torsdag 18 november 2010

Jag är inte bara för bitter, jag är lite sur också

Sur över alla hårt lånade kronor (CSN) jag har slängt på BrewDogs jävla random påhitt. Påhitt som pendlar mellan vedervärdigt och "ok" med extremt få inslag av "rätt bra". Jag förstår inte mig själv när jag åter och åter igen går på att köpa deras produkter och jag förstår mig inte på deras sätt att "skapa" öl (kanske är detta hela deras affärsidé?)


Man kan säga att för mig är BrewDogs sätt att leverera öl på ytterst abstrakt (...) Jag förstår ibland inte vad de tänker eller om de ens tänker över huvud taget. Jag kan inte låta bli att fundera på om de faktiskt fantiserar upp något som låter "gott" eller om de.. Bara provar sig fram helt "random". Låter jag mig själv fantisera lite över hur de båda herrarna går till väga så ser jag James och den andre snubben sitta på sitt kliniska kontor med fem stora lådor framför sig, de slår sedan två tärningar för antal och plockar sedan upp den mängden lappar ur låda nr1 för maltsort. De gör sedan samma sak för nr2 humle, nr3 fatlagring, nr4 frukt och kryddor följt av sista lådan som innehåller lappar med siffror på, 0 till 50 för alkoholhalt. Wipps så har vi ett recept och sen så, sen så har vi "Abstrakt03". En 10,5%'ig "Imperial Ale Aged over 2 years in whisky casks with raspberries and strawberries". (Och ja jag vet mitt lådsystem håller inte riktigt i praktiken men palla liksom.)


Ölet ser ganska lovande ut, djupt kopparfärgat med ett friskt om än något tunt smutsvitt skum. Efter en sväng om i vinglaset lämnas ett gäng små kortlivade pluttar till rester på insidan. Doften är intressant och extremt fruktig av det uppenbara. Whiskeyn sticker inte ut på ett så udda sätt som man kanske hade väntat heller, trevligt. Utöver frukt kan man ana vanilj, lite alkohol samt lätt kola/karamell. Luktar i princip som en småspritig "glass med bär dessert". Inte illa men jag avskyr dessert i sig så förhoppningsvis levererar smaken något mera.. Ooooch YSh ah, aj, där kom whiskeyn på riktigt, ett väldigt spritigt och skarpt intryck med lätt syrlig frukt och en lite fadd sötma. Eftersmaken är lätt sur, spritig och besk med starka drag åt bränt gummi och olämpligt bittra grapefruktskal. Ett väldigt udda öl som framstår som extremt otydligt och schizofrent. Fruktigheten är rätt trivsam, whiskeykaraktären rätt snygg men den rena spritigheten och efterbeskan känns väldigt malplacerad och jag kan inte riktigt låta bli att bara sitta här och grimasera efter varje klunk (varje klunk som faktiskt ändå är rätt intressant, typ intressant som i "vafan händer egentligen?")

Abstrakt03 är verkligen "abstrakt" i mestadels negativ bemärkelse, jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att man satte sig ner och tog en ordentlig funderare över vad just Abstrakt03 skulle bli utan snarare att det lät ungefär såhär: "Hmm, vaffan, jag kommer inte på nått, men om vi testar o gör en IMPERIAL ALE med Hallon och Jordgubbar sen lagrar den på whiskey fat typ aslänge!" - "Meeen James vi har ju lagrat allt på whiskeyfat innan!" - "Jaaa men vi är ju skottar, det är liksom vår nisch" - "joo men gillar vår målgrupp verkligen spritdränkt frukt? Är det inte det för folk över nittio?" - "Nää men vaffan det låter coolt och när de har blåst 120 spänn så är det ju försent, så jävla många flaskor ska vi ju inte tappa" - "nej det är iofs sant.." - "Ja och systembolaget köper ju in vad för skit vi än säljer och i Sverige har de precis upptäckt det här med experimentöl så det är luuuuuuuuuugnt!" - "Okej du har rätt, men till Abstrakt05 tar vi till lådorna igen, det funkade ju faktiskt rätt bra på 01'an." - "Okej okej, men nu måste vi gå och köra en anal dubbelmacka med Dan Ihrelius, han ringde och sa att han har vidgat sig nog nu!" - "ow, yeah! Fock yeah mate!".

13 kommentarer:

Magnus sa...

Skönt att ha dig tillbaka.

fajanen sa...

Hahaha.

Finns det någon chans tror du att den blir bättre av lagring? Har nämligen en flaska.

andersand sa...

Magnus: tack!

fajanen: Hmm, eftersom både frukt och fattoner har en tendens att dö ut eller bli "blurriga/luddiga/vaga" med tiden så skulle jag inte satsa på lagring. Grundölet "imperial ale" känns inte som en tillräckligt stabil bas för att det ska ge en upplevelse när allt det "häftiga" är borta. Jag hade hellre tagit ölet för vad det är och offrat skiten, kan ju hända att du faktiskt gillar det och om inte annat så har du i alla fall provat ölet så som bryggarna menade att det skulle provas (tror jag..?)

Fredrik sa...

SPOT ON !! Tror personligen inte att du är långt ifrån sanningen. Hade inte varit för Tokyon så vet ifan om jag inte ratat dessa bryggarna FOR LIFE !!

Gyllenbock sa...

Provades igår, inte alls prisvärd. För mycket alkohol och bränd gummi. Undrar om man skall ge fyran en chans? Lurad på nytt?

Baggen sa...

Abstrakt 04 har iaf fått bra betyg och imperial stout med chili i är ett beprövat koncept. Jag gillar inte Brewdog heller just för att de är bättre på att marknadsföra sig än att skapa bra öl. Detta förhindrar dock inte att ibland lyckas de faktiskt ta fram en produkt som funkar. Så jag kör nog på i samma stil och köper 2 av varje abstrakt-sort som bolaget tar in. Får väl testa 03:an någon gång framöver när man är sugen på något "intressant".

Jimmy sa...

Jag är väl en av de som "gått på" tänket med Abstrakt. Det låter trots allt ofta bra innan. Har två flaskor av de som kommit så jag köper nog 04:an också men efter det - om det kommer fler - skall jag nog tänka efter lite mer före.

-Jimmy

Niggze sa...

Jag har gladeligen inte köpt en ända Abstrakt öl :) Major waste of money...

Markus sa...

Brygghundarna har inte fått en enda spänn av mig på säkert ett år och jag känner mig rätt nöjd med det. Andra får gärna köpa deras bärs för jag låter gladeligen bli.

Martin sa...

Hmmm.. det där låter inte alls som det man smakade för några månader sen, å andra sidan var den ju "färsk" då. Får väl överväga ett eventuellt inköp imorgon.

andersand sa...

Jag får väl erkänna att även jag kommer köpa Abstrakt04 och säkerligen fler i serien.. Som sagt så ha ju BrewDogs lyckats med någon form av evighetslurande och trots min skeptisism så finner jag mig alltid väldigt nyfiken. Det är något väldigt kul med att bara prova ny öl (läs inte ticka) som gör att det är spännande vare sig det sedan är gott eller ej.

m138ke sa...

Låter ju inget vidare.. Provade dock 4:an på mässan iår och den var ett av dom bättre ölen jag testade, riktigt bra faktiskt!

andersand sa...

Fredrik: du måste mena Tokyon UTAN stjärna!? Den var faktiskt trevlig.. Den där senare med "*" var mindre trevlig, lika trevlig som folk som använder "*" i internetbaserade konversationer *ler*.

Gyllenbock: bränt gummi var det ja.. Tyvärr går man säker på fyran också.. Men det är ju "bara öl"..

Baggen: de lyckas ibland ja.. 5AM Saint gillade jag en gång när jag var full på krogen..

Jimmy: att tänka efter är nyttigt, det är också nyttigt att prova nya grejer (öl) men visst riskerar man (allt för ofta) att gå på en nit..

Niggze: snåle jävel

Markus: snåle jävel

Martin: Intressant hur färskhet kontra.. o-färskhet påverkar ett sådant här udda öl.. Skrik gärna till om/när du har provat de som släpptes på systemet, vore intressant att höra hur du upplever skillnaden!

m138ke: Alright, som sagt så blir det väl till att prova det, många har sagt att det är bra så det ser jag fram emot.