lördag 13 februari 2010

Kph besök + paketuthämtning = tungt (och gott)

Igår var den mest öl-laddade dagen på väldigt länge.. Det började med att jag gick upp ur sängen, åt frukost, kollade ölbloggar och diverse ölsighter följt av en promenad till det närmaste torget där jag mötte upp med Rickard och Anders (Anders37 kallar jag han) för en kvick promenad till centralstationen där vi mötte upp med Niklas o sedan hoppade på tåget för en kvick resa till Ölbutikken som igår firade sin femte födelsedag. Självklart innebar detta ett mindre spektakel med ett specialbryggt barleywine ifrån Mikkeller vid namn "BW5", ett öl lagrat i fyra år o blendat med ett ettårigt fatlagrat barleywine, ölet var torrhumlat och den lagrade delen hade även fått en tillsats av sura körsbär.. Det smakade "trevligt" med mycket sötma och söt men inte ofräsh humle, lite värmande men inte spritigt men lite slätstruket för vad beskrivningen utlovade. Utöver Mikkellers specialöl hade även Amager bryggt en imperial stout åt butiken lagrad ett år på ekfat, detta ölet fick man dock köpa med sig hem vilket jag så klart gjorde.. Utöver specialöl bryggda till butikens födelsedag så hade Jeppe och Mikael dagen i ära (eller gårdagen i ära då de faktiskt fyllde i torsdags) dragit fram ett gäng helt galna öl ifrån lagret. Vilka öl det rör sig om kan ses nedan.. Så, skit i Köpenhamn, efter en flabb bira och en smockfull ryggsäck bar det hem till Malmö igen men inte utan ett stop på vägen.. Då på posten där ett 12 kilos paket väntade packat med just 12 stycken öl.. Upp med skiten på bussen, pust, stön, trängsel, helvete och hemma.. Äta.. O packa upp o titta!


Ovan har vi direkt ifrån USA East End Gratitude 2007 och 2008, Pelican Perfect Storm, Midnight Sun Arctic Devil, Voodoo Black Magick och Founders Canadian Breakfast Stout. Indirekt ifrån USA (och lite ifrån Danmark) har vi The Bruery Autumn Maple och Barrel Aged Autumn Maple, The Bruery Saison de Lente, The Bruery Hottenroth Berliner Weisse, Lost Abbey/Pizza Port Cuvée de Tomme och Bourbon Barrel Angels Share samt Amagers exklusiva "Ölbutikken 5" och Nörrebros "Seven Port", "Seven Bordeaux" och "Little Korkny Port". Efter tagen bild av ölen ovan insåg jag också att man inte ser ett av de mest spännande ölen ifrån butiken besöket, Jolly Pumpkin "Perseguidor 4" och jag orkade inte heller dra ut mitt sexpack Hopslam ur kylen som även det dök ner ifrån staterna igår. Men ändå, en rätt okej "beer haul".

Så vad gör man med så mycket öl? Jo Markus o Rickard kommer över så att man kan hugga in på några, först ut Founders "Canadian Breakfast Stout", ett öl som var "handbuteljerat" då det enbart serveras på fat i USA, vilket, gjorde att vi så snabbt som möjligt ville dricka det då handbuteljerade flaskor kan vara lite osäkert. Så vi knäpper upp den etikettlösa flaskan o den pyser finfint med lite livliga bubblor. Ölet som ingen av oss någonsin trodde vi skulle få prova glider ner i tre kupor sen är det dags..


Ölet var som väntat i princip svart med ett litet mörkbrunt skum som lämnade galet sexiga rester efter sig på kupans insida. Jag var till en början lite lätt skeptisk till ölet och hela idéen bakom det, lägga Founders relativt lättdruckna "breakfast stout" på bourbon tunna som tidigare innehållit lönnsirap? Klarar ölet verkligen av den behandlingen? Blir det inte total våldtäkt o total brist på komplexitet? När jag tog min första sniff så var första reaktionen "vad fan är detta?" följt av "för helvetes jävlar vad gott det luktar!". Doften var generös o varmt inbjudande av vanilj, honung, bourbon, ljus och mörk chocklad, brownie kakor, söt sirap, toffe, cararmell och lite lite kaffe. Jag satt o sniffade på ölet i ca fem minuter innan jag ens vågade mig på en försiktig munfull.. En munfull som i sin tur bjöd på ett otroligt vackert arrangemang av söt, fet sirap, mörk chocklad, massvis med nygräddade fylliga chockladkakor, vit chocklad, lite lite bourbon (inte alls så mycket som jag hade väntat mig) och lite lite melass. Ölet avslutade med ett helt otroligt maxat klimax av rostat kaffe, mörk gräddig chocklad, en stabil markerad kaffebeska och en perfekt hetta som på ett absurt vis, vågvis svalkades ner av en härlig lönnsirapssötma som efter en liten smutt hängde kvar i hela munnen och förlängde eftersmaken till något betydligt mer bombastiskt än vad det torra grundölet levererar. Just detta var helt galet, hur sirapen fungerade med den ganska torra och kaffedominerade breakfast stouten, sötman drog liksom fram grundölets chocklad toner och bidrog med en "fethet" som faktiskt stundtals förde tankarna åt "Dark lord" samtidigt som sirapen på ett imponerande sätt drog ut eftersmaken till en smärre evighet. Både jag, Rickard och Markus satt helt bortblåsta o nästan lite melankoliska efter sista droppen.. Ett helt sjukt öl som jag inte vet om jag någonsin kommer få dricka igen.. Fastän jag måste.. fan..

När vi smält våra intryck och eftersmaken av den kanadensiska frukoststouten hade börjat tyna bort så kände vi att det var dags för något uppfriskande så vi testade The Bruerys "Hottenroth" Berliner Weisse följt av mer Bruery öl och lite annat gott som jag kanske skriver om i ett senare inlägg.. Kvällen blev ganska sen hursomhelst och det kändes när man vaknade i morse.. Ett tecken på en lyckad kväll helt enkelt.

9 kommentarer:

Niggze sa...

Skrytinlägg ;)

andersand sa...

Sssch, du avslöjar ju mig!

Niggze sa...

Canadian breakfast lät god btw!:)

hirigalzkar sa...

Founders Canadian Breakfast Stout lät galet god. Jag älskar lönnsirap!

Gyllenbock sa...

Jaha, nä kommentarer överflödiga. :)

Fredrik sa...

canadian låter grym, det är ju verkligen en öl man vill testa.

Alex sa...

Man blir ju lite lätt irriterad på något sätt när du (för att inte tala om Christer i hans senaste inlägg) kan stoltsera med dylika öl. Jag som trodde att jag var i himmelen över att kunna besöka Danmark lite mer regelbundet. Bara en MFF-framgång inser jag nu :)

Niggze sa...

PTY recension NUU!!! Drack PTE igår, stört god. Sjuuukt najs doft!

Alexander sa...

Den där Amagerölen (nummer 5) köpte jag, men tyckte inte jättemycket om. För mycket alkohol inte minst. Vore kul att höra vad du tyckte.