söndag 1 juli 2012

Lost Abbey Deliverance

Fredagseftermiddagen och dess sol etsade sig fast under luggen i takt med stegens ökande intensitet i flykt ifrån ett reastressigt centrum och sen bam! Den där frågan man inte vill ha: "vad ska vi äta ikväll?"
Enormt oinspirerade stön och grymtnignar bollas fram och tillbaka under den tunga promenaden hemåt och resulterade tillslut i ett "Äh, vi tar en öl och känner efter" (lösningen på många av världens problem) o badamm! Så sitter man där i en skranglig plaststol och vippar på Nya Tröls skuggbelagda uteservering.

Jag kan såhär i efterhand tänka mig att jag undermedvetet styrdes just ditåt eftersom en liten fågel ett par dagar tidigare hade viskat om ett prisvärt öl till salu. Lost Abbey "Deliverance", bryggeriets välkända brandyfatlagrade "Angel's Share" blandat med en bourbonfatlagrad version av deras "Serpent's (imperial) stout". Både roligt och intressant även om skeptikern i mig stod på högvakt på grund av bryggeriets något varierande kvalité (jag har stött på allt ifrån platt och infekterad öl till fullständiga underverk.)

180 spänn och en svettig bartender senare (korkarna sitter åt ibland) så sitter man där och konstaterar att inget är fel, det är faktiskt, till och med helt rätt. Bourbon och alkohol så att det fullkomligt stinker om det men med mustiga undertoner av kakao, kaffe, kokos, kakdeg och en massa annat på "k".. Munknu.. Eh nej, vänta? Katastrof? Ja närmast på!
Komplexitet på gränsen till kaos för vi snackar väldigt mycket av allt och kanske inte det lämpligaste ölet en varm fredag på en uteservering innan en kastrull ölkokta musslor, men hursomhelst, alkoholen i kombination med en mättande maltfethet fick mig ändå att dra på smilbanden och lättsamt torka svetten från pannan samtidigt som jag kunde konstatera att detta är ett väldigt amerikanskt öl, och i detta fallet amerikanskt på ett mycket positivt sätt (burdust men också generöst, tjockt, varmt och inbjudande.)

En ganska skarp kolsyra och lite väl påträngande hetta drog ner tempot på inmundigandet av denna "innan maten öl", välbehövligt för att undvika en allt för tidig fylla men oavsett situationen så hade jag, för ölets rent allmänna bästa gärna druckit en något mer vällagrad flaska. För även om snöflingorna sakta hade seglat ner utanför fönstret och jag hade suttit hemma, ihopkurad i soffan med favoritkupan och läsglasögonen på nästippen så hade ölet trots stor mumsfaktor och underhållande komplexitet varit något för skarpt, något för hett och i behov av lite allmänt utjämnande.

Med andra ord inte bryggeriets bästa öl men samtidigt väldigt långt ifrån det sämsta och definitivt en "upplevelse" värd 179kr/375ml.
Värt att prova men ännu mer värt att sitta på, iallafall i ett gäng månader, och detta säger jag som trots allt oftast föredrar även mina tyngre öl utan någon nämnvärd tid på nacken.

Privatimportera via Brill och ta då två, varav en att sitta på!

3 kommentarer:

Balder sa...

Skönt att du kommit tillbaka Anders. Vi har saknat att läsa dina inlägg. Hoppas det fortsätter så....annars!

eriked sa...

Sånna där krogpriser är inte okej ;)

Anders Walldén sa...

"Nya Tröls" gör en extra ansträngning för att rädda ett skadat rykte och indirekt be om ursäkt för år av dålig sevice kanske? Oavsett vad så funkar det för inte bara ölen utan även maten var väldigt prisvärd och sådär allmänt gött generös.