måndag 22 november 2010

Mikkeller Santa's Little Helper 2010

I mitt tidigare inlägg om julöl och julen så nämnde jag att modern julöl kan vara i stort sätt vad fan som helst så länge det heter något med "X-mas" och har lite kryddor i mixen. Mikkeller "Santa's little helper 2010" må inte heta exakt "X-mas" men det är nära på lika dåligt med en nära på lika trist idé till julöl som en mörk svennelager. En mörk belgisk stark öl på enligt ratebeer 10.9% och enligt flaskan 9,1% (kanske är det en något svagare variant för den svenska marknaden bryggd i rädslan för att vi ska åka över till ett julpyntat Tivoli och störa den danska familjefriden med vår välkända svenssonfylla? Kanske till att ta det lite långt, knappt 2% gör väl inte så stor skillnad men det är en kul tanke.. Det är därför Mikkellers pale ale "Snapphane" åt Bishops Arms bara ligger på 3,8% så klart! Bishops Malmö ligger lite för nära centralstationen för att Mikkel skulle våga riskera något annat..) Hursomhelst, "Santa's little helper" är "lätt" kryddat med "julkryddor". Jag vettifan om det bara är jag men det här med lätt kryddat är ganska sällsynt, så fort någonting är kryddat så är det fan nästan alltid för kryddat för min smak och det här är inget undantag kan jag skvallra om då jag redan har tjuvdoftat på glaset. Innan jag börjar rabbla dofter och smaker vill jag dock passa på att kommentera utseendet, inte utseendet på ölet (det är mörkt brunrött med en luftig beige krona) utan utseendet på flaskan. Finns det något som ger ett billigare intryck än en grön 375ml flaska med en tjock jävla kapsyl på? Gröna flaskor med kork till spontanjäst visst! Gärna med lite damm på, men till andra ölstilar och framför allt öl med lite "modernare" etiketter bör det undvikas i största möjliga utsträckning. Inte nödvändigtvis för att bruna flaskor skyddar ölet mot ljus bättre utan bara för att det ser så förjävligt ut med grönt glas (grönt glas är alkisglas, det är allmänt känt, kom igen.) Det är något extremt oestetiskt över det hela, synnerligen i detta fallet med den "juliga" etiketten. Knappt vax eller sådan där "lyxig folie" hade kunnat rädda det, det hade dock möjligtvis kunnat lyfta det visuella intrycket lite i detta fallet för nu är det så man nästan undermedvetet, rent fysiskt rör sig bort ifrån flaskorna på systembolagets hyllor. Jag vet inte, kanske är det bara jag som har reflekterat över detta? Är jag kanske lite sjuk i huvudet som har lagt ner tid och tanke på något så.. Ytligt?


Skitsamma, nog med ytligheter, det är innehållet som räknas säger dom och.. Innehållet är familjärt. Det är "Mikkeller gör belgisk öl" och när Mikkeller gör belgisk öl så snackar vi en ganska platt, söt och o-livlig allmänkaraktär där inget riktigt lyfter. Estrarna man förväntar sig hos en belgisk ale lever inte riktigt fritt, malten känns koncentrerad och återhållsam och kroppen något för tung och o-livlig för att den där julfyllan riktigt ska slå till så som man önskar (om man nu köper julöl på 9+ alkoholprocent.) Missförstå ej, det suger inte på något vis, det är fortfarande "ok", det är som med väldigt mycket ifrån Mikkeller, "ok" men inte fantastiskt. Med Mikkeller snackar vi oftast en ganska hög "lägstanivå", dock när man ska leverera kraftigare och mörkare belgisk ale krävs det verkligen att man levererar något riktigt bra för att det inte ska bli ointressant, det krävs något speciellt, det där lilla extra, det gör all skillnad i världen och "Santa's little helper" kommer inte i närheten av de bättre belgarna, det smakar inte på något vis speciellt och det når på så sätt inte upp, det glöms snabbt bort, bort!

10 kommentarer:

Alexander sa...

Glömde du bort att nämna kryddorna i smaken? Typ "...en ok kryddspya" eller liknande? ;)

andersand sa...

Ja exakt haha, hängde upp mig helt på flaskan.. Kryddorna kom inte fram riiiktigt lika häftigt i smaken, det är ett plus men det gör inte direkt något skillnad på det stora hela på grund av just det jag har skrivit.

Balder sa...

DÅ kan jag berätta för dig Anders att jag vet varför det står 10.9% på Ratebeer. Santa's litte helper har kommit ut tidigare, år 2007 hade den 10.9% och det är den som ligger på RB.

Annars gillar jag din recention, om än ganska hård! Jag har oxå lagt in en på vår sida www.olradet.se

Från en Malmöit till en annan. God jul(öl)

/Balder of Ölrådet

andersand sa...

Balder: jag är medveten om att Santa's har kommit ut tidigare.. Det står trots det ABV:10,9% på ratebeer för årgång 2010..

Ska läsa er recension, alltid kul att jämföra intryck!

Marc sa...

Santas 2010 var tänkt att bli 10,9% men blev i slutändan inte fullt så stark då jästen tog ut en tidig semester trots ihärdiga påtryckningar från bossen om att jobba vidare. Därav landade den på 9,1%.

Sen är jag lite förvånad över design-dissen eftersom jag själv tycker den är snygg! Snygg som i tidsenlig stilkombo av champgne-flaskans klassiska elegans, den traditionella kapsylens "råhet" och en skandinavisk formgivning av etiketten. Men det visar ju bara hur olika smaken kan vara :)

Mvh
Marc

andersand sa...

Aha, intressant.. Jag uppfattade inte denna som "spritig" likt vissa tidigare årgångar (fråga mig inte vilka, druckit dem på fyllan i Köpenhamn o minns bara "överlag intrycken") så lite lägre alkohol är väl inte en jättedum idé kanske..

Färg o form o sådant är en ny dimension av "att inte komma överens".. Bäst att lämna det vid "smaken är som.." ;)

Magnus sa...

Grattis, du lyckas mer än väl i din ambition att bli öl-Sveriges mest svårflörtare bloggare.

Jag förstår att du inte heller vill gå någon tillmötes på din blogg, allra minst dina läsare, men en fråga jag ställer mig när jag läser dina sågningar är: Vad är då en bra öl för något? Finns det sådana? När du t ex jämför den här ölen med bättre belgare, vad har du då för öl i tankarna?

Helt enkelt: Vad är det för öl du använder som måttstock när du tvingas dricka och recensera all blaskig skandinavisk öl?

andersand sa...

Magnus (ja du!): Eftersom detta klassas som en "belgian strong ale" (på ratebeer) så kan man tex (men inte ute uteslutet) jämföra ölet (eller iaf grundölet) med andra på, tex just ratebeer inom samma kategori.. Eller med liknande smakprofil över huvud taget. Vad jag främst bedömer när det kommer till "den stilen" är maltbas och estrar (humle brukar ju mest tillföra en viss balans, "efterbeska" för att balansera upp sötman i denna stil.) Sen har vi ju kryddor också i detta fallet också men de är som sagt kryddor och ger mig varken mer eller mindre om de står på ett "sådär" grundöl. Jag vill ha tydligare, livligare estrar (tänk Rochefort) och en fetare mer definerad och komplex maltbas (Pannepot tex) och gärna lite mer kolsyra för att lyfta det hela som sagt.

För övrigt skulle jag inte klassa denna recension som en sågning, jag säger ju att det är "ok", jag drack upp hela flaskan, kan absolut ta en till om du bjuder! Och när det kommer till att möta mina "läsare".. Uhm, har jag missat dig en gång för något år sedan eller vad är grejen? Tycker jag brukar svara på det mesta även om jag har haft mkt vid sidan om skrivande/läsande på senaste och säkerligen har missat att kommentera tillbaka på en och en annan kommentar på grund av det. Just därför ska jag se till att besvara varenda en innan kvällens slut då det i grund och botten är mitt mål att alltid göra det, sen kanske du håller käften på köpet också?

Magnus sa...

Hej igen. Tack för svaret! Och nej, du har inte alls varit arrogant mot några läsare; Det är första gången jag ställer en fråga, och den fick jag ju svar på rätt fort.

Ursäkta otydligheten/sladdrigheten i mitt inlägg. (Utifrån dina recensioner, så kanske inlägget skulle klassas som en Abstrakt03, om det vore en öl alltså).

andersand sa...

Magnus: bättre ett inlägg likt Abstrakt03 än ett bitter, burdust och spritigt likt Abstrakt02 ;) Skål på dig.