fredag 24 augusti 2012

Begränsningar.

Befinner mig för tillfället i Örebro län, närmare bestämt i tågknuten Hallsberg och har ännu närmare kommit tillbaka till gården på landet efter ett besök på det lokala systembolaget.
Fredagseftermiddag, långa köer i de två kassorna, tunga laster, dock utan några större mängder glas i korgarna. Arboga 7,2 verkar poppis, andra Arbogaöl likaså, en o annan "påse i låda", lite sprit och ungefär sådär är det, framme på Hallsberg.
Ale-hyllan är en av de smalaste jag har sett på många år och då menar jag inte "smal" som i mycket specifika, knepiga sorter, utan smal som i ihopkrympt av lagersekstionerna som trycker på ifrån båda håll. "Mohawk Unfiltered sådan" glider ner i korgen, kan fungera till kräftorna, desperat scanning av ale'n igen, se där! Fullers 1845! Otippat, trevligt och såhär efter världens ösregn kanske det perfekta ölet att inleda denna festliga svala fredagskväll med.

Färgen är klar rödaktigt koppar med ett litet gråaktigt skum på toppen som lämnar små fläckar på vinprovarglaset jag lyckades få tag på här i ingenmansland.
Doften är söt men ändå stramt fruktig med Fuller's välkända jästkaraktär i högsta hugg, len, nästan gräddig maltighet som tillför toner av kletig kola och frasiga nötter, även lite alkohol döljer sig i bakgrunden men blir aldrig störande utan viskar bara om viss potens i smaken, smaken som levererar sofistikerade jäst och malttoner som för tankarna åt lätt torkad frukt, karamell, lite blommig humle och i avslutningen en lyxig värmande alkoholton som tillsammans med subtilt gräsig humle, snyggt osliskig malt och vanilj bjuder på en finstämd ton av något som påminner om "rom o russin" glass, vilket kanske inte låter jätteinbjudande, men insvept i den marmeladliknande jästigheten, samt med en torr ädel humleeftersmak fungerar det förträffligt och bjuder snabbt in till ännu en aristokratisk smutt som imponerar ännu lite mer än den förra.

Ett öl man borde köpa oftare helt enkelt. Tack till systembolaget i Hallsberg som fick denna, i mängden av burköl, att framstå som den heliga graalen, och kanske det bästa som har hänt mig på flera dagar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag inte är så frekvent på Facebook kommer du inte få någon "Gilla" där.

Men efter att ha läst ifatt ett par månaders bloggande, välkomnar jag dig tillbaka till min RSS feed.

Tack för dina ypperligt välskrivna och roande betraktelser!

/ Daniel

AndersAnd sa...

Tack Daniel! Alltid skönt att höra att man roar någon (annan än sig skälv..)