måndag 21 september 2009

Vill man få "fint" får man lida "pin"

Okej, jag tänkte skriva ett inlägg om mitt senaste "ölbyte" eller "trade", tanken var en djupgående text med alla detaljer men efter ett påbörjat inlägg och lite eftertanke insåg jag att ingen vill läsa tre A4 sidor gnäll.. För gnäll, ja det har det absolut funnits anledning till vid denna otroligt långdragna och komplicerade "trade" som påbörjades i våras.. Det tog alltså ett par veckor av min och min bytespartners vår att bestämma vilka öl respektive skulle skicka ut, med andra ord gick det ganska snabbt och vi blev båda snabbt nöjda. Så efter det var bestämt att den gode herren skulle skicka, ja då gick tiden, sedan gick tiden och jag e-postade herren med en påminnelse, efter ännu längre tid fick jag ett svar "sorry, jag skickar imorgon!". Sedan gick tiden igen och jag postade fler påminnelser och fick diverse ursäkter samt lovord om så kallade "bonus öl" som skulle gottgöra för all väntan. Efter detta gick tiden igen och först nu i början på hösten landade lådan i Sverige, dock inte hos mig nej utan hos tullen. Den gode herren som skickade paketet försäkrade det och angav ett värde på $800! Inte konstigt att tullen tog lådan och sedan satt på den i en vecka innan jag hörde av dem, då med en begäran om ett "kvitto som styrker samlingsobjektens värde". Detta kvitto kunde jag förstås inte bidra med utan svarade med ett snabbt "det är en gåva så det finns inget kvitto". Ytterligare några dagar gick och vid det laget visste jag inte vad paketet var värderat till men insåg efter lite mail kontakt med min bytespartner att det var alldeles för högt, alldeles för högt för att jag som fattig student skulle ha råd att lösa ut det (bytet i sig hade redan kostat mig för mycket.) Jag fick lite lätt panik och ångest över det hela och räknade med gissningar och Markus hjälp ut att detta skulle kosta mig ett flertal tusenlappar, med andra ord var det "hejdå god öl" eller "hejdå nöjeskassa för resten av vintern", något deprimerande med andra ord. Hursomhelst, i fredagsmorgon blev jag väckt av tullen klockan 09:00 på morgonen. Det visade sig att de hade hållit kvar i paketet av just den anledningen att de tyckte värdet av 800 amerikanska dollar lät "lite väl mycket", jag instämde och sa med en ganska irriterad ton att det var värt max 250 dollar till vilket den trevlige mannen förvåningsvärt nog svarade "okej, men då sätter jag det då o skickar ut det idag". Woohoo tänkte jag, det skulle inte innebära mer än runt en tusenlapp i tullavgifter etc! Woohoo! Värt att notera är att jag inte skrek ut av lycka för att jag "kom undan" på något vis nej, paketet är inte värt mer än 250 dollar och jag var i princip bara överlycklig för att jag inte blivit totalt ruinerad för en jävla låda som inte var värt det. Nu, ja nu är det måndag och jag har precis varit och hämtat min låda och visst är det spännande att se alla amerikanska öl som annars känns något abstrakta, men ärligt talat, det absolut skönaste med det här är att ha "skiten överstökat" för det här har varit något av det drygaste jag någonsin haft med att göra, väntan, oro, väntan, oro, smärre ekonomisk katastrof, oro och mera väntan.. Ungefär.

Vilka "samlarobjekt" fick jag hem till "samlingen" då? Jo det var ju inga dåliga sådana och när jag nu sitter här och tafsar på dem känns allt lite bättre.. Men bara lite.. Flaskorna i sig är helt jävla ovärderliga vid detta laget och när jag väl knäpper upp kommer de sannerligen smaka extremt bittersött med flera undantag av surt.. såklart.. Ni kan räkna med att jag vill föreviga följande öls stunder här på bloggen så håll ögonen öppna.


(Spännande öl som inte är värda $800)


Antar att min poäng är att ibland är inte allt helt lätt.. Hoppas ölen är okej..

14 kommentarer:

hirigalzkar sa...

LÄR ju bli gott. Får man fråga vilka öl du skickade i den andra riktningen?

Victor sa...

Inte dålig samling, men fan vad omständigt... Aja, ölen lär ju smaka gott nu i alla fall!

andersand sa...

Hirigalzkar: det var blåa bär såklart..

Victor: jepp det har varit nervigt och sjukt omständigt, känns som en enorm tyngd nu har lyfts ifrån mina axlar.. Ska bli kul o dricka upp skiten också men just nu är jag bara lättad..

Gyllenbock sa...

Usch vilken onödigt dramatik. Bra att det till slut löste sig någorlunda iallafall.

Plåster på såren lär säkert vara smaken på ölen, de ser väldigt intressanta ut.

Weine sa...

Men helvete vad omständighet det blev. Du lär dock glömma det när du börjar smaka dig igenom samlingen. Det där med att värdera paketet är intressant. Vad hade du värderat ditt paket till?

andersand sa...

Weine: Jag har inte skickat än ;) tar det nog lugnt och gör det i vår eller när jag pallar/hinner..

Nu vet jag inte hur denna herren vill att det sköts men antar att jag kommer få köra på det dyrare "ärligare" sättet.. Annars hade jag skickat, satt ett väldigt lågt värde och på så sätt förhoppningsvis undvikit tull och annat trams (samt varit redo att ersätta ölen ifall de skulle komma bort eller gå i sönder vid frakt..)

dempa sa...

Shit vilket bök.. Hoppas det ändå känns värt det när du avnjuter grejerna!

Niggze sa...

Segaste/drygaste/mest överdrivna människan någonsin du tradeade med ;) Hursomhelst laxade han iallafall fram ett par riktigt bra öl åt dig :)!

ricke sa...

Surt som fan det där, men samtidigt gött att det löste sig till slut.

jag gillar för övrigt namnen på bilderna ;)

Markus sa...

Vad fick du pynta i slutänden för att få ut paketet?

andersand sa...

Rickard: Har du inget att göra en dag och har ett riktigt taskigt sinne för humor kan du alltid läsa bildnamn på andersandale..

Markus: Enbart 890kr.. Seg extra utgift såklart men jag blinkade inte för en sekund då det var priset för att få denna skiten avklarad..

Markus sa...

Då var jag ju inte helt fel ute när jag räknade ut vad det skulle kosta. Sur extra utgift men det är ju en bit från 13 000:- ;-)

Johan-FemKommaNoll.TV sa...

Kommer man inte få träffa dig under Stockholm Beer? Trist måste jag säga

andersand sa...

Markus: Ja du ska vara glad att det inte kom upp i några sådana summor, då hade det blivit dyrt för dig att få smaka ;) Nu får du som min personliga ekonom några gratis centiliter :P

Johan: Nej det blir inget Stockholm för min del, ölbyten, intressanta Köpenhamn "släpp" och en höst fylld av intressanta öl på systembolaget är knappt vad studentkassan klarar.. Jag tänkte åka ett tag men någonstans får man prioritera. Ska väll bli ett Stockholm besök någon gång i vinter hoppas jag dock, då får vi ta en bärs!