söndag 15 november 2009

Andersand fyller ett år

Ja imorgon fyller bloggen och då också mitt alkoholiserade öl-alter-ego andersand ett år.. Imorgon alltså, jag firar dock ikväll med ett gott öl, frågan är då bara vilket? Var precis och rotade runt i "källaren" och till kylen fördes tre lämpliga alternativ..


1. De Molen Rasputin ifrån oktober 2008, en balanserad imperial stout lite i belgo-stil med lätt kropp och stor fruktighet. Lättdrucket för sin storlek och lite högtidligt då flickvännen valde ut flaska nummer 009 av 428 som en liten gåva till mig förra året. Är det rätt tillfälle nu kanske?

2. En klassiker och en gammal favorit, Great Divides "Oak Aged Yeti", ett öl som i princip alltid går ner, nu med minst ett år på nacken. Jag har hört många protester och läst många kommentarer som säger "lagra inte Oak Aged Yeti, det blir bara en vaniljsörja av det!" Ska jag minimera den eventuella skadan och ta kål på ölet ikväll eller utmana ödet ytterligare och låta dess silverfolie få bli intakt?

3. Lost Abbey Serpents Stout 2009, antagligen buteljerad tidigt i år, inhandlad på Ölbutikken, inget speciellt men ändå ett öl jag sett fram emot att dricka igen på senaste tiden även om jag just nu kanske känner att det är det minst lämpliga ölet då ytterligare lagring säkerligen inte skadat. Dock gör Lost Abbeys korkade sexiga flaskor och lika sexiga etiketter att ölet lämpar sig för ett högtidligt tillfälle samtidigt som biran i sig är ganska enkelt och "rakt på sak" vilket kan vara mysigt en söndagskväll när man bara vill luta sig tillbaka i soffan och inte överanalysera utan bara njuta.

Vad hade ni festat loss på?

15 kommentarer:

Niggze sa...

Drack Yeti för ett tag sedan, sjukt bra varen då! Som en liten hint...

Gyllenbock sa...

Grattis! Enklast är att dricka alla tre, då behöver du inte tänka.

hirigalzkar sa...

GRATTIS på 1årsdagen. Personligen hade jag valt Oak Aged Yeti. Grymt öl! (vill dessutom höra dina åsikter om hur den utvecklats).

dempa sa...

Yetin låter ju intressant, och kan man då dra alla ekade stouts över en kam gällande hur de utvecklas?

Jag drack en Bourbon County Stout igår, 2008. Kom väl på bolaget för 1 år sen. Då tyckte ja den va superhäftig, en av de svarta öl som fick mig att börja utforska den mörka sidan.

Men nu tyckte jag... jag vet inte? Den var oerhört "rå" eller attackerande, och om det var aggressiva toner av vanilj ska jag låta vara osagt, men den kändes väldigt burdus och de 13% den innehåller tycker jag kändes. Och att den legat på bourbonfat.
Inte superimponerad alltså, av den ölen och den lagringen. Har 1 flaska kvar i källaren av samma årgång, samt en av den ett halvår yngre "Brandstouten", fråga mig inte varför de gjorde två olika namn på den?

andersand sa...

Tack boys. Hitintills har Gyllenbock kommit med det överlägset bästa förslaget ;)

Dempa: Tror absolut inte man kan dra alla ekade öl över en kant, enligt vad jag hört ska Bourbon County Stout utvecklas väldigt väl men på ett 13%'igt öl krävs det nog mer än ett år för att någonting verkligen ska visa sig, lagring är väldigt knepigt, det går i vågor och är inte skillnaderna tydliga/stora så kan det ibland lika gärna vara humör som lurar en.. Jag tänkte nästan knäppa en Bourbon County ikväll men sparar ett tag till tills det blir sådär svinkallt ute, lämpar sig bättre då..

Så, det lutar åt Yeti antar jag.. Fick precis idéen dock att stoppa röd chili i ölet och då tror jag Serpents stout lämpar sig bäst.. hmm ;)

Niggze sa...

Shit, jag fyllde minsann också ett år. För 4 dagar sedan! :) Wopido det hade jag helt glömt bort. Firade det med en tunisisk lager! Yeah!

Weine sa...

Kul att du orkat igenom det första året inte minst då jag tycker att det är en av de mest läsvärda öl-bloggarna där ute.

Vad det gäller dina val av öl för dagen tycker jag nog att du är lite blyg, inte minst med tanke på vad som står i "källaren" ;). Något från Russian River skulle väl passa!? Annars skulle jag nog gå på Yetin.

Vad det gäller Bourbon Conty Stout har jag raka motsatsen i upplevelse från det Dempa beskriver. Drack den direkt när den kom och blev besviken av den dominerade bourbon-karaktären men när jag sedan öppnade en flaska för några månader sedan var den väldigt balanserad och god.

Själv kommer jag nog fira detta med en Islay Weasel om någon timme. Skål!

Baggen sa...

Rasputin kan nog stå ett tag till innan den blir riktigt bra. Serpents Stout är sjukligt söt just nu. Oak Aged Yeti däremot är ett riktigt bra förslag. Kör på den!

Victor sa...

Grattis - bra jobbat! Firar du med Bush de Nuits imorgon? Själv hade jag nog tänkt unna mig en levertransplantation när det blir dags för ettårsjubileum. ;)

Stellan sa...

jag får grattulera

Stellan sa...

Jag tycker du skall fira med den bästa av bästa ÖL som fins nämligen MIKKELLER BEER GEEK BRUNCH Lycka till Stellan

andersand sa...

Självklart blev det Yeti.. Rapporterar in imorgon angående hur den smakar med lite över ett år på nacken..

Weine: Jag är ganska blyg av mig ;) Lite för mörkt o kyligt för RR öl kan jag känna (kass ursäkt kanske..) Tänkte dock knäppa en Black Tuesday eller en Darklord men kom på att jag måste upp 8 imorgon med iaf halvt fungerande huvud.. Skola sen tungt ölsläpande..

Victor: Det blir väll två eller tre Bush De Nuits imorgon så man "smakar den ordentligt", ska försöka boka en läkartid i slutet på veckan så får vi se om det blir ett år bloggande till..

Stellan: Försent att gå på Weasel nu och har bara de fatlagrade versionerna hemma, inget spontansupande på sådana dyrgripar! Tack för gratulationen hursomhelst!

Skål!

Fredrik sa...

Gött jobbat Anders. Keep it up!

JoeG sa...

Grattis! Hade nog också valt en Oak aged Yeti, har en vanlig yeti hemma som legat på lagring i två år nu, ska bli spännande att testa och inte chockas av vanlijexplosion :)

bark sa...

Har den äran!