker av läder, av cigarr, av man. Intensiteten byggs snabbt upp, processen känns något enkelspårig, inte värst komplex men ack så god och åh så potent. Det blir fort oumbärligt, den tar över fullkomligt, dominerar mig och med munnen full blir jag tillslut tvungen att svälja med den syndiga konsekvensen att smakerna fullkomligt exploderar ut i varenda hörn av mitt uppskattade ansiktshål. Nötiga toner av mandlar och söta russin klibbar fast och på vägen ner värmer det halsen. Intensiteten blir nästan för mycket men jag slickar mig åter igen om läpparna och inmundigar ytterligare, desperat likt det lustande djur jag faktiskt är. Det är faktiskt gott!

Efter vad som känns som en blinkning senare tittar jag på den, den är tom och jag är uppenbarligen klar. Med en värmande sensation i magen sköljer nu en blandad känsla av både stolthet och skam över mig, men äsch, jag skakar på axlarna, "så kan det gå", det gick lite väl fort, men det måste väl vara ett tecken på att det var bra? Och ja, även om jag inte direkt tänker springa iväg och gifta mig, så är detta ändå en skotte som jag kan tänka mig att ha på lut här framöver i höst, för när just lusten faller på.

13 kommentarer:

Obalanserad sa...

Hahahaha, helt jävla fantastiskt skrivet!

7XL sa...

Vill men kan inte sluta titta på det övre kortet.

lasseg sa...

En recension som heter duga.. Hysteriskt roligt, och nu så här småsent på fredagskvällen så börjar jag snegla på skotten som står i mitt ölförråd jag med...

lasseg sa...

Bwaaahhaahah, nu kikade jag lite närmre på den första bilden.. du är en sjuk människa Anders.. sjuk.. och behöver hjälp!!

Alexander sa...

Du går som vanligt utanför den A1-mall som ölrecensioner alltför ofta brukar innebära. Men vettefan om du inte nådde en ny toppnotering nu.

Alf Tycker Om Öl sa...

Om/när jag skriver en recension på Equilibrium - det blir nog bara en länk hit. Detta är utan tvekan det roligaste/bästa jag läst om öl. Att läsa detta var lika gott för själen som ölen var att dricka!

Christian sa...

Antagligen det roligaste jag läst i recensionsväg! Hur kul det än är att läsa en sågning så är det här roligare! :D

Sjukt, lite lagom bisarrt men riktigt bra!

AndersAnd sa...

Jag förstår inte vad ni menar, det är ni som är sjuka!

Obalanserad sa...

När ska Sigtuna lägga den här på sin Facebook-sida då?

AndersAnd sa...

När helvetet fryser till is kanske?

the night sa...

bäst!

Brew Dude sa...

hirr hirr! Skoj skrivet det där. Jag vill också ha en!

D3 Gold sa...

Wonderful perform. And incredible choice of equipment to operate... Really great!! GW2 Gold