onsdag 4 november 2009

Svart.. Onsdag?

Ja idag blev det mörkt otroligt tidigt.. Trots detta lyftes humöret till topp när jag såg att jag hade en låda på posten för avhämtning. Ännu ett byte avklarat med andra ord, ett betydligt mindre komplicerat (och ett betydligt mindre) än mitt förra. Trots mindre i "mängd" var paketet tyngre i ABV då det innehöll bland annat två flaskor av den 19,5%'iga imperial stouten "Black Tuesday". Ölet släpptes på bryggeriet i tisdags, min bytespartner ifrån California skickade ut i torsdags och ja jävlar vad snabbt det gick, knappt fem arbetsdagar. Vid detta bytet (till skillnad ifrån förra) var det alltså en schysst, snabb och effektiv bytespartner som höll mig uppdaterad hela tiden, väldigt skönt, det hade jag förtjänat.


Hursomhelst så har även solen fläckar eller vad det nu är man brukar säga och hur man lyckas byta ut/ta fel mellan en New Belgium/Lips of Faith "La Folie" och en New Belgium/Lips of Faith "Transatlantique Kriek" är för mig ett jävla under, läser inte människor på flaskorna? Är det jag som är lite för noga och pedantisk? Skulle jag kanske råkat byta ut en Mikkeller X mot en Beer Geek Breakfast eller en Cantillon Blåbär mot en Rosé De Gambrinus? Jag undrar alltså hur i helvete man lyckas.. Sen är det väll inte hela jävla världen och flaskorna snubben blandade ihop är ganska lika (till utseendet) så jag gråter inte direkt och flaskan "La Folie" jag väntade i bytet är inget som är omöjligt att komma över i framtiden men det hela är en princip sak, hur kan man vara så jävla väck i huvudet!? Kollar man sedan RateBeer eller BeerAdvocate och jämför de båda ölens snittbetyg bli man ju inte direkt gladare.. Nåja, jag mailade min bytespartner och sa att allt var bra packad, tack osv men ifrågasatte samtidigt det lilla "utbytet", nu har jag ju redan skickat mitt paket och det är sedan en vecka levererat annars hade man ju kunnat diskutera hur man gör i en sådan situation.. Jag låter kanske extremt grinig här men dels skriver jag bara av mig och dels tycker jag att "har man en överenskommelse så levererar man". Nåja, jag blir lite gladare när jag klappar på mina flaskor "Black Tuesday" och flaskan "Duck Duck Gooze" som står bredvid ser inte heller dum ut. Ännu en flaska Consecration för ett framtida speciellt tillfälle finns nu också i "källaren" och som bonus fick jag lite sådär "bittersött" en flaska "Older Viscosity", ett jävligt stabilt öl som jag gärna dricker igen men tyvärr något som finns tillgängligt på "Ölbutikken", lite snopet men vem fan bryr sig, jag har ju en amerikansk kriek i kylen med ett medelbetyg på 3.46 på RateBeer..


(Senare uppdatering, efter en stor ursäkt av bytespartnern) Okej, det var bara ett stor misstag, massor av ursäkter och erbjudandet att skicka en ny låda med det rätta ölet gör mig betydligt mer förlåtande.. Självklart krävde jag inte detta av min bytespartner utan föreslog att han skulle "spara" en flaska "La Folie" till mig så gör vi ännu ett byte i vår eller vid ett annat lämpligt tillfälle. Helt oresonabel får man ju inte vara.. Att han stått och köat i sådär fyra timmar för att få plocka upp ett par svarta öl till mig är trots allt rätt snällt. Frågan är väll bara, vad ska man förvänta sig av "Black Tuesday"? Jag försöker att förvänta mig så lite som möjligt, helst inget men.. Nej, där finns inga men, jag försöker verkligen nollställa mig så får vi se. Gillar jag inte den ena flaskan så har man ju alltid möjlighet att byta bort den andra.........

3 kommentarer:

Niggze sa...

Skön snabb leverans det där! Pissigt att få en kriek istället för la folie, snubben måste vara blind eller något?! Ajja du fick juh ett par andra hyfasde öl iallafall ;)

Fredrik sa...

Trevliga öl skall vi ha en provning på fredag? Vi pratade om det när vi var i Lund senast.
Jag ringer imorgon så kan vi prata om det. /Fredrik

Fredrik sa...

Jag menade inte att vi skall testa just dom ölen du bytat till dig utan mer en "liten" provning bara med vad som helst jag har lite grejer hemma bla :-)