lördag 12 september 2009

Intressant på Ölbutikken

Världens bästa ölbutik fortsätter spotta ut öl i världsklass och nyligen blev världens nästa högst rankade stout frigiven för inköp, ett öl som för tillfället ligger på plats 55 på RateBeer ja, ni vet redan att jag snackar om Dieu du Ciels "Aphrodisiaque". En stout bryggd med fair-trade kakao och vanilj.. Det låter sött men den höga placeringen och faktumet att bryggeriet generellt sätt har bra "balans" på sina öl skvallrar om att det finns mer att hämta. Ölet ligger på 6,5% och kommer i en 34cl flaska! (Europa 33cl, Canada 34cl, Amerika 35cl..)


"Afro ölet" är i princip svart, en liten mörkbrun kant synes dock om man håller upp det mot en lampa. När jag häller upp ölet genereras ett stort, ganska luftigt och brunt skum, en del plottriga smårester hänger kvar på det något udda men säkra valet av glas, vinglas. Doften är väldigt stor, stor men inte enormt komplex för det handlar främst om ren vanilj blandat med kakao, precis vad ölet lovar. Ganska hårt rostade men väl dolda kaffetoner kan också anas under det pudriga lagret av kakrelaterade ingredienser. Vid första smutt slår ölet en som väldigt sött, sött och vaniljrikt med hyfsat livlig kolsyra som rockar loss på en ganska len, medelfyllig kropp. I eftersmaken passar ölet mig bättre, det är torrt, hårt rostat med kakaopuder, kvalitativ vanilj och fina kaffeböner som för tankarna åt "Peche Mortel" (även om denna stout inte är bryggd med riktigt kaffe så vitt jag vet) ölet har även toner som kan liknas vid någon form av ganska fruktig "fin sprit", kanske är det vanilj blandat med en perfekt avvägd alkoholton som gör det, kanske är det något annat.. Lever ölet upp till "hypen" då? är det en av världens bästa öl av stout typ? Ja det tycker jag även om jag stundtals tycker vaniljen blir överväldigande och den livliga kolsyran kanske lite, lite för mycket för ölets bästa. Eftersmaken är hursomhelst gudomlig och varar tack och lov en smärre evighet, betydligt längre än vad man väntar sig av ett öl på "bara" 6,5%. Ölet är generöst, långvarande och helt perfekt såhär efter maten.

Förutom denna prima stout har idag annat mörkt släppts på Ölbutikken, Mikkellers absolut högst rankade (vågar jag säga bästa?) imperial stout, skitstouten, vässelstouten "Beer Geek Brunch Weasel" lagrad på Islay fat i 2,5 månader.. Sådär kort o enkelt kallad "Beer Geek Brunch Weasel Islay Edition". Förutom denna kan jag skvallra om att ytterligare en "Highland" lagrad version också snart kommer släppas tillsammans med diverse andra fatlagrade öl ifrån Mikkeller, bland annat två fatlagrade versioner av "Black". Men nu till en vässelskitkaffestout med whiskeyrök vibbar vilket, såhär rent spontant låter som något som kan slå jävligt fel, så det är med skräckblandad förtjusning som jag pillar bort det tjocka "vaxet" runt kapsylen och ja, det var med ganska skräckblandad förtjusning som jag betalade 149 danska kronor för flaskan tidigare idag i butiken.. Nåja, det är innehållet som räknas och om nu lagringen på Islay fat faktiskt har gjort ölet ännu bättre, ja.. Ja då vet jag inte vart jag ska ta vägen ikväll.




Okej, ölet är svart, skummet är mörkbrunt och mycket stabilt likt skummet på all annan öl bryggd hos Nögne i Norge. Doften är som en springande vägg av torv, ren rå brandrök, död i ett glas. Det är otroligt skarpt och intensivt, nästan salt. Whiskeykaraktären ger intrycket av att ölet är alkoholrikare än vad det faktiskt är och vi vet ju alla att den "vanliga" vässlan var otroligt balanserad utan förnimmelse av några 11%. Kaffe, karamell och chockladtonerna finns där men de är otroligt dolda undan ytan, eller snare stengolvet med det tjocka lagret av torv, trä och tång på. Ölets munkänsla är otroligt lent med en perfekt mängd kolsyra, lent är nästan underskattande, ordet "smooth" är mer "smooth" och "smooth" är vad jag skulle kalla det här. Är smaken lika intensivt torvig, tjärig och whiskeybetonad som doften då? I stort sett ja och tro det eller ej, jag älskar det! Det här är allt BrewDog borde vara i en 50cl flaska.. Det är en ren rå jävla käftsmäll likt en piskande våg mot Islay öarna. Det är full storm och brand i munnen och det finns ingen här för att släcka den. Jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen här, en smutt genererar mer smak än vad jag kan processera, ta in och analysera. Javisst, fatlagringen dominerar totalt men den är kraftfull och bidrar med massor av fantastiska komplexa smaker i sig så just nu vågar jag påstå att det inte gör någonting! Saknar jag inte den vanliga vässlans härliga kaffe och chockladtoner då? Jo lite, de är långt ifrån lika närvarande här men likt aromen finns de, långt under ytan och de blottar sig ytterligare ju mer man straffar munnen med denna islay-piska. I eftersmaken är kaffet mer närvarande än någonsin, detta tillsammans med ett otroligt kraftfullt alkoholrikt whiskeysting som håller hela käften alert under resans gång. I den absolut senaste eftersmaken gör sig, tro det eller ej både humle och kaffe påmint, samma sköna närmast tallbarrs liknande smak som vi älskar "Beer Geek Breakfast" och vanliga "Beer Geek Brunch" för och lyckligtvis är denna eftersmak otroligt lång med en mer smygande torv och "tjärad båt" karaktär som sakta smyger omkring och gör en påmind om alla sår i munnen efter detta överfall, detta överfall som jag just nu masochistiskt nog älskar och faktumet att jag älskar det, ja det förvånar faktiskt mig själv. Jag brukar vara mer för "balanserad" lagring, mindre "dominans" och mer "integrering", mindre "hat" och mer "kärlek". Jag vet inte om jag är extra hatisk idag men det här ölet, ja det funkar utan tvekan.

16 kommentarer:

David L sa...

Det låter helt klart som två väldigt trevliga ölupplevelser! Kanske är dags att dricka den vanliga Brunch Weaseln snart igen för min del... har ju faktiskt två flaskor stående.

Anonym sa...

Låter nästan som att man blir tvungen att åka dit igen, trots att jag fortfarande är sur på dem för att de stängde butiken medans jag hämtade ut pengar sist.

Stouter sa...

Släpptes det många Islay-Weasel-flaskor? För jag vill ju verkligen lägga vantarna på en, men kommer inte att hinna på minst en vecka, om ens det..

ricke sa...

Sitter med en flaska Weasel Islay just nu och det är bara att instämma. Din recension stämmer ruskigt väl överens med mina anteckningar. Gillar den skarpt och jag var liksom du rätt tveksam till om detta experiment skulle slå väl ut.

andersand sa...

Anonym: Snopet, var det inte stängningsdags?

Stouter: "Runt 1000" vad jag fått höra, inte "många" alltså men till priset av 150dk lär de inte ta slut värst fort..

Rickard: Kul att du gillade den, var lite rädd att jag var den enda som skulle uppskatta denna totala våldtäkt av "original ölet". Bättre med våldtäkt än någon mesig pojkvän/flickvän petting i detta fallet vågar jag nu i efterhand påstå då jag faktiskt väntade mig en mer välintegrerad whiskeykaraktär som bara skulle "ludda till" det hela.. Som sagt, det är såhär BrewDog skulle smakat, en fet jävla bas imperial stout och en total whiskeyattack. Det här är lite som Bourbon County Stout eller Kentucky Breakfast Stout fast i en mer unik, Islay version!

ricke sa...

Anders: hehe... våldtäkt var ordet. Det är verkligen en helt ny karaktär på ölen jämfört med den vanliga.

Om det nu är Brewdog som tillhandahållit faten måste de vara rätt snopna över att ett par danskar lyckas överträffa dem på deras specialområde ;) För det har Mikkeller faktiskt gjort här.

hirigalzkar sa...

Många sköna meningar i den här recensionen. Gillar: Jag brukar vara mer för "balanserad" lagring, mindre "dominans" och mer "integrering", mindre "hat" och mer "kärlek". Härligt förvirrat!

Carl sa...

Ett köpenhamnsbesök blir allt svårare att undvika för var dag. Tiden räcker inte till. Suck.

Bra recensioner i vart fall!

fajanen sa...

Båda låter ju riktigt bra. Typiskt att de släpper dem bara ett par veckor efter jag var där.

andersand sa...

Hirigalzkar: jag är förvirrad..

Carl: Köpenhamn är trevligt, åk ner o spendera ett par dagar. Förutom ölshoppande kan man också gå till diverse hak och dricka öl på plats vilket inte ska underskattas. Bra, billig danks micro på fat är skoj!

Fajanen: Så är det alltid, även för mig.. Det kommer kontinuerligt nya grejer och det finns alltid något tillfälle där man missar någon häftig nyhet, inte minst för att man inte har råd till allt.

Gyllenbock sa...

Det där låter onekligen som två härliga öl som måste provas vid tillfälle.

Synd att säga det men jag har inte ens druckit vanliga Brunch Weaseln ännu.

Marc Schuterman sa...

Tänkte bara säga att Mikkellers fatlagrade varianter kommer att dyka upp i Sverige också för den som inte har möjlighet att åka till Ølbutikken i Köpenhamn. Dels Weaseln men även Breakfast. Plus att den oekade varianten av Black Tie (även kallad mandeølet) kommer att dyka upp på utvalda fatölskranar under hösten. Och den 2 november släpps den vanliga Weaseln på Systembolaget. Vi som älskar Mikkels komplexa stouts har med andra ord något att se fram emot!

@Anders: Lät jäkligt lovande på din recension!

Hälsningar,

Marc Schuterman
Brill & Co

andersand sa...

Härligt Marc! Drack mandebiran igår.. Lite mycket honung och lite enkelspårig men förhoppningsvis löser lagringen det. Kommer de fatlagrade versionerna av "black" också till sverige tro?

Förutom ovanstående versioner av "black" har vi en 30+%'ig, "icad" och whiskeyfatlagrad version att se fram emot någon gång nästa år, djävulens lemonad..

Weine sa...

Grymt Anders!

Marc Schuterman sa...

Anders, så du har hunnit smaka den också?! Kul! :)

Tror vi kommer få fatversionerna av Blacken också fast det dröjer nog lite till.

Iced Black på 30%...ja jag hoppas på den med. Verkligen. Enligt Mikkel kommer det finnas extremt få flaskor av det ölet eftersom man tar bort en så stor del efter varje frysning. Så vi får se hur många flaskor det går att få tag på.

andersand sa...

Marc: Det var mini "festival" på Kihoskh i Köpenhamn igår, bjöds på ett nytt ganska medelmåttigt rököl ifrån Amager, Mikkels Mandeöl och några andra ifrån ett nytt (?) bryggeri.. Bland annat en 15%'ig imperial stout som värmde i blåsiga kph.. Värmde kanske lite för bra dock. Trevligt med sådana event hursomhelst, otroligt jävla osvenskt på ett fantastiskt trevligt sätt.