onsdag 8 augusti 2012

Brewdog "Dog A" or "nay"?

Av den ganska saftiga mängden öl "BrewDog" har släppt under sin, än så länge relativt korta, men tveklöst intensiva, karriär som.. marknadsförare (?), är det väldigt få, som jag faktiskt har tyckt om.
För att, iallafall till en början hålla inlägget på den positivare sidan så börjar jag med dessa, där först ut är, antagligen utan någons förvåning "Punk IPA" som för något år sedan blev gravt förbättrad, den fick verkligen en total makeover och gick ifrån att vara en ganska obehagligt kletig, kärvt bitter och obalanserad oaromatisk dumbom, till en smidigt frisk lysande ljus sexig fruktbom i närmast på humlearomatisk världsklass, och har således kanske också blivit mitt mest köpta öl på systembolaget genom alla tider.

En annan positiv erfarenhet är bryggeriets "Tokyo" utan stjärna! (Utan "*".) En öl jag minns som en silkeslen men ändå potent imperial stout som slog mig med viss häpnad med dess smidiga kropp och brett varierade smakspektra när den lanserades, bara för att relativt kort därefter köras i fördärvet när skottarna pumpade upp ABV'n från rimliga, väl hanterade 12% till vad de verkade tycka var "coola" 18,2% (vilket naturligtvis ledde till en alkoholstinn sörja, och bara var början på det otroligt ointressanta, gäspinjicerande styrkeracet som senare kom att följa.)

Minnesvärd på ett positivt sätt, och således också värd att nämna är deras "5 A.M. Saint" som aldrig har varit fantastisk men som tro det eller ej, sådär konsekvent, rakt igenom, aldrig har gjort mig besviken med dess fokus på en aromatisk humlekaraktär, torrhumlad som om den kom mer eller mindre direkt ifrån den amerikanska västkusten. Det kanske bara är jag som alltid haft turen att få tag i färska flaskor av bryggeriets standard "red ale", men oavsett så är intrycket "stabilt" Dr. Alban-style, och ett öl jag således gärna köper igen.
Sist men absolut inte minst då... "Abstrakt 04", nästan samma öl som detta "Dog A", en "imperial stout" som jag sitter med här i glaset just nu. Där enda skillnaden då ska vara att "Dog A" tydligen är kryddad med mer chili och är bryggt med annat kaffe..
Självklart är ölen hyfsat lika och innan jag uttrycker min åsikt om specifikt "A" så citerar jag lite billigt mina smakintryck av Abstrakt 04:

Doften lovar en förvåningsvärt fet och chockladig maltighet med karamelltoner och en lagom kryddig chili-karaktär. Lyxig kakao, vaniljfudge och lite kaffe finns även där tillsammans med snyggt integrerad alkohol. Som en lätt kryddig kladdakaka typ? Baserat på aromen så levererar ölet i sig en något tunnare kropp än väntat men den är ändå vettigt om än lite skarpt och onaturligt kolsyrad samtidigt som den kletar fast i munnen ganska rejält. Smaken är väldigt söt av tydliga melass och soja-liknande toner tillsammans med artificiell mörk choklad, karamell, bränt socker och lite saltlakrits. Avslutningsvis levererar ölet en värmande eftersmak full av brända söta chokladtoner, lätt chilihetta, gammalt kallt bittert kaffe och portvin helt utan en spritighet som för tankarna över 12%.



Den stora skillnaden?
"Dog A" framstår inte som lika nyanserad eller sansad. Chili-hettan kan nästan förväxlas med spritighet (och det kanske den gör?) o räckan som följer i eftersmaken är varken värst len eller lång. Överlag ett skarpare, mindre raffinerat intryck med nu, lite för mycket allmän "hetta". Ölet känns helt enkelt inte lika balanserat som jag minns "AB:04", även om "balanserat" aldrig egentligen har varit riktigt rätt ord för något av ölen.

Skulle BrewDog förbättrat "AB04" så skulle de enligt mig fokuserat på att få upp maltfetman i kroppen ytterligare, och jobbat med en balanserande beska följt av nödvändig lagringstid, detta snarare än att ta den enkla vägen och bara krydda ytterligare och nöja sig där.
Att man sen säljer den på en något mindre flaska med tillhörande billig låda och trycker upp priset, ifrån ett redan högt sådant, ytterligare 40 spänn, gör att man nästan i ren protest lämnar det för att damma till döds på hyllorna.
Jag blir lätt less och känner att, kunde man inte för en gångs skull, "för att det är jubileums skull" ha skippat "looken", taggat ner med lådor och prislappar en aning och kanske belönat sina trofasta kunder med något rimligt, tex Abstrakt 04, i faktiskt förbättrad form, till iallafall samma pris?
Nej då, inte BrewDog inte! Och vet ni vad det värsta är? Att sannolikheten är stor att en ytterligare "förfinad" version av detta jubileumsöl, antagligen lagrat på något åh så exklusivt whiskyfat kommer trilla in på systembolaget om ett tag.. Och sannolikheten att det då kommer kosta över 250kr för 33cl är tämligen stor den också.
Tack för mig, med ett stort "fuckin' nay".

Det finns för övrigt gott om flaskor kvar av denna "exklusivitet" på systembolagets hyllor, mitt tips, gör inte som jag, utan låt dem stå, gå därifrån, och vänd dig aldrig om.
Eller, för all del, vänd om och ta en flaska "Alesmith Wee Heavy" istället, den finns också kvar på systembolaget och kostar lika mycket, kommer för övrigt också i en mer än dubbelt så stor flaska och smakar på alla sätt och vis så mycket mer. Massivt, matigt, maltigt munknull när det är som mest generöst, nyanserat och balanserat. Ljuvligt, sådär för att avsluta ungefär som jag började, i positiv ton.

5 kommentarer:

Obalanserad sa...

Hardcore IPA var en stor förälskelse för mig. Riktigt fin dipa, som kanske ska få stå kvar i minnenas garderob.

Det mesta dom gör får mig tyvärr att, precis som du, INTE köpa deras produkter.

AndersAnd sa...

"Hardcore" är tyvärr lite åt det för söta, kärvt bittra och oaromatiska hållet för min smak, händer att jag slänger ner en flaska i korgen på systembolaget men blir alltid lite besviken och understimulerad när jag väl sitter där o dricker den.

Olyckligtvis köper jag, rätt många av deras produkter.. Nyfikenheten brukar ta över och jag kan inte låta bli trots höga priser och många besvikelser..

Stefan - Ölsvammel sa...

Bra skrivet om framförallt Punk IPAn, kände verkligen igen mig i den beskrivningen. Vet att en del tyckte att den var mer Punk förr och inte gillar den nya fruktiga inriktningen. Men jag tycker att den är kalas som utfyllnadsöl.

Tycker att BrewDog tappat mer och mer de senaste åren. Det var ett tag sen de producerade något riktigt bra och av de 10 senaste jag provat så har majoriteten varit riktigt dåliga. Jag har dock inte provat AB:04 eller Dog A än, även om jag har båda flaskorna hemma.

Diablo 3 Items sa...

Very worthwhile post. Esp. the appears employed to keep the mind. I wouldn't have noticed it by myself. Will need to carefully examine old images to find out this selection. Cheap diablo 3 Gold

LOL Boost sa...

i like your own composing, it's therefore understandable, enjoyable as well as readable.. thx.

Buy elo boost

FUT 14 Coins