fredag 6 juli 2012

Ej för Brutal Brewing/Spendrups ögon.

Polera en, förgylla en, lägga en citronskiva på en?

Om man säger såhär: jag käkar hellre en "b" korv med en skiva citron än en "b" korv rakt upp och ner (om jag nu verkligen måste, tänk efter.)

Ytterligare "recension" är överflödigt, har gjorts och det enda jag egentligen vill tillägga är att ölet verkar fungera ypperligt för ganska många för vart jag än går ser jag hippa människor som konsumerar detta moderna burköl. Ute på gården och i parken, man ser burkar slängda på gatan i stan och man ser burkar ivrigt glida ner i gråa korgar på vårt kära systembolag. Ja, eller inbland, för ofta under mina besök på systemet så verkar ölet ha sålt slut.

Jag vill egentligen inte spekulera i vad som skulle hända ifall att Brutal Brewing (Spendrups) skulle släppa ännu mer frän burköl i liknande "modern lager stil" med en kanske ännu friskare humlearom (utan nämnvärd för gemene man obehaglig, riktig beska.)
Risken finns att, något dylikt kommer så småningom och att det låga priset (den storskaliga, låga produktionskostnaden) kommer försämra försäljningen för svenska mikrobryggerier vars öl alltid kommer kosta en tia eller två mer. Vilket i utsträckningen skulle kunna hämma utvecklingen för svenska mikrobryggerier i stort och göra att den genuina ölkulturen, den äkta upplevelsen får svårare att nå gemene konsument. Något som vore väldigt synd då vi under flera år har gått åt rätt håll nu.

Ironiskt hur humle som en gång i tiden sågs främst som en konservator, sedan blev en väsentlig krydda som till och med, på senare år har skinit starkare och fått mer uppmärksamhet än den fundamentala malten, nu har blivit ett ondskans verktyg som (nästan) kan dölja en tunn och unken massproducerad lagers bas och med både enkla o billiga medel kan generera ytterligare sälj åt bryggerier som egentligen aldrig har brytt sig nämnvärt om kottens varken aromatiska eller andra fantastiska egenskaper.

Nåja, jag kanske hårdrar det hela en aning och såhär i semestertider ser framåt med lite väl dunkla solglasögon på, för visst kan man också vända på steken och istället se det som något som i bästa fall snarare än stjälpa kan hjälpa genom att sprida humlens beroendeframkallade syror och där igenom skapa fler såkallade "hop heads" som senare söker sina kraftigare kickar hos Sveriges riktiga bryggerier. Kanske.

Oavsett vad så tycker jag mig ana att Spendrups iallafall gör något rätt och fortsätter de i samma riktning (o slänger i ytterligare lite humle) så tror jag inte bara de har vunnit en ung och frän publik utan även en del såkållade ölentusiaster.

Vafan, jag kanske själv trillar dit? Om det inte vore för.. Principen..

Inga kommentarer: