måndag 17 september 2012

Fira oktober?

Okej, så efter en miniomröstning mellan två öl på "Anders And Ale's" Facebook igår så föll det på att "Jocktoberfest" skulle recenseras denna gråblåsiga lördagskväll. Den tävlade mot, och vann över Sigtunas dunkla lager, lite till min egna belåtenhet då jag innerst inne var något mer sugen på att djupdyka i denna skottländska oktoberfest-tolkning, snarare än ett ifrån ett bryggeri vars olika "karaktärsdrag" jag känner mig rätt familjär med vid det här laget (ja, förutom när det kommer till "Prince of Darkness" då, där Sigtuna Brygghus har lyckats med någon form av skarpladdad rysk roulette med ca 50% vinstchans, lite likt Evil Twin och Omnipollo's sådana, dock i detta fallet betydligt mer svårförutsägbart och ännu lite mer briljant säljmässigt då jag samtidigt som jag inhandlade ovanstående öl inte kunde låta bli att köpa ytterligare en flaska "Ozzyöl" i hopp om att det skulle vara "en av de goda". Vi får väl se om man har tur denna gång liksom.)

Hursomhelst, på den rena och relativt snygga etiketten till Black Isle's ekologiska "Jocktoberfest" får man inte veta mycket mer än det man redan visste, ölet är av slaget, ett "oktoberfest" sådant. Lagom intressant, och visst känns det lite som att det i princip är framtaget för att tävla i systembolagets gallring av dylika oktoberöl. Ja sådana där öl som i övrigt är generellt ointressanta, så ointressanta att till och med de svenska bryggerierna, bara lite sådär genom att höfta, lätt producerar bättre moderniserade varianter än de trötta tyskarna som år efter år spottar ut sina kvalmiga lager.
Oktoberfestöl, en häpnadsväckande tråkig stil tänker jag för mig själv och funderar vidare över vilka som egentligen är intresserade av att dricka alla dessa öl här i Sverige 2012.
Okej att julen är en stor högtid, visst, den kräver mycket öl ja, ja även om jag känner att det blir lite maniskt mineraligt maltigt och tungt kryddspyigt vid det enorma släppet inför jul. Lite samma känner jag inför påsk, okej, ölen kommer undan för att de på senare tid har blivit mer friskt vårlika och ofta välkommet välhumlade. Men egentligen, vad är grejen? Personligen uttrycker jag som mest ett "glad påsk" vid just, påsk, men inte mer. Jag kan väl dock iofs förstå att både en och annan där ute firar påsk lite sådär smyg-ofriskt religiöst och ståtligt högtidligt, "gör en grej" av det liksom och säkert köper in lite fin bärs, okej, detta köper jag.. Men oktoberfest!? Ärligt talat, jag känner varken en ölentusiast eller en enda vanlig människa som uppmärksammar denna vulgärt festliga och närmast på osmakligt svulstiga tradition, ja och tur är väl det, det innebär nämligen att jag har undvikit den långdragna grabbfällan som närmare den småfeta medelåldern manifesterar sig i en korvstoppad omodern rödansiktad suput med smak för artigt yppiga och uthärdande, desperat leende servitriser tillsammans med traditionell, sådär riktigt "ölig", öl som smakar precis som den där ölen den omedvetne ölgubben förväntar sig..

Oktoberfest, i andra änden av mitt ölspektrum, tillsammans med dess klientel, får den för all del existera, för all del föra väsen, skåla, må gott och gunga skojfriskt i armkrok hela natten lång, javisst! men åk till München för maximal autentisk upplevelse, om inte för er egen skull så för min? Ja så kan väl jag bara stanna hemma och få fira "lugn o ro"? (en av mina favorithögtider som firas ca, ptjaa, en gång var tredje år?)
En sådan högtidlig lördagskväll talade vi hursomhelst om igår, en med en förhoppningsvis otraditionell oktoberfestbira i glaset..

Ölet levererar då en ljusare brun vätska med ett litet beige skum på toppen som  lämnar små, men relativt imponerande rester efter sig på vinglasets insida.
Aromen i fråga är förvånansvärt tät med distinkta toner av karamell och vanilj, vörtbröd och lätta mineraler. Ganska sötaktig, ganska välkomponerat, men utan någon riktigt nämnvärt djup eller för den delen, några intressantare undertoner.
På smaken faller det nästan pladask (men bara nästan), då på grund av en lite väl direkt sötma, en sötma som dock följs upp av en lätt rostad, snyggt mineralrik och torr avslutning där vanilj, syrlig frukt, choklad och faktiskt, en trevlig humlebeska smyger slugt och njutbart tills nästa smutt, och ja, således renderas ölet inte helt dumt, även om sötman blir på gränsen till för kväljande sådär 30cl senare, och då gör att det blir något svårt att motivera inmundigandet av ett öl som egentligen inte bjuder på någon större komplexitet.

Ett okej, "helt okej" öl inom en kategori som annars känns sådär allmänt ämnat för vasken, vilket är ett ganska gott betyg ändå.. Så ja, värt att ge sig på en gång, då kanske helst när man är ett par som delar en flaska. Vilket förresten är ett ganska dåligt betyg, så inte riktigt "okej", men ändå roligare än gemene tysk oktoberöl, trots allt.

Så, avslutningsvis skulle jag vilja be en liten höstbön, en stilla sådan till det allsmäktiga Systembolaget: snälla söta, kära Systembolag, dra drastiskt ner på inköpandet av oktoberfestöl. Det är en dystert gäspingivande ölstil (speciellt serverad ur glasflaska, i Sverige.) Oktoberfest-ölen lanseras under en säsong då man redan är trött som det är, och den tar upp allt för stort utrymme på era hyllor, ett utrymme som skulle kunna fyllas med så mycket annan kreativ höstöl, höstöl som i bästa fall både hade kunnat inspirera och pigga upp. Ja för höst är egentligen en ypperligt ölvänlig säsong, en säsong jag tror väldigt få inleder under en enorm tältduk festandes på litervis lager, serverade ur nästan lika enorma och enormt dumdristiska, tunga muggar.
Nej, min höst firas fördelaktigt med kraftigare, smakrika öl, gärna serverade i mindre mängd, ur mindre glas, något som tillsammans, i bästa fall, inte bara bidrar till en mer sansad och sofistikerad höst, utan också en betydligt mysigare inledning på de ca åtta kommande tunga månaderna av blåst och kyla.

1 kommentar:

Balder sa...

Annars gillar jag dom som går till Bolaget och handlar Dogtober fest, för att den har en cool flaska och för att den "smakar så bra".

Håller helt med dig, en eller två oktiberfest öl är väl ok, men 15? ja det kom 15 stycken...