onsdag 9 december 2009

Väldigt aristokratisk onsdag..

Wannabee finbritt ikväll, Thomas Hardys och en stinkande blå Stilton.. Kanske en något mindre klockren parning än vad jag hade väntat men ölets tunga sötma överlevde den duktigt salta och parfymerade osten väldigt väl. En välkänd "hug" som Gareth Oliver hade kallat det uteblev dock och de bägge delarna agerade mer artiga arbetskamrater än goda vänner så att säga.


"Harydys Ale" var för övrigt det första kornvinet jag provade och jag har varit smått förälskad sedan dess. Otroligt tungt, maltigt, moget och komplext med tydliga inslag av russin och läder. Den har en mogenhet och "maltfethet" som jag sällan hittar i andra öl. "Hair of the dog" är ett av få bryggerier som levererar lika "tunga" (i positiv bemärkelse) öl, deras "Adam" har liknande läder inslag och barleywinet "Fred" delar vissa likheter med Haryds efter några år på flaska med tunga och komplexa smaker av torkad frukt o russin. Drick vid första tillfälle säger jag bara! Den som gillar tjocka och alkoholrika öl bör ta med den hyfsat stora plånboken till systembolaget på tisdag, då släpps "Utopias" för närmare 1300kr. Någon som ska handla? (och köa?) Jag själv har beslutsångest.. Jag gillar tanken på att ha en flaska "sprit" hemma o öppna då o då för att ta sig en "nattfösare" eller ett "framför brasan glas" men kan som så många andra tycka att 1300 pengar är mycket i ölets värld (än så länge..) Hur gör ni som läser detta inlägg? "Kör" eller "skiter idet"? Finns det egentligen något ursäkt förutom stålar att inte köpa detta monster och hur tidigt måste man ställa sig i kö om man bestämmer sig för att slänga julklappspengarna på en flaska? Många frågor kräver många öl som jag brukar säga..

9 kommentarer:

Daniel sa...

Att köa eller inte köa. Det är frågan.

Jag tänkte länge att jag bestämt mig för att köpa en flaska. Nu har jag bestämt mig för att inte köpa en flaska, men jag kan inte riktigt motivera varför, åt endera håll.

Jag tror vändningen kom när jag såg att en krog i Göteborg säljer den för 60kr/cl, strax mer än 3ggr inköpet. Jag provade den på Sthlm Beer också, nyhetens behag känns sådär viktig.

Flaskan är väl tuff, men jag kan inte motivera 1300kr för en flaska dryck, när jag vet att de pengarna räcker till många fler fantastiskt goda öl.

Daniel

Fredrik sa...

Jag kommer inte att köa, får förhoppningsvis tag på en flaska till jobbet, den kommer vi också att sälja per cl.

Fredrik K sa...

Låter härligt, hade själv en hyfsad onsdag med lite chevre och fikonmarmelad med en Great Divide Fresh Hop till, passade kanonbra.

Weine sa...

Kommer inte att köpa den utan nöjer mig med några cl från någon av krogarna i stan.

Skulle kunna motivera priset om det verkligen var en öl jag suktat efter men öl-typen känns mer spännande (och god) än något jag vill ha en hel flaska av. Känner inte att tillfällena då jag vill ha ett sådant öl är tillräckligt många för att jag ska ha en hel flaska stående. Kan ju bara se på mina whiskyflaskor som har en tendens att bara stå där nu för tiden till förmån för andra drycker typ öl och mer öl. De tillfällen jag skulle vilja ha denna öl känns som samma tillfällen som jag kan tänka mig ta en whisky och de har som sagt minskat tillförmån för maltdrycker med lägre alkoholhalt.

Men vem vet jag kanske står där och köar.

fajanen sa...

Kommer inte att köpa den. Eftersom jag även är en whisky älskare känns det som att jag skulle få en väldigt bra whisky för de pengarna istället.

andersand sa...

Bra poänger här. Främsta anledningen till att jag vill ha en flaska är just det Weine nämner, som substitut för Whisky etc (som jag inte har någon alls hemma.) Jag tycker också just det är skoj (på ett lite barnsligt vis) att man kan öppna o sen korka igen o låta stå ett bra tag. En annan fördel är att det är skoj att bjuda icke-ölnördar på men det i sig är kanske inget som motiverar prislappen.. För övrigt har jag bara druckit ett minimalt smakprov av den förr men gillade det jag smakade och tror att jag från o till kommer bli sugen på ett litet glas, framförallt i vinterkylan.. Men å andra sidan, det är mycket pengar, inte för att jag inte är villig att lägga 1300 på öl men lägger man den på annan öl så får man ju hyfsat stora mängder och det står fortfarande god öl som är lagringsvänlig på systemets hyllor som man gärna haft några extra flaskor stående av.. Det är ett tufft liv!

Fredrik sa...

Jag tyckte den påminde mer om portvin än whisky, men slutsatsen är ändå densamma som hos många andra ovan: den är förvisso mycket god, men man kan få något mycket mer spännande portvin (eller whisky eller whatever) för pengarna.

/Fredrik

Danne sa...

Jag får hoppas att de flesta resonerar som i inläggen ovan, för jag köper den gärna men tar inte ledigt från jobbet en förmiddag för att köpa den...

Att jag inte orkar köa beror ifs på att jag som många andra räknar jag med att kunna köpa några cl på krogen någon gång istället.

Baggen sa...

Jag drack Utopia igår och insåg att jag absolut inte kommer att köpa den. Som Daniel påpekade så får jag en riktigt bra whisky och/eller en massa tokgod öl för de pengarna. Ett enkelt val.