måndag 5 oktober 2009

Burk eller inte burk, det är frågan

Ikväll dricker jag burköl, inte falcon nej, men inte heller något ifrån det välkända burkanvändande bryggeriet "Oscar Blues". Nej jag dricker en Abbey Dubbel, självklart inte ifrån ett belgiskt bryggeri nej, utan såklart ifrån ett amerikanskt sådant. På burken står det "our beer is unfiltered, unpasturized, and undoubtedly uncommon. They are designed to grow over time as they age. Store in a cool place and witness the change". Okej, ett öl man kan lagra, på 473ml burk, kryddat med limeblad, citrongräs och koriander.. "uncommon" indeed.. Något annat som är "ovanligt" med ölet är den absurt fula etikett designen som tro det eller ej håller ett ganska vackert öl, ett grumligt brunt öl med ett otroligt snyggt, tjockt och tätt skum som lämnar lika fina rester efter sig på Westvletern glaset.. Yepp, från burk, ner i ett "trappist glas", detta blir bara galnare och galnare.. Hursomhelst, ölet doftar mindre galet och de udda kryddorna bidrar till en viss friskhet utan att göra ölet lika absurt som sin yta. Ölets trevliga men något intetsägande och icke-komplexa maltprofil håller väll inte riktigt för stilen men trots detta går ölet ner utan motstånd. Helt okej, lite konstigt, ganska spännande, otroligt fult och jag, ja jag kommer köpa mer öl ifrån detta bryggeri om jag någonsin får chansen igen. Vad tycker ni om burk? Fint eller fult? Lämpar det sig faktiskt att lagra öl på burk och även om det nu gör det, vill man ha en plåtburk stående i källaren? Personligen tycker jag burk är lite kul, sällan snyggt men ofta praktiskt, inget jag vill ha i källaren men gärna ett gäng i kylen eller ryggsäcken (jag campar ju så sjuuukt ofta..)


Siamese Twin Ale ifrån Uncommon Brewers, en "abbey dubbel" på 8,5% som kommer på burk..

8 kommentarer:

hirigalzkar sa...

Ska till Ölbutikken nästa helg och kollade precis in den här. Kul att du skriver om den. Blir lite sugen på att prova den om den finns kvar när jag är där.

andersand sa...

Den finns sannerligen kvar.. Däremot är nog Angels Share, Older Viscosity och Cantillon Blåbaer puts väck ;) Skämt åsido så skulle jag inte betala för detta "burköl" om jag hade en begränsad budget, så kul var det ej.. Helt okej men inget jag hade prioriterat vid ett Ölbutikken besök så att säga (jag fick en burk "på köpet" så..)

Ska du inom Malmö också? Isf bör öl drickas!

Gyllenbock sa...

Kanske vore läge att starta ett bryggeri vars målgrupp i första hand vore campare. Det kanske vore något det? :)

Hur är det egentligen med lagring då det gäller burköl, misstänker att hållbarheten är sämre. Eller vill jag bara tro att så är fallet?

Fredrik sa...

Var försiktig bara när du har burken i ryggsäcken, jag tappade min burk så hela innehållet trycktes ut på mindre än en sekund, inte så kul när det är öl i typ taket, på väggen över datorn.

Allt klarade sig men det luktar fortfarande lite funky på mitt kontor :(.

Jag tror att en svensk burk hade klarat fallet som inte var varken högt eller hårt, jänkarna har väl inte samma kvalitet på burkarna, den kändes ganska tunn, och innehållet var ju hellre än bra.

Marc sa...

"jag tappade min burk så hela innehållet trycktes ut på mindre än en sekund, inte så kul när det är öl i typ taket, på väggen över datorn." + "den kändes ganska tunn, och innehållet var ju hellre än bra." = slickade du på datorn eller i taket? ;)

Fredrik sa...

okej då det var väl någon cl kvar i burken Marc ;)

andersand sa...

Fredrik kan rate'a på några cl i taket, inga problem :P

hirigalzkar sa...

Är tyvärr bara i Köpenhamn i 5h, hinner väl typ med Ölbutikken. Får se om vi hinner dricka något i Köpenhamn.