fredag 16 oktober 2009

Fredagslyx

Fredag, innan maten, något aptitretande och lyxigt, ja tack.. Efter en ganska fokuserad och arbetsam vecka känns det som en lugn hemma kväll med ett par ytterst goda öl är på sin plats.. Det får börja med en Cantillon Blåbaer "batch 5", nyligen släppt på Ölbutikken. Köpte ett gäng till framtida byten men efter att ha druckit en halv flaska av denna senaste batch kände jag bara att "det här är för gott för att bara skicka iväg" och det finns ju inte mycket amerikansk bira som står upp mot ett såhär pass unikt öl så.. Ett litet popp, vätska i vinglas, mmm.


Ölet är något av det vackraste mitt öga skådat, det är riktigt riktigt djuprött med ett litet men långlivat nästan lila, rosa och beige aktigt skum (komplex färg?) Snurrar jag runt vätskan i vinglaset så uppstår visuell magi när det ljusare skummet blandas med den mörkare vätskan. Doften är lika fantastisk som utseendet, det luktar som blåbärs paj på landet med stall och djuriska dofter i bakgrunden. Det är fruktigt och väldigt runt, "mellow" beskriver aromen väl och den vanliga "Cantillon syran" är tämjd av de mjuka sötsyrliga blåbären. Även en något smörig mycket rund doft hittas som för tankarna ännu närmare nybakad blåbärspaj. Kroppen är len som sammet och är relativt lätt med ganska låg kolsyra, något som jag tycker lämpas sig för att ölets ska få visa upp sina fina fruktiga kvalitéer utan något som brusar och stör. Fina fruktiga kvalitéer bjuds det utan tvekan på men de samsas med en lättare dock väldigt potent syra som torrar till det ordentligt på slutet lämnades en lång syrlig eftersmak med en liten fruktsötma som lättar upp och balanserar ölet ytterligare. Första gången jag provade "Cantillon Blåbaer" blev jag nog lite ifrågasättande, det är inte jätte surt och inte "in your face funky", jag hade inte käkat tillräckligt mycket blåbär för att jag skulle kunna uppskatta ölets fruktighet till hundra procent heller. Nu några årgångar senare har jag blivit förälskad i vad just det blåa bäret gör med Cantillons lambic, bärets subtila smak, sötma och syra integreras perfekt och skapar ett otroligt balanserat och mjukt öl som är helt olikt något annat jag någonsin provat. Fantastiskt!

Nästa öl på kvällens meny behövde vara mer potent, något att sjunka djupt ner i medan fredags TV'n rullade på i bakgrunden och gradvis tynade bort. Ett öl som jag enbart provat ca 5cl av tidigare, ett öl som jag då tyckte var fantastiskt men som helt enkelt inte var "tillräckligt" för att man skulle kunna göra någon djupare analys av och publicera på nån blogg. Jag snackar ekfatslagrad "suröl" på 10% med vinbär.. Yepp, Russian River Consecration. För att vara mer exakt har ölet legat i 6 månader på cabernet sauvignon fat med tillsatta vinbär. Batchen är "001x3", nästan tio månader gammal med andra ord.


(Såhär suddig blir man i blicken efter lite Consecration)

Ölets kork glider ur lätt och avger en rejäl smäll, det är tryck i flaskan och jag spanar nojjigt in skummet som snabbt växer i flaskan för att vara beredd med glaset, det hinner aldrig rinna över dock och en lugn hällning bjuder på ett klart brunt öl med ett beige skum som snabbt fräser till och dör bort. Utseendet är inte imponerande alls men det är doften som är fräsht sylig, lätt jästig, rund maltig med toner av trä, fylliga syrliga bär, läderlik maltsötma, tobak, lätt funk och en uns alkohol. Lite som ett "Hair of the Dog" öl med syra och vinösare fatkaraktär. Kroppen på ölet är ganska livlig, nästan lite vasst i munnen men den sprider runt smakerna väl och de är otroligt goda och mångdimensionella med en grym balans mellan syra och sötma. Framförallt syra (bär, gröna äppel) i början men den banar ganska snabbt väg för en söt, komplex och fat-rik eftersmak (rötjut, trä, söta bär, tobak, blad/buske mm..) Även alkoholen känns lite lätt i eftersmaken men den värmer betydligt mer än vad den smakar, precis som det ska vara. Vinbär då? Får jag någon vinbär? Ja men det kan lika gärna vara andra surare bär så det känns nästan lite dumt att nämna. Det är komplext och roligt att dricka och lyckas ett öl leverera både komplexitet och underhållning, ja då är det en vinnare i min bok!

Såja, nu klarar jag mig på detta över helgen.. Tror jag.. Skål!

6 kommentarer:

Niggze sa...

Ska nog suga ner en Blåbär idag, nästan så man hoppas den inte är sinnesjukt bra så så man slipper få ångest över att tradea eller inte tradea med blåbär! Vilket Öl I-lands problem. Suck...

Christer sa...

Sämre fredagar kan man ha! Jag har tyvärr inte haft möjlighet att ta mig ner till Köpenhamn för senaste batchen blåbär :-( men en flaska Consecration (batch 002x3) har jag kvar hemma som jag knäcker snart, tänkte nämligen sekundärjäsa en saison med uppodlad jäst från bottensatsen i Consecration. Då måste den ju drickas upp innan.

andersand sa...

Niklas: gilla du denna batch?

Christer: Låter som en kul idé, glöm inte avnjuta ölet dock!

Niggze sa...

Japp, den var riktigt fin. Inte lika kolsyrad som den förra.

Dra ihop en liten "halloweenprovning" snart?

andersand sa...

Niklas: Nej väldigt "smooth" och fin. Jag drack ST Pumking igår så jag har fått min dos av Halloween så det räcker en hundra år framöver ;) Men en provning ja, hade varit kul.

Blogger sa...

There is SHOCKING news in the sports betting industry.

It has been said that any bettor must watch this,

Watch this or stop placing bets on sports...

Sports Cash System - Advanced Sports Betting Software.