onsdag 2 september 2009

Mindre roliga ölnyheter kräver ost..

Jag har inte experimenterat mycket med spontanjäst och ost parningar (egentligen inte med ost och öl i överhuvudtaget men jag försöker) iaf inte med värst lyckat resultat. Jag är inte mycket för kontraster och föredrar när ost och öl smälter samman snarare än att spreta åt helt olika håll. Var inom "Njutbar" på vägen hem ifrån skolan idag och plockade upp tre stycken ostar att testa tillsammans med några av nyhetsölen ikväll, först ut Gueuze och en brie liknande mjuk, krämig ost med lätt syra och en hel del funk kallad "Brillat Savarin". Gueuzen jag dricker är självklart Timmermans Oude Gueuze, inga höga förväntningar men hoppas att den iaf är okej..


Kort om ölet: Lite väl.. gul? Med ett litet bubbligt vitt skum som ganska snabbt dör bort helt dock. Väldigt citrus fruktig doft med nästan parfymliknande grape toner, ganska ren och enbart lätt funkig arom. Smaken bjuder på en hel del syra faktiskt, inte Cantillon på långa vägar men ändå hyfsat surt och torrt dock väldigt rent och snällt ut nämnvärd funkighet. Ölet känns ytterst juice-likt och lite artificiellt men trots allt friskt och drickbart.

Hur står ölet sig mot den feta, lätt syrliga osten då? Jodå, det "funkar" men genererar ingen wow-upplevelse, fettet i osten tillfredsställer paletten och skalar av syran men en smutt gueuze till skrubbar bort fetman (dels med den ganska kraftiga kolsyran) och upplevelsen neutraliseras lite. En kombination där de två komponenterna inte smälter ihop nämnvärt men kompletterar varandra ganska väl. Osten var verkligen jätte god.

Nästa öl och nästa ost, Urthels "quadrupel" vid namn "Samaranth" och en vindruvsklädd, halvhård, smakrik ost kallad "Testun Al Barolo". Osten är smått fantastisk på egen hand, smakrik, mogen och komplex med druvtoner, konsistensen är ganska smulig. Det är nötigt och ostens eftersmak är varm, fruktig och generös. Jag tror nog att den kan funka utmärkt med en fruktig belgisk quadrupel alternativt ett balanserat fruktöl, kanske hallonlamic.. Nåja, jag har ingen framboos hemma så det får bli den där "quaden".

"Samaranth är" ytterst klar helt utan jästfällning, färgen är kastanjebrun och skumkronan är smutsvit o tunn. Doften ger ett mer lovande intryck med en ganska stor fruktig och toffe-lik arom med belgisk fruktig jäst, en del alkohol och karamell. Smaken levererar vad doften lovar men ölet var sötare än väntat, närmast godissött och lite svårdrucket, speciellt i kombination med en ganska kraftig kolsyra. Eftersmaken är dock trivsam med värmande alkohol, viss beska och en stor, maltig, söt fruktighet.. Kan funka med osten men en bra ost räddar inte ett mindre bra öl som jag brukar säga så förväntningarna är väll inte direkt skyhöga men vi provar..


Okej, det funkade inte riktigt så bra som man skulle kunna tro, osten tog död på lite för mycket av ölets smak och ölet framstod mest som spritigt samtidigt som den höga kolsyran i ölet omöjliggjorde möjligheten att ens smaka något förutom i eftersmaken, eftersmaken som dock funkar ganska bra där fruktigheten ifrån osten och ölet går hand i hand. De båda "funkar" ihop om man smuttar på ölet en bra stund efter man mumsat på osten men kombinationen är ingen jag skulle rekommendera. Nej denna fantastiska ost kräver nog något mer stilla och potent alternativt bara ett bättre öl, jag tänker St Bernadus 12 just nu, alternativt en fruktig "belgian royal stout" eller som sagt, ett spontanjäst fruktöl. Nåja, man måste försöka för att få veta, "man lär sig av sina misstag" osv. Osten kan jag hursomhelst rekommendera, första gången jag provar den (fick även ett smakprov på Njutbar) och wow, en riktig "beauty".

Nej, inga tiopoängare än så länge, varken på öl eller ost-o-öl kombinationerna (ostarna har dock varit prima.) Den tredje osten jag köpte var en mögelost vid namn "Queso de hoja", en blad inlindad, ganska mild mögelost som funkar bra med ett kraftigare barleywine eller en kraftigare imperial stout. Jag är just nu inte jätte sugen på vare sig stout eller barleywine så jag får återkomma med denna "parningen". Nu tror jag bestämt att jag ska titta på TV och kanske, kanske prova Urthels tripel också..

9 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Måste säga att jag blev väldigt sugen på ost då jag läste ditt inlägg. Ölen är jag också rätt nyfiken på men de verkar kanske inte ha varit världens hetaste.

David L sa...

Provade precis lite standard vitmögelost till Urthel Samaranth, och tja, var väl ok, men inte mer. Däremot kan jag rekommendera litet västerbottenost till Prize Old Ale, eller någon suröl, tycker det var riktigt trevligt även om det var mot slutet av kvällen i tisdag jag och Fredrik drack det... Prize har verkligen torrat till sig och blivit ganska sur nu, och jag giller't!

Jonte sa...

Jag skulle också vilja ha några lagrade mer sura och brettiga Prize Old Ale.

Alex sa...

Hur länge ska man egentligen spara sin sista Prize? Börjar klia i fingrarna... Håller för övrigt med om Urthel-ölen, varken 9:an eller 12:an framkallade några överdrivet glada reaktioner.

affe sa...

Jag tycker det börjar bli lite långt mellan inläggen. Ta det inte som kritik, tvärtom!

andersand sa...

Affe: Ska jag ta det negativt att du inte tycker jag ska skriva oftare ;) Stundtals är jag lite slö med skrivandet nuförtiden, ny skola, nya uppdrag och mycket öl att hinna dricka = lite för lite tid att skriva men det blir säkert bättre i höst/vinter när man knappt vill gå ut..

affe sa...

Bra att du inte tar åt dig ;) Ärligt talat tycker jag det här är en av mest underhållande ölbloggarna. Att läsa ölbloggar blir nästan lite beroendeframkallande efter ett tag, man behöver sin dos och blir glad när man ser att det kommit nya inlägg. Kanske borde starta en egen, men marknaden känns ju ganska mätt.

andersand sa...

Håller med, jag är beroende av många ölbloggar själv och tycker det är skitkul att läsa och hänga med, en ölblogg till hade inte skadat ;) Ärligt talat så finns det väldigt många just nu och jag finner mig själv fokuserandes på de som ofta har något mer personligt än enbart recensioner och poäng då jag även kollar sådana på både BeerAdvocate och RateBeer, kanske är det just mängden bloggar och dess recensioner som gör att jag själv tröttnat lite på att "recensera" eller "tycka". Däremot har jag en massa roliga saker att klaga på så som Malmö-pubar, "öl-sinne" och annat som inte har med drickan direkt att göra men det tar ju alltid sådan jävla tid att skriva något vettigt och även om man försöker hålla igen lite så blir det alltid för mycket.. Men det kommer..

Daddy-T sa...

Kul att läsa lite ost/öl-provning. Bland franska ostar kan jag rekommendera de från norra delarna till öl. Kanske inte så konstigt med tanke på att grannlandet heter Belgien. Mimolette och Maroilles är två av favoriterna.