onsdag 28 oktober 2009

Tyst!

Ja det har varit väldigt tyst den senaste tiden. Har haft mycket studier så när det väl har ölats så har det varit ren avslappning och låg nivå på analysen, rätt skönt men inget att skriva om direkt. Ett par fantastiska öl har jag fått dricka de senaste veckorna dock. Dels "Darkness 2007" tack vare Niklas, en extremt begränsad årgång av ölet som jag aldrig trodde att jag skulle få smaka med betydligt bättre balans än 2008'an, torrare, mer humle och mindre slisk, mums.. Man blir nyfiken på 09'an som nyligen släpptes och som även den ska vara mer balanserad med vettigare humletjong än den allmänt sågade 2008'an (som jag dock också gillade.)


Förutom Darkness har svenskt imponerat på mig, tro det eller ej.. Oppigårds "7'a"! det ganska överlägset bästa humledominerade ölet ifrån Sverige. Chockerande frisk och fruktig arom. Lite lättare och mer "normalt" i flabben men trots det helt fantastiskt bra på det där juice-lika, ananas laddade amerikanska humlesättet, sådär tio steg i rätt riktning för svensk öl! Jag ska inte rabbla vidare, det är helt enkelt ett klockrent öl ifrån Oppigårds och behöver göras igen eller, det behöver bli deras "standard pale ale"! Jag har alltid diggat Oppigårds grejer men tyckt att de behöver amerikanisera sig ytterligare (genom att i princip enbart använda amerikanskt humle istället för snällare blandningar med britt grejer) och här slår de huvudet på spiken, fortsätter de såhär blir de ett av få bryggerier som kan få mig att beställa in flera pint av samma öl under en kväll på puben. Jag är glad och stolt!

Förutom dessa två godbitar har det inte hänt sådär jätte mycket i mitt lilla öl-liv.. Har kommit fram till att Stille Nacht inte nödvändigtvis blir bra av lagring, att jag älskar Thomas Hardys Ale (systemet, måndag!) och att Sierra Nevadas Torpedo sliter sig snabbt ifrån systembolagets hyllor samtidigt som de få som står kvar blir "slitna", vet ej om det är bra eller dåligt.. I cyber ölvärlden funkar BeerAdvocate sådär och den otroligt hype'ade "Black Tuesday" orsakar diskussion, frustration och antagligen fylla (19,5%) annars är det rätt sådär. Jag själv hoppas just nu bara på mer öltid, mer intressant öl och mindre "grupparbete" (aka addera arbetstid med 100% per medverkande, skit) så att jag kan blogga mer.. såklart..

6 kommentarer:

dempa sa...

Kul att du fått testat 7thA nu!

Jag håller tummar och och ludna tår för att den 'Amarillo Spring' som släpps som tillfällig nyhet på Bolaget i Februari 2010 är en klon på 7thA..

dempa sa...

.. och det är den bekräftade precis Björn! :D

andersand sa...

Woohoo! Klockrent drag! Hoppas han fortsätter på samma välhumlade vis och gör lite kraftigare öl också, jag vill ha en svensk Pliney!

henrik sa...

Saten också vill också testa 7th, vilken pub hitta du den på? bishops?

ps. ja du borde blogga mer(hets, hets)

andersand sa...

Jag har druckit den på både "Green Lion Inn" och "Bishops", på gröna lejonet är den sannerligen slut nu, kanske slut på bishops också men inget jag vågar stå för, var ca en vecka sedan jag drack ölet på bishops så.. Ring dit o fråga, ölet är absolut värt en omväg.

henrik sa...

ok, ja det låter ju som det kan va det! ska kolla upp