måndag 3 september 2012

Eventuellt värdig?

Som så många andra blowgers så har även jag fått ett utskick med info om och produktprov av den skottländska pale alen "Old Worthy", på 5%, bryggd delvis med rökmalt (inte ifrån Tyskland...)

Så, det första som gör skeptikern skeptisk är då faktumet att de kallar skojarna "Innis & Gunn" för innovatörer i .pdf-filen som kom med mailet, det andra som får mig att tvivla ytterligare är hela skotte-imagen i sig. Detta följs sedan av ett bekräftelsemail där grundaren till märket starkt rekommenderar att man provar ölet med en single malt whisky, något som skulle göra mitt jobb ytterligare komplicerat... Så, tjurig som jag är svarade jag lite krasst med att jag provar öl och ska jag blanda in whisky så blir det hela ett annat, något för stort projekt, både gällande faktiskt "provande" och såklart också "skriftmässigt" samt att jag anser att ett öl borde klara av att stå på egna ben (annars har man väl inte en vettig produkt i grunden?), jag menar, öl är väl ändå också hetare än whisky nuförtiden? Kort och gott skrev jag att grundaren i fråga fick fixa ett ex för en ren ölrecension, eller så fick det helt enkelt vara, något som dock mottogs vänligt och med ett "självklart står ölet på egna ben" så, nu ska vi se, står det?

Färgen är klar ljus bärnsten med ett litet plottrigt vitt skum som lämnar små rester efter sig på glasets insida. Första doftassociationen är skrämmande likt en riktigt ful lager på krogen (järn, cigarettrök och typ urin) men vid ordentligt sniffande får man tydliga väntade ask och tjärliknande toner, lätt fruktig malt och lätt gräsig humle. Fortfarande något metalliskt, något simpelt och inte jätteinbjudande samtidigt som det inte heller är direkt avskräckande (som BrewDogs whiskyIPA "Storm" tex.)
Smaken är trivsammare än doften leder en att tro, behagligt lagom lågkolsyrat, med mer subtil rökighet och en tydligare fruktighet som för tankarna åt persika och nytvättade röda äpplen med en snyggt torr lite gräsigt bitter avslutning där torvtoner får smyga en stund i bakgrunden.

Rent spontant, lite sådär fördomsfullt gjorde både öltypen och marknadsföringen kring den mig ytterst skeptisk, och jag kände inför denna recension ett visst obehag, hörde liksom motorsågen riva igång någonstans där i bakhuvudet, hursomhelst så kom den aldrig till användning, för detta var trots allt ett behagligt, balanserat öl utan felsmaker som klarar av att vara både "drickbart" och småintressant (kanske framförallt för mindre inbitna ölnördar) samtidigt som jag tror att det kan vara ett spännande matöl, ja eller, whiskyöl för den delen, även om jag personligen inte är så mycket för dricka, till min.. dricka..
Skulle jag betygsatt öl med siffror eller dylikt så skulle hursomhelst detta öl få ett sådant där tråkigt "lite över medel" betyg. Nu fick det bara en ganska oinspirerad analys istället.
En flaska kostar 26,50 och jag skulle rekommendera den nyfikne som inte räds skotterök att vid tillfälle beställa ett par flaskor, en att bara testa o dricka och minst en att prova tillsammans med en mild ost, lite chark, eller kanske en lättare gryta. Typ..

Rättad: beställa ett par sexpack blir det (kollikrav, 12st flaskor) Avgörande skillnad såklart men man kan alltid försöka "gå ihop".

1 kommentar:

Delreich sa...

"Beställa ett par flaskor" kan bli svårt, om man nu inte beställer ytterligare fem par på samma gång (kollikrav: 12 flaskor).