lördag 26 december 2009

God jul i efterskott

Aladdin askar, nitlotter, fet mat och julig öl.. Nu är det över och jag är tillbaka i Malmö, känns helskönt. Att återvända till sin lilla hemstad är alltid lika obehagligt och hemlängtan slog till redan innan julaftons morgon.. Så att kliva av bussen i Malmö kändes bättre än någonsin trots dess välkända blåst och pissregn. Vad har det druckits runt jul? Inget speciellt faktiskt, bara "vanlig julöl". Eftersom mitt familjehem är bebott av fem katter och en hund så var det ingen idé att släpa med något speciellt ur källaren då jag är tokallergisk och ändå inte skulle kunna njuta fullt ut. 2010 lovar dock massor av mumsig öl och jag har många häftiga ölprovningar i sikte. Tills dess tar jag det lugnt och åtgärdar ikväll bristen på "Malmö" och kul öl med något pub besök, jag funderar på om jag ska traska bort till "På Besök" för något gott där följt av en runda till Bishops Arms o kanske också "Green Lion", bara jag får tag i något vettigt fatöl så är jag nöjd.

Sen är det ju "nyår" nästa, den mest puckade "högtiden" någonsin och en som har en tendens att locka fram de mest puckade människorna med kanske en av världens mest puckade uppfinningar, fyrverkerier.. I år tror jag att jag gör som så många av världens hunder o lägger mig på toalettgolvet, om massvis med öl hjälper mig dit det vet jag inte, i ren protest så kanske jag håller mig till vatten. Något Mikkeller nyårs öl blir det iaf inte, det provades redan för ett par veckor sedan och var väll sådär. En kul idé med häftiga "vit vins toner" i eftersmaken men med en något tunn och simpel maltprofil som förde tankarna åt en vattnigare "Stella 0". Drickbart var det dock, speciellt för att ligga på 9% men för 140 danska kronor får man roligare öl, nyår eller ej.

Nej, pizza time sen öl.. God jul och.. Gott nytt år.

3 kommentarer:

Alex sa...

Tänkte ta en runda i Malmö imorgon kväll, medan jag fortfarande befinner mig i Skåne. Vilka pubar ska jag besöka och vilka kan jag skippa?

andersand sa...

Hmm, beror lite på vad för typ av ställe du känner för.. Britt stil med vettiga sortiment är ju Bishops Arms och Green Lion, lite mer ungdomligt med bättre priser och främst flasköl är På Besök och Nya Tröls. Sen finns det fler pubar men de fyra är de främsta skulle jag vilja påstå.

Alex sa...

Det blev Nya Tröls (lite meckigt att hitta första gången) för lite danska öl och sedan Bishop för bra fatöl. En trevlig kväll och trevligt besök tidigare på SB Hansa. Antingen är rusningen större på hemmaplan i Göteborg, eller så får Malmö fler flaskor (eller bäggedera).