måndag 19 april 2010

Kort o kass summering av helgen.

Ja det har varit en så ölig helg att det hade varit omöjligt att undvika en bok om jag skulle få för mig att beskriva alla intryck.. Så jävla bra har det varit med andra ord. I fredags var det ju "den generösa dagen" (man måste ha en sån vart femte år) då det dracks utlovade "Dark Lord" och "Southamptons Russian Imperial Stout" men även Russian Rivers "Consecration" öppnades tillsammans med Hair of the dogs "Matt" och Lost Abbeys "Red Poppy". En av gästerna hade även med sig en "Abyss" ifrån 2008.. Sämre skit kan man väl dricka antar jag..

Hursomhelst, jag hann knappt vakna upp i lördags innan det var dags igen. Nu ut till Markus då det vankades "Firestone Walker vertikal", en Firestone Walker vertikal som egentligen inte är en vertikal då det är olika öl eller "blends" men vafan..


Överlag verkade favoriterna på provningen vara ganska lika, jag tror alla föredrog tian och tretton följt av tolv och sist elva.. Tio och tretton var de absolut mest balanserade och nyanserade i gänget, elva var helmumsig men lite väl "vanilj ljus" och tunn i smaken medans tolv var mörkare och mer rostad, lite tyngre men samtidigt lite i hetaste och aggressivaste laget.. Hursomhelst var standarden äckligt hög och det sämsta ölet var fortfarande fantastiskt gott.

Nåja, man kan ju inte enbart dricka vars en "bomber" under en kväll så vi sköljde paletten med lite ultrafunkig jordgubbsbira (nej inte Fruli..)


Sedan drack vi lite "vild Pannepot" som smakade jävligt konstigt, typ målarfärg. Men med hjälp av lite sperma-doftande getbrie gick ölet ner utan problem..


Utöver dessa tryckte vi även i oss en The Bruery "Saison Rue", Unibroues "Edition 2005" samt Stones "Old Guardian" som Markus serverade blint och iskallt.. (Och jag gissade rätt, som alltid typ.. Mest för att jag vet vad Markus har stående kanske..)

Så kort håller jag mig denna gången, blir en tråk-vecka full av studier och få öl som det ser ut just nu men slutar jag pladdra här och dyker ner i kurslitteraturen illa kvickt istället så finns chansen att man kan ta en öl som belöning senare.. Vädret gör Oppigårds Amarillo Spring lockande även om den inte riktigt lyckas smaka lika utmärkt som första batchen vi såg på systemets hyllor..

6 kommentarer:

Christer sa...

Mycket härlig dricka! Hur var Oudbeitjen? Drack en Hanssens Oudbeitje från 2000 buteljerad för B United International i lördags. Suverän doft men väldigt tråkig och platt smak. Kanske är dags att öppna FW12 och 13 snart, det låter ju gott!

Fredrik sa...

Låter som en trevlig provning...

Alexander sa...

Jag lever på fredagen ännu... sjukt för någon som mig att prova de där ölen. Nu blickar jag framåt, i alla fall tills pengarna kommer på fredag och jag kan försöka plussa på min egen karma lite.

Markus sa...

Nästa gång bjuder jag på pissljummen Norrlands Guld, då jävlar blir det nog problem även för dig;-)

Niggze sa...

FW10 är så mumsig så! :)

Pajotten van Dworp sa...

Oudbeitje är en smultronlambic, inte jordgubb. De flesta säger fel, då jordgubb och smultron heter samma lika på vissa språk samt att smultron ju är små jordgubbar och jordgubbar är stora smultron.