måndag 16 november 2009

Ekad Yeti 2008 (med och utan chilipeppar)

Okej, igår firade jag (dagen i ära) med det ölet som de flesta rekommenderade ibland kommentarerna. Great Divides "Oak Aged Yeti Imperial Stout" då, En gammal favorit som jag har haft stående i "källaren" i ungefär ett år. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så hade jag hört en hel del negativt om att lagra just den "ekade" yetin, ord som "sött" och "vaniljsörja" har frekvent dykt upp så visst, lite skeptisk var jag när jag knäppte upp kapsylen. Jag hällde upp i en kupa och ölet var lika svart som jag mindes det (vilket är väldigt väldigt svart), utseendet hade iaf inte ändrats under årets gång, det fanns till och med en hel del schyssta skumrester kvarhängande efter en "sväng om" i kupan. I doften var förändringen tydlig dock, det var väldigt sött, i stort sett bara vanilj, karamell och lite mörk chocklad. Munkänslan var fortfarande fet och "slick" med grym finbubblig kolsyra. Smaken levererade i sin tur vad aromen lovade, ingen humle utan i stort sett bara ek, karamell och chocklad. Eftersmaken levererade däremot en välkänd nötig, extremt hårt rostad och lite besk smak som verkligen räddade hela upplevelsen, upplevelsen som dock inte var av samma höjd som när man dricker detta ölet färskt. Det var fortfarande okej, det var till och med riktigt gott men nu snackar vi tusen gånger mer "dessert öl" och betydligt mindre hårdrostad humlebomb som annars både den vanliga och den "ekade" Yeti är känd för. Njae, ska man lagra Yeti så ska man nog främst hålla sig till den o-ekade då den är kantigare, mer hårdrostad och mindre söt ifrån början.


När jag sedan stod och hackade chilipeppar igår till middagen kom jag också på den ganska dumma men rätt roliga idéen att tjonga i lite chilipeppar i kvällsölet, till en början tänkte jag att det antagligen inte skulle funka i just "Oak Aged Yeti" men efter ett par smuttar ändrade jag inställning då en liten hetta i eftersmaken hade suttit snyggt o även lite chili i aromen hade kunnat balansera ut den stora sötman ifrån det sönderlagrade offret. Så, en liten bit chili i ölet, snurra, vänta.. Dofta, mjoo, liiite chili i doften, smaka, neee, ingen chili i smaken.. Mer chili! Två bitar till i.. Snurra.. Vänta.. Till en början såg man inte chilibitarna under det tjocka skummet men under tiden den lilla kupan fick stå ifred ploppade de upp på ytan så jag passade på att ta fotot ovan, smaka.. Njaee, ingen nämnvärd chili i smaken, dock ganska mycket i doften.. Nåja, Mer! Så.. Jag slängde i resten.. Jävlar vad det doftade chili helt plötsligt, nästan bara chili.. Smaka.. Njee, ingen nämnvärd chili smak.. Väntade lite, drack lite mer av min o-förorenade Yeti, surfade runt på lite ölsidor, o en timme senare var jag tillbaka vid min chiliinfekterade Yeti. Okej, då testar vi igen, smak: Grönsaker, lite chockladig med en faktisk ganska tydlig och brännande hetta i eftersmaken, precis som jag ville ha det minus grönsakerna och den förtunnade kroppen.. Njae, det här var tråkigt, det är väll lite som att torrhumla sin egen öl, det är ganska kul på ett sådär flummigt "Hej å hå vi provar!" vis men samtidigt som det bidrar med något i ölet verkar det oftast också ta bort något. Självklart är inget så enkelt som att bara "stoppa i".. Nåja, med tanke på hur lat jag har varit med bloggandet den senaste tiden så förtjänade jag väll knappast något fantastisk öl upplevelse eller en lyckad ölkryddning för den delen! Försöka duger och nu har jag lärt mig två saker.. Att inte lagra ekad Yeti samt att inte stoppa Chilipeppar i den..

Om inte sönderlagrat och sönderkryddat öl vore straff nog har jag idag åkt på en riktigt rejäl förkylningen.. Så inga "mitt i månaden öl" för min del.. Lite synd, hade varit gott med något kryddigt julöl, något som jag ytterst sällan blir sugen på annars.. Aja, cintronvatten, te och skrämmande mängder vitlök bör förbereda mig på en helg då jag med gott samvete kan kränga både det ena och det andra! Nåja, grisa på November ölen ni! Skål...

8 kommentarer:

Markus sa...

Känns skönt att veta att jag och brorsan drack upp vår sista ekade yeti i somras. Den var kanongod men då hade den ju nästan varit nedfryst ett par månader;-)

/Markus

Weine sa...

Oj! Jag har två ekade Yeti från 08 och en från 09.

Dags att börja dricka.

Baggen sa...

Jag tycker den är mumsig lagrad. Jag tycker t om att beskan när den är färsk är lite väl intensiv. Fast jag gillar ju dessert-stoutar då :) Avery Czar 2005 t ex...mmm...
Krya på dig!

Niggze sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Niggze sa...

Diggar också den lagrad. Håller med om att beskan är lite väl påtaglig med en färsk flarrza.

Krya på dig! Bli frisk tills på fredag ;)

henrik sa...

Tjena anders, tack för provsmaket av hasch-ölen i fredags. den kickade in bra!

andersand sa...

Ah jag har lite svårt för överdriven vaniljsötma så.. Men som sagt, som dessertbira funkar det prima. Har alltid tyckt att en stor del av Yetis karaktär kommer ifrån det extremt beska och hårt rostade dock..

Niklas: bör vara frisk på fredag. Förhoppningsvis.. Lite bättre idag även om jag varken kan lukta eller smaka ens på ren citron!

Henrik: Det var trevligt att träffas.. Dont drink and drive.. Drink and.. fly typ..

Alex sa...

Läge att dräpa sin ekade snöman snart alltså? Är inte heller ett fan av "överdriven vaniljsötma", annat än i glass...