torsdag 6 maj 2010

Jag tror att jag ger upp.

Jepp, lusten till bloggandet har varit låg i flera månader.. Men jag har fortfarande mycket att säga.. Men jag orkar inte säga det.. Jag tror att det är dags att ge upp..

Nu avskyr jag "folk" som säger "hejdå, hoppas ni får det bra, jag lägger ner.." och sedan kommer tillbaka tre veckor senare med någon bullshit på grund av tristess eller någon form av "nytändning" så vafan, jag håller det öppet för eventuella comebacks men räkna inte med det. Jag kommer hursomhelst fortsätta prova massvis med öl, njuta massvis med öl och tro det eller ej.. Läsa en del bloggar!

Hur kommer då detta sig? Well.. Jag har framförallt lagt mycket fokus på ljud och musik (igen) på senaste vilket i mitt liv inte går jättebra i hand med öldrickande.. Sen har jag ju också hamnat vid en punkt i livet då allt inte längre bara står still, något händer, det rör på sig och jag måste hänga med vilket inte riktigt ger mig tid att ha ögonen på varenda ny öl i hela världen eller de senaste betygen på de senaste hype-ölen.. Sen får jag väl vara ärlig och säga att "ölbloggar världen" har påverkat mig lite, jag tycker standarden har blivit sådär.. Det finns massvis med bloggar men alla säger i stor sätt samma sak "jag har varit på systemet och köpt detta", "denna IPA var god 3,9/5" och sen har vi de där "ölsverige är stort och det händer så mycket!" mjaee, det går åt rätt håll visst men det händer fan inte tillräckligt mycket för att alla som dricker skiten ska skriva om det. Jag tror att jag kommer göra mer nytta ute på pubar, kanske på fyllan, där jag kan bjuda någon random gubbjävel på ett glas imperial stout eller IPA, det är större risk att han får upp ögonen då än att han råkar surfa in på min allmänt introverta och nördiga blogg.. Så jag gör fan jobbet där istället och jag lovar att jag ska lägga lite extra krut var gång jag får chansen.

Nåja, drick mycket god öl!

PS. Ni slipper nu skrytinlägg om Yellow Bus och Dirty Horse mwohahaha..

PS 1.1 Jag är fortfarande öppen för ölsnack så maila bara! (profilen) och kommer då och då kissa ut åsikter om öl "spontant" via facebook (Anders Walldén.. Heter ju faktiskt inte andersand på riktigt..) Annars hittar man mig på "Bishops" eller "På Besök" i Malmö när jag är ute och halsar öl..

18 kommentarer:

Danne sa...

Men det är ju därför du behövs eftersom du dricker "lite annat" än senaste SB släppet och Nynäs provbryggder! Men jag förstår dig absolut, det tar tid att upprätthålla en bra blogg och jag har själv funderat på att lägga ner rejtandet för att bara njuta god öl.

Men se det som så att när man skriver om den så tänker man tillbaka och får njuta den igen!

andersand sa...

Mjo, jag tror på att man måste vara ganska konsekvent när man bloggar (eller rate'ar) och jag pallar inte riktigt med det så.. Fuck it!

Fredrik K sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fredrik K sa...

Tråkigt som sjutton att höra men jag kan förstå dig till viss del. Det har varit endel stiltje även på våran blogg men vi siktar på att återgå till det vanliga.

Måste dock bara hoppa in och INTE hålla med om en grej, du skriver "Det finns massvis med bloggar men alla säger i stor sätt samma sak "jag har varit på systemet och köpt detta", "denna IPA var god 3,9/5" och sen har vi de där "ölsverige är stort och det händer så mycket!" mjaee, det går åt rätt håll visst men det händer fan inte tillräckligt mycket för att alla som dricker skiten ska skriva om det."

Tyvärr så är det ju så att Systembolaget är den enda butik där man kan köpa öl i Sverige förutom pubar, privatimporter, trades och utlandsresor förstås. Personligen tycker jag inte att en recension blir bättre eller mer intressant för att ölet (oftast något obskyrt) är köpt på Ølbutikken eller liknande, det är hur man skriver som gör det intressant (vilket jag tycker du gör mycket bra).

Sedan tycker jag att ölbloggarvärlden går mer mot prestige än mot intressant läsning och bra recensioner eller reportage. Listor som "dessa öl drack jag förra månaden" blir ganska ointressanta om man inte skriver något om dem.

Kommer sakna dina sköna utsvävande recensioner och iakttagelser hursomhelst.

Äsch, nu låter jag mer bitter än vad jag hade tänkt mig. Öl för mig är bara positivt, oavsett hur insatt man är. Jag blir lika glad varje gång någon upptäcker hur mycket godare en bra pale ale är än en trist lager.

Marc S sa...

Oh no! Dina åsikter är ju både kul och relevanta! Med all respekt...kom tillbaka genast!

andersand sa...

Fredrik: Jag förstår vad du menar och jag skrev jävligt hafsigt i inlägget, självklart är det hur man skriver som är det viktiga och inte vad man skriver om, recensioner av nya hype-öl etc kan vara minst lika tråkigt att läsa om däremot står jag på mig angående att det händer lite för lite i ölsverige för även om alla "skribenter" hade varit i toppklass hade det trots detta blivit lite trist att läsa recensioner av samma öl om och om igen.. Och nu är det ju så att majoriteten av de som skriver inte håller jättehög klass vilket gör inläggen inte bara extremt förutsägbara men även extremt trista att läsa. Och jag får hålla med angående prestigen, öl-listor är sällan kul att titta igenom, samma gäller helgens ticks "vi provade det här, det var gott" och får då samtidigt erkänna att jag fallit i samma gropar då och då när inspirationen till att skriva något vettigt har sinat men pressen på att faktiskt hålla bloggen igång ändå har varit närvarande.

Marc: Ska du inte ner till kph för festivalen? Isf kan vi snacka lite skit över en Tuborg, jag pratar öl lika illa som jag skriver ;)

fajanen sa...

Tråkigt. Din blogg var den första jag började följa och faktiskt på så sätt fick upp ögonen på bra öl.

lasseg sa...

Fan Anders, tråkigt att höra. Jag har med mycket nöje följt din blogg. Men jag förstår om orken tryter, det
är mycket jobb.. men du ska veta att det har varit uppskattat. Jag hoppas att jag får fortsätta se dej på iglaset iallafall!

Pelle Stridh sa...

Vad står på? Ännu en som "hoppar av". Det är ju mångfalden av bloggare som är kul, tycker jag. Alla skriver vi på lite olika sätt. Håller med om att det blir ointressant läsning ibland, men då är det ju bara att hoppa över den artikeln. Kul läsning och spridande av ölkultur är bra, helt enkelt. Verkligen synd om du lägger ner eftersom du hade en personlig stil ;-)
Skål…i alla fall...

bark sa...

Nu blir det floskler:

Det är bara att tacka för att du haft en annorlunda och tänkvärd blogg.

Samtidigt är det skönt att få ett definitivt avslut i stället för de där "förlåt att jag inte bloggat på 3 veckor men det har varit mycket nu och...".

Å andra sidan... Du klagar lite på konformiteten bland ölbloggar. Det återspeglar - på gott och ont - den verklighet vi lever i. Trots allt tycker jag att den verkligheten för oss svenska ölnördar är den bästa någonsin. Det var inte många år sedan jag (i Linköping) fick åka till Stockholm för att alls hitta en amerikansk IPA.

Svenska ölbloggar som fenomen har inte funnits i mer än kanske 3 år, men jag är övertygade om att vi tillsammans gjort en skillnad.

Baggen sa...

Jag föredrar att blogga när andan faller på och det känns kul istället för att känna mig "tvingad" att blogga ofta. Jag förstår dig alltför väl dock. Vi ses på puben eller någonstans på nätet :) Peace!

Marc sa...

Anders: tanken var att åka ner till Köpenhamn som vanligt, men det är så mycket nu på kontoret att jag helt enkelt inte hinner med det i år. Annars hade det varit jäkligt kul att ta några bira och snacka lite skit. Vi får ta igen det någon gång på På Besök, eller om du kommer upp något till Stockholm. Du har väl Antons nummer antar jag.

Weine sa...

Tråkigt! Det har verkligen varit underhållande att läsa din blogg inte minst för att den är högst personlig men också för att ni där nere har provat en hel del mycket intressant den senaste tiden.

Förstår dock precis hur du känner då jag själv har haft sjukt låg motivation att lägga upp inlägg.

Till något helt annat.Har tyvärr inte möjlighet att ta mig ner till mässan i helgen men börjar planera för en resa ner till Köpenhamn inom kort eller närmare bestämt då de släpper blåbär i juni, vi får passa på att ta några öl då....och du har väl inte druckit upp mina öl ;)

Alexander sa...

Skönt. Nu kan man sluta läsa ölbloggar. Vi ses på krogen! Ses vi på Bishops en dag ska jag bjuda dig på den där Islay Cask Stout som du missade av förkylning.

Håller för övrigt med om ölbloggarna. Mycket likriktning (även om det finns lysande undantag) och något som stör mig mer, slarvigt och oinspirerat skrivande.

Victor sa...

Mycket trist men samtidigt även förståeligt. Både öl (i betydelsen att vara uppdaterad och ständigt påläst) och bloggande tar tid och kräver en hel del inspiration för att bli bra. I och med ditt bortfall förlorar nu ölbloggosfären en viktig spelare och vi går mot en fortsatt ökad konformism.

(Kan även passa på att skriva en kort kommentar angående detta med rating-inlägg. Personligen lägger jag väldigt lite tid på att läsa sådana inlägg nu för tiden. Kvalitén är helt enkelt för låg i jämförelse med vad man exempelvis kan få genom att läsa (vissa personers) ratings på RB och BA. Jag vill verkligen inte dra alla över en kam och det är givetvis bra att vi har en växande ölbloggosfär, men tyvärr har den ökade mängden ölbloggar inte lett till en motsvarande ökning av kvalitén (upplever jag). Förhoppningsvis kommer det dock att bli bättre med tiden!)

Hur som helst så kommer du att vara saknad Anders! Hör av dig om det blir aktuellt med ett besök i Göteborg till sommaren så fixar vi ihop en provning.

Markus sa...

Välkommen till klubben "döda ölbloggares sällskap". Jag är iof inte fullvärdig medlem ännu men det är inte långt ifrån.

För egen del så känns det lite som för dig Anders; ölvärlden i Sverige är inte jätteintressant och våra bloggar speglar i viss mån detta. Personligen tycker jag att det är på tok för mycket recensioner och när man är inne på den fjärde avseende samma öl är det inte kul. Jag gör precis som Victor, går in på RB eller BA om jag vill sondera terrängen och skaffa mig en uppfattning om det är en öl värd att testa eller inte.

Min egen blogg är/var väl sådär men tid/ork/kunskap/talang har inte funnits för att göra den bättre. Är dock nöjd över att jag aldrig hyllat någon av BrewDogs mediokra öl, inte skrivit en massa recensioner om ointressant ljusa lager på burk eller försökt tjäna pengar genom att lägga reklam på bloggen och det är ju alltid något;-)

Avslutningsvis får jag säga att det är trist att du slutar skriva för jag gillar att du ofta var personlig samt att du, hör och häpna, faktiskt tillhör en av dem som verkligen skrev intressanta recensioner. Bra jobbat så länge det nu varade!

Fredrik sa...

Vad tusan!!! Hade jag vetat detta när vi träffades i Köpenhamn idag skulle jag inte bara ha bjudit dig på Jacobs banan öl, jag skulle ha köpt en till dig också ;). Hang in there vi måste snart träffas och dricka dom där ölen vi har pratat om ett tag. Du kommer att vara saknad på bloggfronten.

Jag kan hålla med dig i mycket av det du skriver och känner mig också lite oinspirerad sedan ett tag tillbaka, och därför blir det en del recensioner (för det är lätt) men jag försöker välja udda öl iaf...

mvh Fredrik

cheap fifa coins sa...

Excellent post. this really is my personal very first trip to your site. Many thanks with regard to publishing an excellent post.



Cheap FIFA 15 Coins
英雄联盟代练