fredag 19 november 2010

Munk runk.

Jag gillar utrycket "wank", att "wanka" kan vara nödvändigt (är man en riktig ölnörd så är det en del av vardagen, fundamentalt) en wanker är någon som antingen.. Runkar, eller bara driver, kladdar, fjantar. Precis som "munkarna" ifrån La Trappe gjorde när de fick för sig att lägga deras quadrupel på ekfat. De här trappistmupparna är mytomspunna, de har en mystisk aura över sig, de är "goda", de är på "guds" sida och försöker således inte tjäna en massa pengar (pengar är onda.) De brygger öl ifrån hjärtat och intäkterna går (oftast.....) till välgörenhet. La Trappe är väl, tillsammans med Chimay kända som ett av de mer kommersiella trappistbryggerierna, de suger satans kuk lite vid sidan om, är inte lika envisa som Orval och absolut inte lika gudstrogna som de mest mystiska av dem alla, Westvleteren! (som nyligen bestämt sig för att expandera försäljningen så att de kan renovera o bygga ut, installera platt-tv's med digitalkanaler på så att de också kan "wanka" lite emellan de där åtta timmarna sömn, åtta timmarna bön och åtta timmarna ölbryggande. Sen huruvida de behöver wanka kan man ju ifrågasätta med tanke på hur många småpojkar som borde finnas tillgängliga i Belgien men kanske är tv apparaterna åt just barnen, "inspiration", eller kanske lite tecknat mellan "varven".) Hursomhelst, La Trappe har alltid varit lite utanför, det svarta fåret, aldrig riktigt på riktigt. Lite som din utstötta pundarkusin på hembesök ifrån Holland som dyker upp och vill låna stålar, snarkar högljutt på soffan och käkar upp er mat efter den där sista jointen fimpats i er välklippta gräsmatta. Inte är det då en överraskning när "La Trappe" hänger på ekfatslagringstrenden (lite för sent?) och säljer sitt annars relativt billiga starka öl på en jättespeciell korkad 375ml flaska.. Köper vi det? Ja jag köpte det men nej jag köper inte det. Nu ska jag prova skiten så det kanske är dags att sluta vara fördomsfull?


Färgen är murkigt brun med ett litet krämigt smutsvitt skum som lämnar väldigt imponerande rester på insidan av mitt Rochefort glas. Aromen är inte på något vis olik den "vanliga" mer välkända "quadrupeln", det vill säga tätt packad med socker och torkad frukt, karamell och vanilj är närvarande men ekfatslagringen är inte sådär extremt påtaglig trots allt utan det är snarare den sötsyrliga fruktigheten som dominerar i doften. Smaken är i sin tur rik, krämig och söt med allt det ovannämnda följt av en påtagligare vaniljton i eftersmaken som biter i ett bra tag med smygande torkad frukt så som dadlar och varma äpplen, smält karamell och varmt socker. Smakmässigt verkligen ingen "wow upplevelse" utan snarare precis vad man väntat sig, en quadrupel med lite vaniljtoner typ.. Ölets överlägset bästa aspekt är kroppen som enligt mig är perfekt för stilen. När jag poppade korken hördes inte ett knyst så jag var nästan rädd att ölet var platt men kolsyra finns där, finbubblig och sådär perfekt avvägd så att den lyfter ölets egentligen ganska tunga kropp och gör det hela väldigt drickbart.

Man kan summera det hela som att det smakar okej och man blir ganska full men nästa gång köper jag hellre 5st flaskor Orval och kommer till himmelen.

6 kommentarer:

simon sa...

ja... tyckte att du i och med comebacken varit om inte föredömligt så åtmintone uppfriskande burdus (särskilt vad gäller skrävlarna från skottland; å den där svenska mohikanskiten). men nu... ja i sak kanske du har rätt... gott så... ???

Anonym sa...

Gamla "Anders And Ale" bidrog med välskrivna inlägg och unika inslag i den annars rätt homogena ölbloggosfären. "Anders And Fail" gör ingen besviken på dessa två punkter men utöver dessa punkter lägg därtill en rejäl portion uppmärksamhetssökande genom kontroversiella utlåtanden. Låter lite som en tonårspojk som måste hävda sig bland de tuffa pojkarna. Du måste inte ta i så du skiter ner dig för att vi ska tycka om dina texter. Tagga ner är mitt tips.

Annars, härligt att ha dig tillbaka.

//Johan

andersand sa...

Johan, alla mina inlägg kommer antagligen inte vara lika tonårsbarnsliga, det är mycket mitt humör (i kombination med mitt sinne för humor!) som styr graden vulgäritet och jag tänker inte igenom, planerar ej mina inlägg värst noga. Fortsätt läsa, ibland kanske du finner det underhållande, ibland lite för mycket, ibland alldeles för mycket!

Anonym sa...

Jag är med dig. Nuff said!

/Johan

Anonym sa...

Rövsunk!

/ Arga Djävulen!

andersand sa...

Simon: Tack ;)

Johan igen: Skål!

Arga Djävulen: Sunkröv!