tisdag 23 november 2010

Sigtuna Ace of Spades

Klockan är 11:45 en lugn lördag, detta inlägg kommer inte postas förens om några dagar.. Jag sitter här och mediterar, filosoferar, är inne på min andra kopp kaffe för dagen. Underbara "morgonkaffe", allt går långsamt och jag funderar över dagens mål. "Hmm, ingenting, bara några bärs ikväll" Ja! Niklas kommer hit och delar bland annat en flaska "Sigtuna Ace of Spades" med mig och jag kan inte låta bli att reflektera över mina egna förväntningar..

Känner ni mig? känner ni doften, stanken av skepticism? "Sigtuna, jag vettifan om jag någonsin druckit något bra ifrån dem" har jag hört på diverse ölprovningar. Jag tänker efter, har jag någonsin druckit något bra ifrån "dem"? Jag kommer inte på något sådär spontant, en hel del "helt okej" öl har jag druckit ifrån detta bryggeri som det hörs så mycket om nuförtiden, en hel del "mediokert" om man får lov att vara hård (får man det?) Är det inte ganska typiskt för svenska mikrobryggerier? Många öl, mycket medelmåttigt, massor av lanseringar på systembolaget, en enda stor röra i mitt huvud. Javisst blir jag skeptisk när de lanserar Sveriges "starkaste öl", det ger bra publicitet (även om världens starkaste öl ger bättre) och så kallad extremöl är ju "inne" just nu. Jag blir lite rädd, men smaken då? De har väl inte glömt bort smaken? Är ölet förutom häftigt faktiskt gott också? Min skepticism ökar när jag läser att "Ace of Spades" är inspirerad av BrewDogs Tokyo*, en imperial stout som förde mina tankar åt vodka när det en gång brände mina näshår på ett Bishops Arms här i Malmö. Kan man bli mer skeptisk? Jadå, när man får syn på etiketten.. Inget negativt mot Mattias Hammerlinds utseende (skriver jag för han ser ju ändå lite sådär töntigt farlig ut) jag har bara personligen ett problem med smaklösheten att sätta sig själv på en flaska öl, speciellt när man försöker se sådär bajsnödigt hård ut. Jävligt "metal" skulle nog vissa kalla det, ja eller "rock n roll", jag vet knappt skillnaden men i vilket fall som helst blir denna smaklösa och pretentiösa (förhoppningsvis självironiska) etikettering av en imperial stout ytterligare ett negativt första intryck och i kombination men den lite för självgoda texten på flaskan kan man säga att jag redan hatar ölet. De talar om ett minne för livet, om extrema smaker och dofter, jag tänker tillbaka på vad jag skrev om imperial portern "Blizzard". För mig är detta så jävla typiskt det nya ölsverige, vi skryter på etiketten och varnar om hur farligt och extremt det är trots att där aldrig kommer någon "wow upplevelse" Har vi här ännu ett fall av svenskt misslyckande till att brygga så kallad extremöl? Flera högljudda hyllningar ifrån Stockholm Beer & Whiskey festival skvallrar om motsatsen (inte Dempa) och trots att jag inte litar på påverkade, peppade och överentusiastiska "ölskribenter" så kan jag inte låta bli att lite sådär barnsligt och hoppfyllt få hälla upp ett glas i bästa kupan för en djupdykning. Jag är ju trots allt intresserad av öl.


Klockan 19:55, Niklas dyker in.. Lyssna..

Anders och Niklas provar Ace of Spades Imperial Stout by anderswallden

3 kommentarer:

Baggen sa...

"Det är inte åt helvete men det är inte bra nog". Hahaha. Får se när jag orkar korka upp detta dyra öl och provsmaka.

andersand sa...

Det är ganska intressant hur lite smaker etc man rabblar när man dricker öl med någon lika nördig. Blir mest "mjeee, neee, söt, sprit, njaa, mjooo". Ganska odefinerat men samtidigt så uppenbart när man sitter där med samma öl i glaset, kanske inte så jävla skoj att lyssna på dock..

Jag tror du kommer gilla ölet hursomhelst!

elo boosting sa...

EXCELLENT formula! I've began producing my very own washing soap just lately -- as well as like it -- however do not have the pretreatment squirt -- They are SIMPLE elements as well as I will provide this particular an attempt!!! Many thanks with regard to publishing this!

League of Legends elo boostBuy Fifa 14 Ultimate Team Coins