måndag 23 juli 2012

Kung Markattas Lager.

Eftersom mina mest närliggande matbutiker har ett ganska, torftigt sortiment "folk" och lågalkoholöl så har jag under åren byggt upp vanan att, så fort jag är i en ny butik, eller i en jag besöker väldigt sällan ta en ordentlig titt i dryckesavdelningen.
Jag tycker mig, under det senaste året ha sett en försiktig förbättring med Brewdogs "77 Lager" och "Trashy Blond" vanligt förekommande på hyllorna, även Fullers "Chiswick" och "Brakspear Bitter" som är två folkölsfavoriter stöter man på oftare och varje gång blir jag som ett barn i en godisaffär och kan inte låta bli att slänga ner iallafall en flaska i handlekorgen trots att jag har druckit de olika ölen många gånger förut.
Ytterligare "folkölsutveckling" lär vi (hoppas jag) se i takt med att "öltrenden" etsar sig fast hårdare och i takt med att fler svenska bryggerier spottar ut kvalitativa sådana.

Så häromdagen råkade jag stöta ihop med två nya bekantskaper, "Kung Markattas" ekologiska ljusa och mörka lager. Lite lustiga flaskor och tyskbetonad beskrivning gör mig ytterst skeptisk (ölet är bryggt av Härtsfelder familjebryggeri enligt de tyska renhetslagarna i just, Tyskland och tyska lågalkoholöl kan verkligen smaka skit o renhetslagar i allmänhet är dessutom otäcka, bara smaka på ordet "renhetslag" liksom.)
Men trots.. Alles... Så tog nyfikenheten tillslut överhand och ner i korgen gled de.. "Jag kan alltid recensera dem på bloggen så slipper eventuell läsare, om de är värdelösa, gå på samma nit själv framöver." Snällt va?

Först ut, "ljus lager" som mycket riktigt är en.. Ljus lager. Liten plottrig skumkrona krymper fort till ett tunt lock lämnades små stänk av rester på glasets insida. Aromen är, till min lättnad inte helt oren utan snarare intetsägande brödig med undertoner av mineraler och sunkigt vatten (sådant där som kommer direkt ur en kran som inte varken använts på hela hösten eller hela vintern.)
Smaken slår mig initialt som något syrlig, relativt kraftigt kolsyrad men ändå med en ganska rund trivsam munkänsla och spröd, brödig smak. Ganska läskande såhär en måndagskväll inför matlagningen men inte på något vis anmärkningsvärd och avslutningsvis inget köpvärt öl då eftersmaken inte kommer undan de ganska ofräscha mineral och urinoarliknande tonerna.

Munskölj och psssscht, "mörk lager" som ser ut som en mörk lager med lika oimponerande skumkrona som dess ljusa följeslagare. Ölet bjuder en ganska absurd arom av svamp, närmare bestämt stekta skogschampinjoner, även köttbuljong och en lustig syrlig pappighet. En typisk ton av vörtbröd infinner sig också men överlag doftar det ganska.. Skumt, dock i en icke-infekterad bemärkelse.
Smakmässigt får vi en sötsyrlig ganska kletig sörja som för tankarna åt något kemiskt framställt i en stor fabrik snarare än ett öl med "ekologiska råvaror". Toalett och järn, lite bröd och åter igen, sunkigt vatten i en halvtorr minimalt rostig eftersmak.

Båda ölen lovar saker de inte levererar, den ljusa lagern ska ha en "rund bitterhet". Jag påstår att den inte har någon nämnvärd bitterhet som kan vara "rund".
Den mörka lagern ska vara ett "robust öl" och allt är väl relativt men även inom sin kategori är detta också en lögn.
Ska jag avslutningsvis inte vara allt för krass så kan jag också säga att det inte är de mest illasmakande lågalkohollagerna jag har druckit, det finns betydligt värre och dessa smakar ändå så pass lite att de går att "få ner" om man inte tänker så värst på det, eller, överanalyserar så som jag tenderar att göra..

Så köp på egen risk, om ni är väldigt nyfikna av er (avskum till tickers) eller mycket måna om att lättlagern ska vara ekologisk. Alternativt, spela säkert och låt bli, det är ingen smaksensation att gå miste om och det finns trivsammare alternativ i dagligvaruhandeln (Pilsner Urquell för ljus lager, Carnegie porter för mörk.)

6 kommentarer:

Balder sa...

Som fellow Malmöit (eller ex Malmöit) så kan jag ju tipsa om att gå till Operagrillen. God mat, men framförallt en lättöl som slår många starköl på fingrarna.
Talar så klart om Sopranen.

AndersAnd sa...

Ska göras, jag har varit extremt dålig på att gå just dit..

Cheap GW2 Gold sa...

Cool. I always enjoy the interviews. Many thanks for having one of these weblog Cheap D3 Gold

Guild wars 2 gold sa...

This is a great post, i like it very much. I am very much interested in these types of topics from childhood and it's my habit to read this. I'm a editor of game site, you can visit and find diablo 3 gold, Thanks so much for your love to all.

jeson chane sa...


This topic is pretty good and the writer's views are buy wow gold unique and not so hard to World of Warcraft Gold understand.I like it very much, and wow gold way I want to share some interesting and very useful websites to you:www.safewow.com! Iam sure you can find out funny things there.

shorryjune3 sa...

Love this specific! Sure makes biking seem exciting! :)I like this idea, the whole getting
Iphone 5 cases pregnant of creating overlooked cable connections aesthetically.