fredag 25 mars 2011

Mitt problem med "De Molen".

Jag har ett stort problem med "Brouwerij De Molen" och det är..

Mennos alldeles utmärkta öl av stilen "imperial stout" är så snyggt balanserade och sådär lite för lagom "lättdruckna" att det bara inte går ihop i kombination med tillgänglighet och pris. Det är få bryggerier som jag tycker motiverar höga priser så som "De Molen" gör och det är samtidigt få bryggerier som lyckas skapa öl så nyanserade, lena och fjäderlätta men samtidigt mumsigt smakrika och fylliga som densamme. "Hel & Verdoemenis Misto B.A", ett öl fullkomligt laddat av karamelliga och vaniljiga fattoner är just ett sådant. Ölet erbjuder en lågt kolsyrad silkeslen kropp, svart till färgen enbart med ett litet bubbligt brunt skum. Komplexa bourbontoner i samarbete med chokladig malt och en mumsigt kakig karamellprofil gör att man aldrig vill att ölet ska ta slut samtidigt som man med ett omedvetet tvång närmast suger i sig sörjan. Så gott att man inte kan hindra sig ifrån att inta nästa smutt, nästa klunk, man blir glupsk och wipps! Så är 60kr borta innan man ens har hunnit skriva färdigt ett blogginlägg. Vad i hela helvete? Jag behöver ett rabbatkort på detta bryggeris mörkare skapelser annars kommer detta ruinera mig.


Ett lite för gott öl i lite för små flaskor till ett kanske på gränsen för högt pris? Nej faktiskt inte, det är helt enkelt värt det! Mera Molen!

4 kommentarer:

Baggen sa...

Anders, din lilla suput!

Fö så tror jag att jag gav 4E styck för mina när de fanns att köpa på bierkompass.de.

Ska besöka De Molen i början av maj så det ska bli intressant och se hur mycket han tar för de små flaskorna där. Jag var ju iofs där förra året så jag borde minnas vad t ex tsarina esra kostade men icke.

Johan sa...

Jag köpte Tsarina Esra för 42 danska på Kihoskh alldeles nyligen, vilket motsvarar 5,60€ med dagens växlingskurs. Borde ju då rimligen vara kring 4€ hos De Molen.

Gyllenbock sa...

Baggen: På Bierkoning i Amsterdam kostade en Misto B.A. 3,80 EUR, i november förra året var det. Vill minnas att det var lite dyrare hos De Molen än på just nämnda Bierkoning.

Markus sa...

Ett annat problem med aktuell öl är att De Molen, av någon dunkel anledning, använt ofärgat glas. Skämmes ta mig fan!