torsdag 13 september 2012

Minimus

I normala fall brukar jag, som känt, lägga krutet på en rejäl inledning. Idag finns det inte så mycket att säga förutom att Lagunitas Brewing Company är ett sådant där "brewing company" som kommer ifrån den amerikanska västkusten och som således, generellt sätt är ganska bra på att göra humlebetonad öl. Kul att dom kommer hit tänker jag spontant, hur färska kan dom vara tänker jag kort därefter..
Nåja, otroligt bra priser = inte mycket att gnälla om, bara att testa! Denna "Maximus", ungefär som bryggeriets IPA fast upp-pumpad runt 30% enligt ratebeer, där den då för övrigt klassas som en imperial/dubbel IPA.
Kort inledning sa jag så: psscht! kluck, kluckkluck!

Färgen är ljus bärnsten, lätt disig med en liten vit skumkrona som lämnar vettiga rester efter sig på insidan av glaset. Doften, ja eller den lättare odören i detta fallet är främst av något som påminner om blöt hund eller våt papp, lite alkoholdränkt jäst frukt och billiga kex.
Smaken är i sin tur sötsliskigt fyllig men samtidigt vattnig och lite unken med uppenbart trött humle på en lätt karamellbas som egentligen aldrig var ämnad att märkas såhär tydligt. Efterbeskan är där men utan sällskap av intressanta aromatiska inslag utan möter istället upp med en gnutta bråkig alkohol.

Nej, detta är knappt provbart och såhär vid en sista sipp känner jag bara en enda stor sorg skölja över mig. Nej inte enbart för att ölet inte var bra, utan för att ett sådant här öl, eller ett liknande, inte någonsin skulle kunna vara eller må bra på systembolagets ljumna hyllor.
Men Lagunitas expanderar och vi väntar mer välhumlad öl ifrån dem, och till vilken nytta?
Välkommnandet en välhumlad öl får här, efter en redan lång, skakig och tidskrävande resa är ett varmt och välbelyst sådant, något som, när det kommer till just öl, inte är något positivt.
Det har blivit hög tid att börja reklamera öl till Systembolaget, på grund av humletrötthet.

5 kommentarer:

Lasse Wängermark sa...

Håller med. Trött sa Bull till Bill.
Tyvärr var deras öl inte mycket roligare när jag drack dom i våras over there heller.

AndersAnd sa...

Har druckit diverse färskare öl ifrån dem förr, iofs för ett bra tag sedan men jag gillar många av dem, dock tappar dem extremt snabbt vilket jag misstänker att vi kommer se prov på vid framtida släpp på systembolaget.

Anonym sa...

2.5 månad från produktion och ki tycker att det är "trötta flaskor" samtidigt som andra amerikanare blir prisade här och var trots att de går via två till tre mellanhänder...
och just det, Maxinus betyder inte dubbelt så mycket humle. tvärtom, dubbel mallighet och styrka.

Anonym sa...

mallighet = maltighet

AndersAnd sa...

Osar det blöt hund så gör det och ölet smakar inte friskt, det är mitt enda problem med det, ett problem som för mig är ganska avgörande. Och det räcker kanske med två och en halv månader för att ölets yttersta briljans ska gå förlorad? Den som är ganska avgörande för att balansera upp den sockriga sötman?