onsdag 31 mars 2010

Mohawk "Extra"

Förväntningarna på denna 7,5%'iga imperial/dubbel IPA eller "Extra IPA" har varit ganska höga, inte minst efter besvikelsen "Rye IPA" och självklart även på grund av seriens smärre hype. Samtidigt, vem hoppas inte på en klockren, färsk och välhumlad ale i systemets fasta sortiment? Jag har själv hunnit med att dricka fyra flaskor och här är mina åsikter om det..

Mohawk "Extra IPA" är bärnstensfärgad med ett ganska tätt smutsvitt skum som lämnar rätt trevliga vävliknande rester på insidan av kupan. So far so good eller? Mjae, utseende har väll ingen större betydelse (beroende på vem man frågar) men det ser väll lite.. Mörkt ut? Doften som bjuds är av tallbarr och grapefrukt, honung och kåda samt lätta kemiska toner men framför allt en lite väl påtaglig brist på friskare passionsfrukt och ananas toner. Det framstår helt enkelt som lite för maltsött, jag får nästan barleywine vibbar (amerikanskt barleywine då såklart.) Låter man sedan ölet krypa upp lite i temperatur så avslöjas även en hel del alkohol, något som inte bör närvara då ölet, inom "sin stil" är relativt alkoholsvagt. Smaken levererar i sin tur tyvärr ungefär vad doften lovar, en ganska baktung och kletig sak med påtaglig avsaknad av friskhet i allmänhet. O nej det är inte så att det smakar gammal humle, humlen känns bara lite lätt felplacerad med en för kraftig grenig beska i förhållande till ganska söta maltigheten och brist på aromatisk fräshör. Det blir nästan lite sådär omotiverat beskt. En rejäl efterbeska absolut men avsaknaden av aromatiska egenskaper gör att det känns lite onödigt och ölet framstår närmast som bordust och osofistikerat. Ett bra "försök" och igen, "bra för att vara svenskt" men utan finess eller den mycket viktiga "friskheten" som i alla fall jag uppskattar mest i en absurt överhumlad IPA. Faktum är att det faktiskt framstår mer som ett överhumlat, lite lättare barleywine alternativt en importerad amerikansk imperial/double IPA som tappat mycket arom men behållit den mer seglivade beskan.

Nu låter väll detta som en ren rå sågning men faktum är att det är ett litet steg i rätt riktning och när humlebegäret slår till, ja visst då kommer det dimpa ner en flaska till i korgen trots allt. Mycket hellre denna än en djupt sovande "Torpedo" ifrån Sierra Nevada tex. Förresten, vad tycker ni om Torpendon nu när den har stått till sig på systembolagets hyllor? Vid lansering så blev jag själv jätteglad, detta samtidigt som jag ställde mig frågande till huruvida ölet kommer överleva i rumstemperatur bredvid någon dammig engelsk ale på hyllorna, och vi kan säga som så, jag köper inte ölet längre.. Jag hoppas att Mohawk Extra kommer gå åt (även om jag är skeptisk till det) och att det blir lite rotation på skiten för står denna till sig, ja då har vi verkligen ett blaskigt amerikanskt barleywine istället en "extra IPA" på hyllorna. Lycka till, humle..

6 kommentarer:

Weine sa...

Jag väljer någon av Dugges IPA tio gånger av tio om de står mot denna.

Visst är det kul med svensk IPA men förväntningen var nog lite väl hög på denna inför släppet.

Vad det gäller Torpedo har jag inte köpt någon på ett bra tag. Minns den som enbart ok senast.

David L sa...

Jo, skulle klart välja High Five! eller dylikt framför denna. Synd att Dugges inte fick in någon av sina ipor istället för en massa lageröl, men man kan ju inte få allt.

Victor sa...

Testbryggden av detta öl (som Stefan Gustavsson själv bryggde - som jag har förstått det har han vid de kommersiella bryggningarna enbart överlämnat ett recept för bryggning) var betydligt mycket bättre. Och det gäller även för Rye IPA:n. Mitt förtroende för Stefan Gustavsson är fortfarande stort och förhoppningsvis blir Mohawk riktigt bra när Gustavsson sköter hela skiten.

Markus sa...

Instämmer i att Mohawk Extra var en godkänd IPA men inte mer. För söt och grenig för min smak, saknar fräschör och tropiska frukter. Kommer nog köpa någon flaska till medan den är relativt nybryggd men inte mer.

Torpeden får tyvärr stå och samla damm, är för tillfället bedrövligt trist. En IPA som tappades på flaska i juli 2009 (om det nu inte kommit in någon ny batch) borde inte få säljas. Skämmes ta mig fan!

David L sa...

Fast riktigt så gamla tror jag inte de är. Tror jag drack någon i januari som var bryggd i oktober... men det kan ju vara lite olika batchar ute här och var, och jag är inte säker.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.