måndag 16 juli 2012

Lajk a hurricane.

På tal om mitt förra inlägg så beställde jag nyligen hem en Eskilstuna Ölkulturs "Anders Dubbel IPA", ett öl jag så sent som i våras provade för första gången på ölfestivalen här i Malmö och då blev smått besviken på eftersom den inte levde upp till mina förväntningar som en av Sveriges bästa dubbel/imperial IPA. Eller, jag kände potentialen men lustigt nog slog ölet inte mig som jättefriskt trots att det serverades på festival av ett par av Eskilstunagrabbarna själva (antar jag att det var iaf.)
Lite kemiskt, skarpt (spritigt) och samtidigt smörigt med en humlearom som inte direkt "poppade".
Nåja, det kan ha varit den stimmiga tillställningen som påverkade mitt sinne, som förvirrade smak och doft, många tjocka svettiga män i en trång lokal med dålig luft, hur bra kan det bli liksom? (inte ens konjakskaggen är något vidare avnjuten lite sådär skjulandes under armhålan på en sällskapet Malte-ordförande, lite som att i desperation gömma sig för regnet under ett stort stort träd en varm sommarkväll, under ett blixtoväder.)
Alla öl förtjänar bättre omständigheter än så, en kupa, sval temperatur, och lite gammalt hederligt "lugn och ro" lämpligt för en måndagskväll, en måndagskväll som nu bjuder på en gammal hederlig recension!

Pssst, kapsyl av och öl i glas! Blubblubblubblubb (försök att inte titta på etiketten, försök! Säger jag till mig själv för att kunna smaka utan utomstående negativ inverkan.)
Ett disigt bärnstensfärgat öl med en finbubblig vit skumkrona uppenbarar sig stolt i glaset. Detta följes av en, till en början inte nämnvärt imponerande, något "ihålig" doft av mild frukt och smör. Lite luft i glaset, några sväng om och skummet växer imponerande stort samt frigör rejäla grapefrukt och apelsintoner som slår följe med, tyvärr lite väl tydlig jästkaraktär. Malten håller sig på plats i bakgrunden och ger mig således chansen att kalla doftintrycket för relativt "tropiskt" om än lite åt det kärvaste hållet med drag mer åt syrligare snarare än sötare frukt.

Och smaken, ja den är tung, vi snackar beskt och kådalikt, lite kladdigt och på gränsen till för alkoholstarkt vid första svälj. Låter negativt kanske, men frukten brottas tillbaka starkt med juicelika, druviga och kärva humlegrepp för att i slutändan, om än med nöd och näppe vinna och festa friskt i eftersmaken i en rejäl grape och tallbarrsorgie.
Under glasets lopp (som, bör nämnas går ganska fort) bedövas smaklökarna en aning och man finner sig själv smackandes på beskan likt en trött bebis tuttar maniskt på nappen, ett snabbt beroende uppstår, humlen härjar och man bara accepterar det, "gillar läget".

Så sällan har ett svenskt öl känts så amerikanskt, samtidigt som det känns så otroligt svenskt. Blir man bara kvitt en del lustigheter under humlens tjocka täcke, sätter ett buteljeringsdatum (utöver "bäst före") och inte minst ser till att ge ölet en snygg etikett (något enkelt, lite minimalistiskt räcker långt) ja då, då har vi en vinnare!
Dock är det redan nu värt att prova för trots småbrister är det, har jag nu konstaterat, en av Sveriges (få och) bättre dubbel/imperial india pale ale's, som faktiskt vågar ta ut svängarna och köra på både med rejäl beska och relativt lätt maltkropp.
'Nuff said, kolla istället in när Anders (ska vi kalla honom Anders 2?) provar sitt öl själv följt av lite sådan där "rockmusik".
 

2 kommentarer:

Henrik sa...

Bäst före-datumet är ett år efter tappdatum och innan tappning har den fått stå till sig i 4 veckor.

Vad hade du för datum på dina flaskor? Det var en ny batch på väg till Systemet/beställningssortimentet alldeles nyligen. Vore kul att veta om det är dom färska man får om man beställer nu. De med bäst före-datum i mars 2013 börjar redan tappa lite.

Anders Walldén sa...

Ysh jag noterade bäst före vid öppnandet av flaskan men slängde sedan kapsyl o tomglas o glömde bort..
Men jag vågar trots detta påstå att det var en äldre flaska för sådär sprudlande aromatisk var den inte utan snarare åt det kärvare, bittrare hållet. Fullkomligt okej/god ändå men jag tänker absolut lägga en ny beställning snart igen och tycker jag då att skillnaden på en färskare flaska är anmärkningsvärd så blir det säkert iallafall ett kortare inlägg till.