lördag 11 augusti 2012

En försmak av Kristianstads bryggeri? (Del 2)

I del ett av mitt Kristianstadsrelaterade inlägg berättade jag lite raljerande om mitt hat/kärleksförhållande till min hemstad Kristianstad, om hur jag snubblade över faktumet att ett "nytt" bryggeri kallat, helt enkelt "Kristianstads Bryggeri" är på gång i stan, samt beskrev mina intryck av de första ölen jag fick lägga tungan på tack vare mitt möte med en av gängets medlemmar, som generöst nog skickade med mig en hel kasse olika öl att ta med hem och avsmaka, öl som jag inte ens vet säkert huruvida de tänker brygga i deras nya lokal eller ej.

Efter dessa första intryck kunde jag hursomhelst konstatera att gänget verkligen kan brygga öl, iallafall i mindre skala. De två ölen i "stout-stil" av det lite lågalkoholhaltigare slaget (runt 6%) var båda otroligt fint balanserade, nyanserade, smakrika och några av de bättre exemplaren jag har druckit på länge.
Det Orval-inspirerade ölet "Sjöval" var rustikt, genuint belgo-smakande med en fyllighet och komplexitet som få icke-belgiska öl har bjudit mig på tidigare, och på tal om bjudit så bjöd Micke ifrån Kristianstads bryggeri under min visit även på en aningens för söt men ändå stiltypisk, välgjord belgisk blond, sannerligen passande mångas paletter och inte minst, matbord.

Sedan detta har jag hunnit prova de två sista flaskorna öl ifrån kassen jag fick med mig hem, det var dock, olyckligtvis dessa två som imponerade minst på mig.
Blygsamt mån om sina öl hade dock "Micke" redan förvarnat om att han var missnöjd med hur deras bärnstensfärgade vintervärmare till dubbelbock hade hanterat, eller snarare, inte hanterat tiden på flaska, och mycket riktigt så erbjöds en väldigt endimensionell honungssöt och pappig arom med väl slibbig karamell och kådaliknande lite blött, träiga undertoner.
Smaken levererade olyckligtvis samma söta oxiderade, lagerölstypiska källarbetonade unkenhet som till synes, utan motstånd hade våldfört sig på den något tunna och simpla maltkroppen.
Sådär vintervärmande i avslutningen javisst, men utan fyllighet eller finurlighet nog att riktigt motivera inmundigandet.

Den något mer uppfriskande belgiska blondinen kallad "Anders sommarblond" (nej den är inte heller tillägnad mig) som jag också har hunnit med att prova var likt den förra ("blondinen"), välbryggd men gav överlag ett lite tyngre intryck med en disig, något mörkare färg, ett vitt ganska snabbt döende skum och en lite tungt sötfruktig doft med mindre utvecklade jästtoner. Nästan lite juice-likt, ananas och äppledoftande, kompakt, dock utan att framstå som syntetiskt. Detta tillsammans med en smakprofil som framhävde jästen och dess fruktgodis-liknande estrar ytterligare, ackompanjerat av en friskt sädig maltprofil följt av en lätt fenolisk eftersmak där både lite alkohol och lite gräsig humle gjorde sig påmind.
Överlag också gott och professionellt smakande, dock framstod denna som snäppet för tung inom sin stil och en förfinad, lite torrare version av den första "blondinen" som Micke bjöd på hade varit mitt förstahandsval vid såväl middagsbordet som i solstolen.

Såhär efter allt provande och framför allt efter alla positiva överraskningar så känner jag nästan att jag har fått upp hoppet om min gamla hemstad, eller iallafall om ölen som kommer att produceras där.
De två stout-ölen är skarpt fastetsade i mitt minne och jag drömmer redan om att få smacka på dem snart igen, samtidigt som jag smygfantiserar om lika lena och högkvalitativa "imperial" sådana ifrån detta gäng, något som för mina tankar vidare...
Oavsett om inriktningen blir främst belgisk, typ "svensk" (?) eller friskt blandad så ber jag en stilla bön om att det ges ytterligare utrymme åt experimenterande.
Udda jäststammar, kryddor och höga alkoholhalter är välkommet inom ölbryggning i belgisk stil, jag säger ja till en välbryggd "blond" vilken dag i veckan som helst, men jag vill också ha mina komplexa, maltfeta "quadruplar", mina syrligt friska brett-öl, och för all del, gravt rostade, generösa och lena "imperial stouts".
Samtidigt så vet jag att utrymme för experiment och födandet av experimentlusta kräver både trygghet och tid och således önskar jag Kristianstads bryggeri en lyckad flytt, ett fint flyt med tillstånd och förhoppningsvis en smidigt rullande start på den praktiska bryggverksamheten i den nya lokalen.

Deras egna framtidsutsikter är hursomhelst, till skillnad ifrån mina entusiastiskt ivriga visioner och fantasier, lika blygsamma som Micke själv under vårt korta möte.
Systembolaget är ingen förstahandsambition utan bryggeriet vill först och främst komma i kontakt med vettiga krögare (om vettig krögare råkar läsa detta, kontakta dem!)
Här näst snackar vi främst förfining och utveckling, sådär 100 liter åt gången, men med tanke på hur lovande det smakar redan nu så vågar jag påstå att, om allt flyter på, så är de redan på väldigt god väg och bör hålla möjligheterna för expandering så öppna som möjligt, ja trots deras blygsamhet.
Jag själv kommer oavsett vad fortsätta att nyfiket följa dem, gör ni det också, om inte annat så för att visa att intresset finns, via tex, facebook.

Avslutningsvis, äntligen en riktigt ölig anledning att besöka Kristianstad! Något jag nu problemfritt kan tänka mig att göra snart igen, och efteråt förhoppningsvis kunna dela med mig av fler positiva upplevelser, utöver fylleslag på Hesslegatan, ölrea på Biljardkompaniet och blaskdisco på Bånken då dvs.

2 kommentarer:

Guild wars 2 Gold sa...

Very cool. I always benefit from the interview. Thanks for possessing blog site Cheap Runescape Money

Emily sa...

Une fois un temps, wow gold à la source hou la d'or. Vous pouvez trouver beaucoup de bons Hou la les guides d'or qui offert par ces joueurs élitaires. C'est aussi pourquoi le Blizzard GM enquêtent toujours sur la tricherie le cas hou la d'or, parce que scammer peut vous fournir le plus bon marché hou la l'or sans prix, donc vous irez faire le propriétaire de compte interdit si vous achetez hou la de l'or de ce fournisseur. acheter wow un site Internet, mais dont la page d'accueil était ainsi la confusion et le travail de charpente de web entier était le désordre, donc vous pouvez renoncer à acheter dans ce site Internet. j'ai la lecture d'un blog qui a été écrit par un niveau 70 caractère s'agit d'acheter wow gold. La prochaine fois je suis venu pour lire, il y avait un message en disant que son compte a été interdit wow gold paysafecard et son niveau 70 caractère a disparu pour toujours.