söndag 9 september 2012

Inte coolt.

"Rock 'n' roll" och bira har länge gått hand i hand, "rock 'n' roll" och fulöl absolut, självklart, men även "rock 'n' roll" och "craft brewing" är inget som kan anses vara ovanligt.
Jag kan personligen uppskatta en punkig eller, för all del, en "rock 'n' roll-typ av mentalitet" när det kommer till själva skapandet och bryggandet av öl, dock räcker det där för min del, "rock 'n' roll" behöver inte tas till fler etiketter, likt ett obehagligt "Elvis-vin", "rock 'n' roll" behöver inte hela tiden ljuda skränigt i dåligt filmade ölreklamvideor och "rock 'n' roll"-frälsta bryggare behöver inte skylta med deras personliga musiksmak mer än vad de redan gör. Det är både tröttsamt och efterblivet, och absolut inte coolt.
Om ölen som sedan serveras inte håller det där "rock 'n' rolliga" måttet, ja då faller hela grejen pladask och ocoolheten lyser starkare än någonsin med sin närvaro. Två exempel på sådana grandiost pinsamma misslyckanden är Sigtuna Brygghus korta men ack så tramsiga "Ace of Spades" serie (o fyfan vad jag är trött på den låten! Är det dessutom den enda det där jävla bandet har gjort efter alla dessa år av harvande frågar man sig inom parentes?!) där obalanserad sötsimmig sörja båda gångerna fick bada tillsammans med fulsprit i ölglaset, det där glaset som kostade omotiverat många kronor att fylla.
Dåliga idéer på icke-innovativa ölstilar, dåligt utfört men ändå marknadsfört och hype'at som om det vore något extraordinärt, självklart med en "hård" rocker som pryder etiketten på den lilla åh så "exklusiva" flaskan. Det gläder mig att rapportera att "Ace of Spades" serien verkar ha upphört på grund av just rättigheterna till det löjliga namnet, bra! Blir ölen kanske automatiskt bättre i och med detta? Osäkert, och man kan ju alltid dra till med något liknande istället, som tex... "Prince of Darkness".

För de som inte är värst insatta eller, för all del intresserade av musik (ja eller, rockmusik), ni kanske tänker "jaru, hmm, Prince of Darkness är ändå ett rätt tufft namn på en svart IPA", ja om det mot förmodan finns någon sådan så förlåt: det är inget kreativt drag ifrån Sigtuna själva, utan när det talas om "the prince of darkness", syftas det alltsom oftast på en viss person - nää inte Lucifer - utan en så kallad artist som i vanliga fall kallar sig..."Ozzy Osbourne", ja, och som är ganska tätt anknuten till rockmusik (och nej rockfolk, jag tänker inte gå in på genrer, eller undergenrer, eller för den delen underundergenrer, det får ni ha för er själva!) Denna svarta IPA som jag har här framför mig är alltså en hyllning till mörkrets prins Ozzy, det är så coolt så att jag nästan skakar av stolen och ropar på Shaaaarrrron...

Med lite hjälp får jag hursomhelst upp kapsylen och skakar ner några bruna droppar i lämpligt vinglas, bruna droppar som lägger sig som en nästan svart, ganska snygg massa i glaset under ett också fint lock ljusbrunt skum.
Doften som slår mig för tankarna dels åt mild karamellfudge, bränd malt och tallbarrig humle som i sin enhet lite sådär kemiskt påminner om lim. Även saltlakrits är tydligt och alkoholen är förvånansvärt väl dold.
Saltlakritsen återkommer sedan lite väl tydligt i smaken och ger tillsammans med alkohol en brännande sensation på vägen ner, kletig, lite soja och smörlik maltighet bråkar med talliga toner utan att gå över till svinäckligt, det håller sig snarare inom ramarna för slätstruket. Det är torrt, bränt och lite kemiskt utan på något vis anmärkningsvärda inslag av friskare humle vilket gör ölets helhet lite väl kärv och snarare, stout-liknande.
Munkänslan är rätt okej, lite i klibbigaste laget men lagom medelfylligt vilket hade fungerat finfint om ölet bara hade haft en tydligare tropisk karaktär. Nu blir det snarare "sådär" (något som i och för sig är ganska positivt i jämförelse med många av bryggeriets tidigare prestationer.)
Ett öl med gubbig image som samtidigt försöker sig på att vara modernt, ett misslyckande som inte hade varit lika stort om inte gurorna i detta fallet hade haft allt för mycket elektrisk förstärkning.. Tona ner, tona ut, tack.
Jag överlåter detta öl åt gubbarna på kvällstidningarna, gubbarna som sannerligen kommer att gilla "Ozzyölet" (vilket Sigtuna själva också kommer att vara noga med att hänvisa till) jag tycker dock synd om just Lasse Råde som nu efter denna "törstsläckare" på 8% ABV ska försöka sig på ännu en helförvirrad stilförklaring likt den nedan. (Jag brukar inte återanvända gamla bilder men denna är bara för skojig!)

28 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Har en flaska hemma, törs den drickas? Blir aningen skeptisk.....

AndersAnd sa...

Törs självklart att drickas! Det verkar ju faktiskt vara rätt många som gillar detta öl.. Min recension var något luddig, men likaså kändes ölet, så vad ska man göra? Prova ska man alltid.. (tror jag..)

bark sa...

Under den backtämning av öl från hembryggar-SM som jag deltog i för en tid sedan diskuterades den viktiga skillnaden mellan öl som var "drickbar" och "provbar".

Tobias Lund sa...

Jag tycker det här var en bra black IPA och jag fattar inte varför du håller på och gnäller på ölets namn? Inte direkt häftigt eller innovativt, men det är ändå passande. Och det ska väl främst handla om smak?

AndersAnd sa...

Det handlar främst om smak, vett och etikett är dock ett skojigt sidospår men inget som på något vis är avgörande för huruvida ett öl är bra eller ej (jag har provat ex antal fantastiska öl ifrån USA där etiketterna och ölnamnen är fullkomligt förskräckliga!)

Joel sa...

Kör på bara, det är intressanta saker du skriver. Jag håller inte med i allt så klart - i synnerhet inte gällande ölet - men det är spännande att få bryta tankar.

Anonym sa...

Är ett stort fan av denna blog. En personlig och ärlig blog. Alltid rolig läsning oavsett om man håller med eller ej.
Denna gång håller jag helt med. Sigtuna verkar ha seriösa kvalitetsproblem. Köpte två flaskor av denna öl med två helt olika innehåll. En flaska med vattnig porter och en med klart drickbar och god vätska. Dock ej i närheten av hur en riktigt bra BIPA ska smaka. Lite för mesig. Kan tillägga att det är alldeles för ofta det är lotto att köpa Sigtuna- öl.

Anonym sa...

Vad pretentiös och tråkig du är. Jag vänder mig nog till ödmjukare och skojigare människor för öltips i framtiden.

/Arnor

Joel - Ölamatören sa...

Kan inte låta bli att undra om det är stor variation i batcher på denna öl. En del känner tydligen verkligen av humlen i den, medan jag precis som du mest upplevde en mild porter/stout. Ska försöka jaga tag på en flaska med annat bäst föredatum för att se om det är där skon klämmer....

Patrik sa...

Jag gillade prinsen, men enligt mina smaklökar så kändes den närmast som en rökporter med påtaglig rökighet (lite baconkänsla) och med en mild humleton.

Nu har jag inte smakat någon BIPA innan, men om det hade varit ett blindtest hade jag ärligt talat gissat på att det var en Nils Oscar Rökporter jag drack.

Joel - Ölamatören sa...

@patrik BIPA (eller Cascadian Dark Ale som stilen också kallats från början för att inte vara en mottsägelse i sig själv) skall inte smaka som du beskriver (även om det är gott) ;)

"Flavor – A balance between citrus like and spicy Northwest hop flavor, bitterness, caramel and roast, chocolate, or Carafa® type malts. Any roast character should be subdued. Black malt is acceptable at low levels but should not be astringent. Any burnt character is not appropriate. The finish should be dry with caramel malt as a secondary flavor. Diacetyl should not be present. The main emphasis should be on hop flavor. "

Citatet är taget ifrån "brew your own" där de går igenom ölstilens uppkomst. http://www.byo.com/stories/beer-styles/article/indices/11-beer-styles/2072-birth-of-a-new-style-cascadian-dark-ale

AndersAnd sa...

Kul med dem som bara tycker det är kul att läsa, vare sig man håller med om allt, lite, eller ingenting.

Till Arnor: jag tycker faktiskt att jag stundtals är ganska rolig i detta inlägg, instämmer du inte och dessutom tycker att jag är pretentiös så är nog inte min blogg för dig ändå. Lycka till med sökandet efter god öl.

Hans sa...

Jag dricker en PoD i skrivande stund, och tycker faktiskt att den är hyfsat humlad. Den känns inte "trött" för min del. Jag har dock svårt att bedöma om det är en bra BIPA, i och med att jag inte druckit sådana tillräckligt ofta.

Anonym sa...

Är inte frekvent läsare av din blogg men jag kan hålla med om att det blir lite pretentiöst ibland.

Känns som du fokuserar lite väl mycket på annat än det som för mig är viktigast... Ölen.

Men men det är ju som sagt inte ditt problem som du beskriver det är ju läsaren uppenbarligen... Och det är ju också en filosofi.

//Mackan

Anonym sa...

Gillar att det är lite flum kring ölen. Inte bara en recension rakt upp och ner. Varje inlägg är en debattartikel. Det är dessutom mycket humor.

AndersAnd sa...

Mackan: det handlar ju om en blogg eller? I grunden måste jag väl skriva om, och på det sättet jag finner roande. Annars hade det blivit otroligt tråkigt både för mig och er "läsare", er "läsare" som för övrigt ganska lätt kan välja ut vilka bloggar ni följer, vilka ni "klickar in på" etc.
Det här är personligt skrivande, inget informationsblad, har man inte förstått det efter att ha tittat in här då och då så.. är man inte nämnvärt observant.

Det är liksom, lite fritt att göra.. hur man vill.. (skriva vad man vill, läsa vad man vill.)


Anonym: Lite så känner jag också.

Anonym sa...

Går sådär för Sigtuna tydligen. Minus 2 mille.

http://www.121.nu/onetoone/foretag/brygghuset-i-sigtuna-ab

Mats B sa...

Avdelningen "Rocköl":
Det här är så pinsamt att det gränsar till lyteskomik.
2009 lanserade Millingstorps Gård (utanför Ödeshög i Östergötland)tillsammans med en medlem i gruppen Rednex "Cotton Eye Joe Beer"
http://www.cottoneyejoe.se/cottonindex.html
Tack och lov har ingen hört talas om eländet sedan dess.

AndersAnd sa...

Mats: Wow!

Danne sa...

Måste säga att jag blir road av att läsa alla kommentarer :)
Förövrigt kan ni läsa lite om Cotton Eye Joe här, där killen i Red Nex för övrig är min goda vän.
http://winesandspirits.se/?p=2191

Anonym sa...

Samsung has unveiled its new handset, the Galaxy
S3 in Europe ahead of other markets. Both the displays are easily among the best, with the i - Phone
4 marginally leading the way in terms of display quality and the Galaxy S winning the
size battle. Odin is thought to be preparing to roll into the market with the new Android 4.


Have a look at my web blog ... samsung s4

Anonym sa...

3 inches screen of Zopo ZAP900h is really a cool thing about Zopo ZP910 and as it is having a
Quad Core processor you should really check out its features.

Smartphone survey is an important app for Smartphone users that
may keep them busy while giving some beneficial results.
However, they are less likely to say these tools helped them save money at a rate of 44
percent to 49 percent.

Visit my website: galaxy s4

Anonym sa...

With the revolutionary Thunderbolt technology, you'll be able to achieve bi-directional channels with transfer speeds to peripherals like external hard drives and servers up to an amazing 10 Gbps--while also connecting to a Display - Port-compatible high-resolution display. TUAW was even claimed that a product will be launched in last year's
Christmas shopping season. First and foremost shut down your Mac - Book Pro laptop completely.


Take a look at my webpage ... macbook pro

Anonym sa...

And powering its various affairs will be the dual core Nvidia Tegra 2.
3 inches screen, there is 285 pixel in one inch, it is also called ppi.
It is priced at around $399 with a 2 year contract and $599 without one.


My blog post - samsung galaxy tab

Anonym sa...

In addition, Po - P (Picture over Picture) function
allows CCTV monitor to display video from alarm channel without leaving the viewing mode of the
current image. The introduction of the samsung chromebook into the marketplace signifies a shift away from the traditional concept of a laptop where the devices itself stores all of
the information that you require. If the system is just in
sleep mode then the resume time is instant.

Anonym sa...

Not sure if you need more insulation on your water
heater. Sometimes, the bargains can be found at different stores,
so shop around in your neighborhood stores for the best deal.
The devices must be hooked to a power source and be connected to WI-FI
for it to automatically back up.

Check out my web-site :: nest thermostat

Anonym sa...

Its appearance is note-bookish and minimalistic having
no front button. Here are just a few examples of the kinds of meditation we can experience:.
Black - Berry Tablet OS is the new operating system that has been created for the Black
- Berry Tablet and this operating system is based on QNX Neutrino.


Have a look at my web-site :: blackberry playbook review

Final Fantasy 14 CD Key sa...

I was looking for this certain information for a
very long time. Thank you and good luck.

Rs To Gold
Final Fantasy 14 CD Key