torsdag 1 oktober 2009

Bönhörd

Ja idag fick humlehuvudena äntligen sin första helamerikanska IPA i ordinarie sortimentet på "systemet". Vi har blivit bönhörda eller iaf jag då jag den 24'e Mars kort skrev om ölet och avslutade inlägget med "Nu ska vi alla be och hoppas att ölet hamnar i systembolagets ordinarie sortiment så småningom". Det finns alltså en humlegud trots allt.. Frågan är dock hur färsk IPA gud bjuder på idag.. Jag var beredd att kunna lista ut buteljeringsdatum redan på systembolaget med hjälp av denna "kod" men självklart var den överstämplad av ett alldeles för generöst "bäst före datum". Nåja, det lämnar mig då bara med ett sätt att få reda på hur piggt eller trött ölet faktiskt är och det är såklart att dricka det. Värt att nämna är att jag verkligen gillar denna något upphottade IPA när den är tillräckligt färsk men att jag även druckit en och en annan trött flaska, bland annat på trötthetens slott även känt som "Nya Tröls" här i Malmö, ett ställe med världens mest ironiska vintagelista som innehåller allt ifrån utgångnen Hercules DIPA och Titan IPA till stendöd Dales Pale Ale och just det ja, vällagrad "Torpedo". Som att komma till himlen med andra ord. Nåja, dags att sluta vara bitter och förhoppningsvis smaka bittert istället, nu öppnar vi.. Psssccht!


Rätt drickbart och inte tokslitet. Djupdykningar lämnar jag åt andra bloggare då jag dykt i detta öl tillräckligt förr.. Kul att se dig "Torpedo", hoppas du trivs på våra hyllor!

5 kommentarer:

ricke sa...

"Trötthetens slott" var bra ;) Verkligen synd att inte tröls kan skärpa sig vad gäller färskheten på sina grejer.

Tycker för övrigt att torpedo är en rätt stabil öl.

fajanen sa...

Tyckte också att den var ganska färsk. Inte helt slut ännu iallafall. Undrar dock hur de kommer att smaka nästa juli som det står att de håller till. Hoppas det kommer in minst en fräsh sändning till innan dess.

Alexander sa...

Upp med flaskan i ljuset, längst ned på flaskorna finns koden "laser" graverat... på min står det 9185 C2 0035

Markus sa...

Då är ölen tappad den 2009 den 185:e dagen på året, dvs. 4:e juli om jag inte är helt fel ute. Ölen är då ca 3 månader gammal och det får väl ses som helt okej. Hade varit kul om man kunde få testa det ett snäpp färskare men man kan ju inte få allt här i världen. Jag testade en flaska igår och tyckte den var riktigt bra. Är så glad att Systembolaget äntligen har kunnat fixa fram en bra amerikansk IPA med lite mer krut i. Jippie!

andersand sa...

Aye aye Alexander, tack för tipset, tänk vad synen (eller nyfikenheten?) tryter ibland..