tisdag 4 september 2012

Ännu ett lyckat samarbete?

För ca en månad sedan fick jag prova en purfärsk flaska av Amager och Port Brewings "Wookie IPA", jag blev positivt överraskad och raljerade i något som kändes som en evighet om hur fantastiskt det kan vara med friskare, ljusare och torrare IPA, de där som verkligen låter humlekaraktären skina fullständigt och som, om man är humlefrälst, sannerligen finner vara en av de mest fräschaste och mest lättdruckna (trots ofta hög ABV) ölstilarna som görs idag.
Således var detta samarbete ett givet köp vid släppet i lördags, trots att ett par ölbloggare menade på att det inte var någon direkt höjdare vid provningstillfället i torsdags på systembolaget i Stockholm. Trots detta så, lite försiktig och smygorolig öppnade jag igår en flaska, höll tummarna och hällde upp ett glas.

Inte för att det är så j**** viktigt men ölet har en otroligt inbjudande och vacker färg, nästan lite grönskimrande gult, lätt disigt och kompakt lysande med ett vitt litet lock av skum på toppen, ett skum som för övrigt lämnar väldigt envisa klängväxter till rester på kupans insida.
Aromen är till en början milt fruktig, sötaktigt humlig men efter några rejäla "sväng om" så öppnar det upp och bjuder på rikligt gröna och friskt tropiska dofter av mogen citron, persika, clementin, milda granskott och bara, åh, humle! Inget klet, inget kladd, bara en harmonisk vind av kottar. Något som väntat återspeglas i smaken, dock med större sötma i munnen och en rejält grön grapefrukt-liknande humlebeska i avslutningen där den samsas med alkohol, alkohol som balanserar precis på gränsen till för mycket och som tillsammans med bitterheten effektivt ökar törsten efter nästa slurk.
Just en slurk är det man tar, man är där hela tiden, man vet att ölet är ganska potent (7,2%) så man försöker hålla igen. "Smuttar" är för lite, det är för gott för det, och klunkar är för mycket, det är lika med en snar kalasfylla. Nej "slurka" sig igenom detta öl är vad man gör, en roande kamp simmandes motströms i en tropisk flod fylld av ljus frukt.

Jag förstår inte längre vad jag var rädd för, det här var åter igen ett lyckat samarbete bryggt på Amager. Jag förstår inte heller de lägre omdömena ifrån de som var på "systemetprovningen", detta är juice-likt friskt, generöst humlebeskt och balanserar hela tiden snyggt på gränsen till "för mycket". Gillar man inte detta, så gillar man nog helt enkelt inte humle.
Jag säger "get it while it's färsk!", för färskt är precis vad det smakar, och ska man nämna ett stort minus med dessa ljusare, torrare, humledominerade öl av stil "IPA" så är det, att just dessa tappar otroligt mycket av sin karaktär när de får stå på varma och ljusa hyllor ett tag.

Ett viktigt tillägg ifrån idag: flaskorna av denna som provades under "systemetprovningen" var tydligen ifrån april, flaskorna som är ute på systembolagets hyllor just nu dock, tror jag buteljerades i slutet av juli och var väl då redo för försäljning närmare mitten på augusti (de har ett bäste-före-datum satt ett år efter, 08-2013 i detta fall.) Med andra ord är mycket riktigt flaskorna på systembolagets hyllor ungefär så färska de kan bli.. Så åter igen, passa på, för öl av denna stil lagras inte värst väl (som en del skribenter redan har konstaterat...)

19 kommentarer:

lasseg sa...

Det var som fan... undrar om vi fick gamla sunkiga lanseringprov på bolaget förra veckan då? Isåfall förtar det ju hela ideen med förhandsprover.. Antagligen är det så de jobbar med vin och sprit. Får plocka upp en flaska från hyllorna ASAP - isåfall har jag en hel del redigerande att göra bland mina recensioner för jag tyckte de flesta av de humledrivna ölen var trista...

AndersAnd sa...

Det är lanseringsprovningen jag syftar på, ni drack en Wookie ifrån April ja..

Stefan - Ölsvammel sa...

Det förklarar varför jag tyckte den kändes rätt tråkig på provningen. Men jag har köpt en flaska så har tänkt recensera den i helgen. Ska bli intressant. Frågan är om man ska ge sig på Djaevlebrygg igen, den ölen var riktigt trött och tråkig på systemprovningen.

AndersAnd sa...

Ni fick inte chansen att undersöka flaskorna?
En idé kan ju vara att anteckna buteljeringsdatum (bottled on lär i de flesta fall vara för mycket begärt ett bra tag till) och kan man inte räkna ut iaf ett ungefär baserat på buteljeringsdatum så kan man iaf jämföra med flaskorna ute i butiken senare.

lasseg sa...

Jo, flaskorna stog framme, men jag tänkte inte överhuvudtaget på att kolla datum, jag utgick ifrån att vi skulle få exakt samma flaskor som skulle stå på hyllorna dagar senare.. Det får bli återprovning på några av de mer humledrivna ölen då!

Johan sa...

Det är _meningen_ att det ska vara samma flaskor som hamnar på hyllorna som provas på ölskribentprovningarna på Systembolaget. Texten till Elixir Wines länkning till den här artikeln på Facebook kan man ju tolka som att det var deras fel den här gången, eller?

AndersAnd sa...

Johan: absolut och det är bara att hoppas på att liknande inte har hänt med andra öl, eller, händer igen, det blir ju minst sagt förvirrande för många..

Samtidigt blir jag förundrad, och jag vill ta för givet att ölbloggare har så pass bra koll att de noterar klar trötthet/slitenhet och således kanske skulle tagit en extra liten titt på flaskan efteråt för att då sannerligen se ett bäst-före-datum "04.2012", något man sedan hade kunnat ifrågasätta rakt ut för att då sannerligen också få direkt respons ifrån importören, om inte annat.

Okej om man nästan får ta för givet att USA-bira är mer eller mindre trött, men det vore ju kusligt om ett humlebetonat Amager-öl ifrån april skulle släppas på systembolaget i september. Jag hade iaf höjt på ögonbrynen och grävt lite i detta, och det hade bara krävts väldigt lite grävande för att få rätsida på det hela, men iofs, inte lika lite som att bara sätta en snabb siffra.

AndersAnd sa...

Bäst-före 04.2013 ska det såklart vara..

Stefan - Ölsvammel sa...

Jag hade heller ingen tanke på att det kunde vara en annan flaska än vad som skulle komma på hyllorna. Hade jag sett datumet hade jag trott att det var det datumet som gällde för alla flaskor inkl de som kommer på hyllorna. Men det är helt klart något jag ska ha i bakhuvudet, trodde helt enkelt inte att det var en möjlighet.

Samtidigt får man inte glömma bort att man är rätt så pressad på tid under en sån här provning. Speciellt om man vill prova allt. 40 (+10) öl på 3 timmar blir inte så mycket tid per öl om man räknar in toapaus, sköljning och liknande. Hade jag då tagit mig tid att ringa upp personalen för att ifrågasätta detta så hade jag fått skippa ett par öl.

Ett alternativ är att börja provningen med att notera alla bäst före och tappningsdatum. Så får man titta närmare på det efteråt.

AndersAnd sa...

Ska man anteckna alla bäst-före-datum mm innan så blir det ju svårt att hålla provningen blind (vilket torde vara det optimala.) Jag skulle propsa på att någon kvick framöver kör en genomgång av alla flaskor, samlar information och kanske tar tag i eventuella frågeställningar efter provningen (för all del, dagen efter.) Att sedan sprida denna information och luska reda på ytterligare info om så behövs skulle vara värt minst lika mycket som alla korta anteckningar och betyg som publicerades snabbt efter provningen denna gång.

Kanske skulle även systembolaget kunna bistå med att samla bäst-före-datum, ölmärke osv på vars ett papper åt skribenterna, som man då skulle kunna plocka fram efter en blindprovning för att få koll på hur gamla och vilka öl man har provat. Inte för att det nödvändigtvis måste vara blint, det kräver ju något mer uppstyrda former.. Men att sträva efter ökad kunskap gällande färskhet kontra ålder, samt medvetenhet i största allmänhet känns minst lika viktigt som att ge omdömen baserade på sin personliga smak.

Stefan - Ölsvammel sa...

Håller med om att en blind provning vore optimalt. Men det vore samtidigt svårt att genomföra den fullt ut då ölen som ingår är kända sedan tidigare. Samtidigt som man skulle behöva en provningsledare så att man inte börjar med t.ex. Sunternbrew för att sen följa upp med en av de tyska oktoberfestölen.

Ett alternativ skulle vara att Systembolaget numrerar och rangordnar de från milt till starkt och att man sedan provar utifrån det. Alt att man får en liten beskrivning så att man har något att utgå från. T.ex. Nr 6 - APA, Nr 7 - IPA etc.

En lösning på att ölen redan är kända är att man blandar in öl som inte är med i släppet. Dock är det redan på gränsen till för många öl i varje släpp så tror inte den lösningen skulle funka.

Ditt förslag om att Systembolaget samlar in information om bäst före datum o.s.v. innan provningen är riktigt bra. Ska framföra det till den ansvarige.

AndersAnd sa...

Visst skulle det bli otroligt komplicerat och aldrig riktigt helblint hur man än gjorde.

Något man eventuellt skulle kunna testa dock är att prova olika öl som släpps i större mängd inom en viss stil halvblint, ja trots att man innan vet vilka som kommer komma.
Då tex köra oktoberfestölen för sig med hjälp av en provningsledare. Även om visst uträknande och förstudier skulle kunna bidra med en tidigare uppfattning om vad som komma skall så skulle, dels provningen bli roligare för skribenterna (kan jag tycka iaf) och resultaten möjligtvis mer intressanta.

Nåja, tåls att fundera vidare på..

Stefan - Ölsvammel sa...

Jag har lyft frågan till den ansvarige på Systembolaget. Han sa att de kan täcka för flaskorna och att man sen kan välja om man vill se eller inte. Samt att de ställer de i ordning likt:

Ljus lager
Veteöl
Mörk lager
Pale Ale
etc...

Det blir ju inte perfekt, men en bättre lösning än idag kan man tycka.

Jag har också tagit upp det här med färskhet och vad ölskribenterna får kontra butikerna. Förhoppningsvis kan vi hitta en bra lösning tills nästa provning. Han är hur som helst medveten om problematiken.

AndersAnd sa...

Applåder till dig Stefan! Rapportera gärna kring utvecklingen..

lasseg sa...

Bra fixat Stefan. Tills vidare har jag plockat upp en wookiee från hyllorna - blir spännande att se om den håller måttet!

Stefan - Ölsvammel sa...

Tack Anders och Lasse. Det är ju nytt det här med ölprovningen så bra att man kan reda ut sånt här direkt tycker jag.

Sitter med en Wookie nu och jag fan inte klok på den. Ska den smaka och dofta så här? Min doftar humle, men också funky av toalett, plast och humlen är rå på ett dåligt sätt. Smaken är enbart extremt besk, det finns ytterst lite humlearom som slår igenom väggen av beska.

När jag drack den på provningen för ölskribenter var den mycket bättre trots att den var äldre. Det här är gränspuck på att jag kan tvinga i mig det. Kan de ha slängt ur sig en dålig batch? Sitter med batch nr 475.

AndersAnd sa...

Shiesse.. Precis innan jag läste detta fick jag ett sms ifrån en vän som skrev "Wookien satt som en pansarkryssare, riktigt grym öl!" dessutom vill jag påstå att denna vän till mig är väldigt kräsen och har provat mycket bra IPA och IIPA.

Lustigt alltså.. Min flaska var ifrån batch 480, ska se om jag stöter på en ifrån 475, isf köper jag och testar..
Smak kan ju skilja sig åt, definitivt, men funky av toalett etc känns det som att man hade noterat.. Ja ärligt talat så känns det som att man väldigt lätt hade noterad diverse felsmaker då ölet (ja, eller min flaska iaf) kändes allmänt "rent" och lätt utan större möjligheter att dölja några lustigheter..

Stefan - Ölsvammel sa...

Ja jag blev väldigt förvånad över doft och smak på denna. Kom på en bra beskrivning på hur den smakar: som snapsen Beska droppar, fast som öl.

Känns som att det måste blivit något fel nånstans. Men det verkar vara många med exakt samma upplevelse som mig (flera av dessa hade batch 475). Någon beskrev den som att den luktade pappersbruk, vilket jag delvis kan hålla med om.

Hör av dig om du får tag i batch 475.

Lasse Wängermark sa...

Håller med Anders om Wookie, underbar färg och fast skum. Stram och kraftig bäska. Men när vi drack den till kräftor hade den även skön och törstsläckande arom. Mycket bra!