måndag 22 februari 2010

Det där första starkaste ölet..

Som kort nämnt i mitt förra inlägg provade jag BrewDogs "Tactical Nuclear Penguin" i fredags.. De som känner till min blogg vet att jag kan uppskatta extrema öl.. De som känner till mig blogg vet antagligen också att jag har ganska svårt för BrewDog så, vad tyckte jag om detta (nu glömda, tack vare "Sink the Bismarck") hype öl?


Mjaee, det var väll sådär. Färgen var brun, precis som färgen på alla bryggeriets imperial stouts, något som jag personligen finner ganska avtändande, det är liksom ett lite dåligt intryck när det vankas rostad o smakrik stout. Självklart saknade detta öl också skumkrona, något man knappast väntat sig av ett öl på 32%, däremot hade ölet tunga "legs" (som synes ovan.) Aromen var först nästan enbart sprit och islay-lik rök men efterhand som näshåren brändes bort avslöjades dofter av saltlakrits och lätt ljusare chocklad. I munnen brände ölet till rejält och smakade en hel del sprit men lyckligtvis snackar vi ingen spritig "vodka eftersmak" utan bara en rejält värmande sensation tillsammans med skarp lakritssmak och lättare rökiga toner. Just saltlakrits, rök och lätt chocklad är vad ölet bestod av och det är just det ölet faller på, det är alldeles för o-komplext för att motivera alkoholstyrkan, alkoholstyrkan som den dock döljer hyfsat väl. När jag dricker "saker" över 10% och upp vill jag generellt sätt ha mycket komplexitet, subtila nyanser, saker som händer under tiden man dricker och något som motiverar "smuttande". Det här var alldeles för starkt för att kunna drickas snabbt men alldeles för trist för att långsamt sitta och njuta av. Kalla mig kräsen men om jag dricker någon form av "whisky substitut" så måste det faktiskt vara otroligt komplext och roligt att dricka (balanserat, nyanserat, varierat) för att just motivera hela situation och det här räckte inte värst långt tyvärr. Nej alltså, mjaeee, det här var "mjaeee" och just mjaee räcker ju inte när man pungat ut 270kr för 15cl (ja jag drack så mycket, vill ju verkligen känna på biran.. Om inte annat för att etsa fast det i minnet och på så sätt slippa prova det igen..) Och innan någon kommer och säger "men ööh, ölet är ju så starkt, man ska bara dricka ett par centiliter öööh" så låt mig säga att jag förde mina anteckningar och söp in mina främsta intryck under de första fem centiliterna eller så, över de resterande dropparna satt vi bara o snacka random skit i stort sätt. Så, ölet får ett plus för att det inte framstod som så spritigt som man skulle kunna tro (speciellt efter att ha provat Tokyo*) och sen får det ett minus för brist på komplexitet samt ett extra minus för att det brände min flickväns läppar. Slutligen så förstår jag inte vad poängen är med ölet förutom att "slå rekordet" när det saknar så mycket och är så pass onyanserat. Nej, BrewDog borde kört en "Dave" om de nu skulle upp i extrema alkoholhalter och då först och främst fryst ett bra grundöl och sedan för det andra låtit det mogna lääänge (minst tio år?) gärna på en extra smakgivare (tunna) för ytterligare dimensioner. Men njee, det känns inte riktigt som det långsiktiga tänktet finns där.

5 kommentarer:

Alex sa...

Är inte ett dugg ledsen för att jag hoppade denna såväl i Köpenhamn som på Systembolaget. Inte efter Tokyo* nej. Fast, hade någon tryckt fem centiliter i handen på mig hade jag ju förstås inte varit den som varit den...

Testade BA B.O.R.I.S. i helgen... eh, ja, eh, gott som fan!

andersand sa...

Nee jag var väll ganska beredd på att det inte skulle vara något fantastiskt o inte heller värt pengarna men var ändå tvungen att testa.. Alltid kul att prova så att säga (dock helst gratis.)

BA Boris är nice, kolsvart o hyfsat komplex, mums.. Är mycket nyfiken på bryggeriets nya "Doris the destroyer" på 10,5% också, namnet är ju klockrent hah.

Fredrik sa...

Håller med en ganska trevlig men långt ifrån fantastisk öl, jag gillade däremot tokyo*.

Till och med jag tycker att det här börjar gå för långt, när det bara är alkoholen man vill trycka upp. Dom borde satsa på att göra bättre öl, inte starkare.

Albert sa...

På fredag är vi tre hembryggare som ska testa denna skapelse, kan bli roligt.

Men det är väl kul att dom testar nya grejjer, rör om lite i ölbranchen och är innovativa. Jag tycker det e sjukt najs att dom gör finöl 'hippt' och lite ungdomligt i kontrast till trappisterna (absolut inget fel på dom!!!).

Sen förstår jag inte folk som klagar på kontinuitet i deras öl. Det e ju bara att kolla ratebeer innan man köper deras nya öl så är det problemet löst.

andersand sa...

Albert: Att frysa ett öl för att koncentrera det är inte vad jag skulle kalla nyskapande eller innovativt, det har ju gjorts länge. BrewDog är ju uppenbarligen influerade av USA's mikrobryggeri kultur och det är ju därifrån de tar majoriteten av idéerna.. Sen kan man kanske tycka att det är innovativt att göra detta o sedan spotta ut dem på den engelska marknaden, och med deras "punkiga vibbar" riktade åt annat än munkar ja men åter igen är det något som är tagit ifrån amerikanska mikrobryggerier där den mest uppenbara är Stone då.

Hursomhelst tror jag BrewDog gör en del bra för öl i Europa men de gör absolut inget för mig smakmässigt och detta i kombination med deras marknadsföring blir lite skrattretande tycker jag, stundtals får jag nästan lite "Pistonhead" vibbar av det hela, dvs makrobryggeri som låtsas vara "craft beer" för så smakar det faktiskt ofta, tyvärr.