måndag 1 mars 2010

Mohawk Rye IPA

Systembolaget idag, precis som de flesta andra ölnördar.. Mohawk "Rye IPA", precis som de flesta andra ölnördar. Prova Mohawk ikväll som många andra ölnördar? Japp, det var ju ett bra tag sedan man skrev om något intressant ifrån vårt kära "system". Förväntningarna och känslorna inför öppnandet av ölet är spända och ganska höga, lite blandade.. Man är ju inte bortskämd med bra svensk IPA men efter en "pale ale" som Oppigårds "Amarillo Spring" vågar man plötsligt hoppas, tänk om vi kan få färsk, fräsh IPA tillgängligt via systembolaget? Jag köpte två flaskor för säkerhetskull..


Färgen är mörk koppar med ett ganska stort smutsvitt skum som lämnar sköna, spindelväv liknande rester på insidan av kupan. Doften är sött fruktig, lite druvig och kakig med inslag av tallbar, knäckebröd och tropisk frukt samt bitoner av smör och något som kan liknas vid bränt gummi. Smaken är ganska maltig, söt och lite smörig med fruktiga humletoner som snabbt övergår i torra, bittra och talliga toner med krusbärs inslag. Eftersmaken är närmast kemiskt bitter, riktigt bitande och torr. Trots att jag uppskattar ölets fräsha humleprofil och faktumet att det är torrt så slår det mig som lite rå-bittert (omotiverat beskt och svårdrucket) och skevt med lite väl mycket kemiska toner som spretar hit och dit, det är udda mjukt smörigt i munnen följt av kemiskt beskt i eftersmaken, en kontrast som gör att ölet framstår som ganska obalanserat. Lite synd det här, det är inte dåligt men skillnaden mellan "helt okej" IPA och riktigt "bra" IPA är väldigt stor och tyvärr innebär det att jag inte kommer göra några återköp. Det lyfter liksom aldrig riktigt och humle friskheten hoppar inte runt i munnen och bjuder in till en ny klunk.

Jag tar och håller tummarna för att "Extra" och "Sommar" Mohawkerna blir bättre, detta visade trots allt viss potential med en fräsh fruktighet och en inte allt för kletig eller karamellig maltgrund.

En lite senare uppdatering.. Ölet avslöjar mer av den där omtalade "mintigheten" närmare rumstemperatur och även de kemiska bismakerna dämpas lite i just smaken, beskan blir man lite lätt immun mot efter ett tag och alkoholen känns av lite lätt sådär 40cl senare.. Ett litet plus med andra ord.

10 kommentarer:

Mike sa...

Håller med. Hade iofs ganska höga förväntningar, vilket inte alltid är bra. Den är inte mer än "okej" enligt mig. Pontential - visst, men det blir nog inget återköp, får hoppas på att de andra mohawkarna blir bättre helt enkelt. Amarillo Spring är så mycket bättre imo.

Alex sa...

Var på Hansa vid lunch och plockade på mig. Tänkte prova något ikväll, men påsen står kvar på jobbet av någon dum anledning. Nu sjönk mina förväntningar på Mohawk lite, så det tackar man för.

fajanen sa...

Håller också med om den är lite spretig. Den är bra ändå och växer lite efter en stund. Däremot tycker jag inte att den är så bra så att det motiverar det höga priset. För några kronor mer väljer jag Dugges 1/2 Idjit! alla dagar i veckan.

Baggen sa...

Medhåll. Det här ölet var en klar besvikelse. Fast jag har inte gett upp hoppet ännu. Bara några veckor kvar tills Mohawk Extra Ipa släpps. Det är ju ett helt annat recept och dessutom bryggt på Sigtuna.

Fredrik sa...

Jag som hade stora förväntningar, kanske bra att dom dämpas lite, det var ingen Svensk pty alltså :)! Håller med om att den kostar en slant, kommer nog prova min flaska imorgon.

Baggen sa...

Det var _inte_ den här som skulle vara Pliny-inspirerad. Det var Mohawk Extra som kommer den 24:e mars.

Fredrik sa...

ok my bad!

Anonym sa...

Jag testade Mohawk Extra IPA på Sigtuna i fredags. Måste säga WOW. Först kändes inte beskan, hur det nu är möjligt med 125+ IBU, men sedan kom den rullande in som en stor men vänlig våg.

andersand sa...

Anonym: låter lovande och har den likheter med Pliny The Elder så bör den ha en väldigt vänlig beska trots BU'n. Ser fram emot att testa den.

RS Gold sa...

Incredible, this can be gorgeous. Envision all of the reading and also creating you could do... Frosty in the winter months however. Billig Guild wars 2 CD KEY