torsdag 18 november 2010

Den 2..6'e smäller det?

Som Magnus Uggla en gång sjöng fast en dag senare så.. smäller det.. Då ska detta öl äntligen drickas upp.


Nu är inte tanken att denna blogg ska bli en sådan där skrytblogg "kolla vilka rariteter jag dricker!", snarare tvärt om, det kommer bli ytterst lite sådant men i detta fall måste jag ändå få lov att jubla. Inte för att man får dricka ovanstående öl i sig utan för att man äntligen i hela jävla helvetet får bort skiten ur kylskåpet! Denna etikettlösa flaska har nu bott i min kyl sedan i våras och nästan blivit lite av en installation. Det är nästan så att jag räds tomheten som må infinna sig när ölet är borta, alltså inte på grund av någon samlarmentalitet eller dylikt utan helt enkelt för att det visuellt kommer saknas något i kylskåpet.

Nu bidrar ju också faktumet att denna flaska inte är helt min egen till dess långa liv i min kyl, det är ibland svårt att få ihop de där provningarna, lyckas samla den fulla truppen griniga gubbar (fulla i dubbel bemärkelse) så att man äntligen kan få ett slut på mer speciella öls tillvaro i kylar, garderober eller källare. Man kan se det på samma sätt när det kommer till människor, de där speciella jävlarna kan vara svåra att bli av med, de har en tendens att klamra sig fast, etsa sig fast, vare sig man vill det eller inte. En karaktär som bland annat jag inte ville ha kvar i mitt liv var "The Original HY Super Beer" (bara lyssna på namnet liksom), ett öl som släpptes vadå? vinter förra året? Och inte fick sätta livet till förens förra helgen då vi genom ett stark beslut på fyllan bestämde oss för att äntligen göra oss av med den jäveln! Vissa öl är bara så tråkiga att man aldrig får lust att öppna dem, vissa öl är så speciella att man aldrig hittar tillfälle att öppna dem men finns det öl som är så goda att man aldrig hittar tillfälle att öppna dem? Sitter ni på några öl som är så bra att ni bara inte kan öppna dem för att tillfället aldrig blir speciellt nog eller, är (klyshigt skrivit) öppnandet av ölet det speciella tillfället i sig?

Min erfarenhet och allmänna uppfattning: drick skiten, är det gott så blir man glad, väntar man för länge så blir inte upplevelsen större utan man riskerar snarare att bli helt avdankad och som jag nu, istället för peppad på ovanstående öl, bara glad att få bort skiten ur kylskåpet. Huruvida jag skriver några ord om det eller ej är osäkert, vi griniga gubbar som samlas då och då för att prova öl har en tendens att ha lite för trevligt för (läs blir lite för fulla för) att man ska kunna nörda loss till den graden att det slutligen resulterar i intressant läsning här på "bloggen".

Skål med lite peach schnapps!


PS. Markus, Rickard! När ska vi dricka upp "HY Super Beer Cuvée".........?

6 kommentarer:

Markus sa...

Bra fråga, när jag blir less på att ha skiten i min kyl;-)

Johan sa...

Kan va mina solei de minut, säkert felstavat.

Fredrik K sa...

Av någon anledning så bär det emot rejält att öppna min sista flaska Speedway Stout samt mina flaskor med Fuller's Vintage Ale från 2008 och 2009. Skulle kännas tomt om de blev urdruckna, liksom.

andersand sa...

Markus: Nästa gång vi är fulla nog att inte bry oss om vad fan vi dricker så dödar vi den..

Johan: Vi ses ;)

Fredrik: Speedway stout är helig, så fantastiskt god att jag kan förstå att det är knepigt ja.. Men "unna" dig själv vid ett lämpligt tillfälle, du kommer inte ångra dig för ölet lyfter i stort sätt vilken dag som helst.

Jimmy sa...

Även om vi kanske är på olika nivå när det gäller hur mycket raritet ölen är så känner jag igen väldigt mycket i det här inlägget och det gäller inte bara öl utan finare vin etc också. En del saker känns så speciella att det är svårt att få till det speciella tillfället som är tillräckligt speciellt för att öppna sin raritet.

Det är därför min Speedway Stout är oöppnad. Det och att jag helst skulle vilja ge med än en av mina ölintresserade vänner chansen att smaka.

-Jimmy

andersand sa...

Jimmy: Att hålla på din Speedway så att du kan bjuda din beerbuddy är helrätt! Ölet är som sagt fantastiskt och den som väntar på något gott.. Ett tips eller snarare en säkerhetsåtgärd är att hålla flaskan i kylen dock om du misstänker att det kommer ta ett längre tag innan ni får chansen att dricka det. Detta för att sakta ner lagringsutvecklingen (ölet är väldigt gott färskt, varför riskera negativ utveckling?) Generellt sätt om man ej har provat ett öl innan brukar i alla fall jag satsa på att dricka det så färskt som möjligt om inte annat för att sätta sina egna referensramar. Hursomhelst så önskar jag dig mycket nöje med Speedway Stouten, skriv här vad du tyckte sen, jag älskar ölet och är alltid nyfiken på vad folk har att säga om enligt mig, detta mästerverket.