torsdag 24 mars 2011

I hatten på "Far i hatten".

Parisehjulet monteras ner och resten av karusellerna sover ännu, inte ett löv på träden och i takt med att våren och sommaren slår ut kommer denna i Malmö centralt belägna park gradvis fyllas med den ena halvnakna hipstern efter den andra halvnakna möllanmuppen. "Folkets park" i Malmö har aldrig riktigt lockat mig och även om man kan se en stackars instängd albinokänguru som en unik pärla i parken så finns där faktiskt något som kanske kan locka oss ölnördar ännu mer.. "Far i hatten" heter det lilla fiket/restaurangen/ölhaket (?) mitt i parken, ett ställe som man förväntar sig ska sälja stor stark, husets vin, överprisat kaffe och rinnig GBglass, gärna med svängig gubbrock ljudandes på uteserveringen.. Men icke! Här snackar vi en hemtrevlig, rustik miljö med fokus på jazz och lika vällagad rustik mat, trevlig och intresserad personal där åtminstone någon har, i alla fall skapat en början till passion för god öl. Några vettiga tyskar erbjuds, ett par belgare men framförallt en radda schysst prissatt IPA i sällskap av en liten skara exklusivare öl så som nyare Brill-importer ifrån bryggerier som "Evil Twin", "Lost Abbey" och "Cigar City" och nämnde jag att de har extremt rimliga priser? Varken sortimentet i sig eller kunskapen om öl på stället slår en som enormt men det är just sådana här små pärlor som har potential, där personalen är lyhörd, intresserad, glad och framför allt inte tror att de är några jävla konnäsörer. Det är sådana här ställen som sprider god "ölkultur" och som bjuder in den vanlige "storstark drickaren" till att våga prova något nytt med deras brinnande intresse och åter igen, priser som inte bränner stora hål i plånboken.


Det må hända att stället i fråga redan är etablerat som ett bra hak, jag har aldrig påstått att jag är typen som har "koll" men jag har själv, lite till min egen förvåning aldrig hört talas om det, i alla fall inte som ett ställe med bra öl, och det glädjer mig onekligen att kunna varva pekande på instängda djur och sockervaddskrängande med att skydda mig ifrån vinden svingandes en bägare full av något starkt och beskt. Så, sätt ungen i en karusell i vår eller låt den leka själv på lekplatsen medan du kilar in på "Far i hatten" för din lördags-återställare för sådana här små ställen behöver både uppmärksammas och uppskattas för den lilla men effektiva insats de gör för ölkulturen i det fortfarande behövande Sverige och inte minst Malmö.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för infon. Även om jag bott i Malmö länge så kände jag inte till detta.

// Peter

Daniel Svensson sa...

Jag minns att Håkan skrev en blänkare på fars dag senast. Men jag har fortfarande inte gjort slag i saken. Nu blev jag riktigt sugen, särskilt som jag hänger där med ungarna var och varannan vecka.

andersand sa...

Jag blev själv förvånad över mitt fynd, mkt trevligt!

Far i Hatten sa...

Tack så mycket det värmde.
Mvh Far i Hatten