onsdag 30 september 2009

Det är kallt ute, får man lov?

Ja, får man äntligen lov att börja smyga sig på förra årets vinterbryggder, julöl och andra "värmare"? Efter en sådan här riktigt kylig, blåsig och iskall dag i Malmö tycker iaf jag det. Vad rotade jag fram ur "källaren" denna gång då? Om jag säger grymt "RPK värde", Pedofiltomte och 75cl flaska med enbart kapsyl så fattar ni, ja, "N'ice Chouffe". Ett öl som brukar besöka systembolaget som en del av "julöls sortimentet", ett öl som är ganska sött och starkt och därför kan vara kul att lagra.. Nåja, någon långtidslagring blev det inte för just denna flaska då den är ifrån förra julen men en viss potential känner jag nu när jag sitter här och smuttar på ett öl som är betydligt torrare och mindre "rå sött" än vad jag mindes det, det är fortfarande värmande på ett passande sätt utan förnimmelse av "spritighet". Det är fortfarande ytterst "estrigt" men med lite mer framträdande karamell, framförallt i aromen. Jag tycker det är trivsamt, värmande och det påminner mig faktiskt om varför jag i början av mitt ölintresse var så fäst vid mörka söta belgare, även om detta inte är ett av de mer komplexa alternativen. Aja, jag har ingen riktig poäng med detta inlägget, tänkte bara prova på det här med att "blogga" lite men nu när jag ändå är igång, vilka vintervärmare och julöl är era säkra lagringskort? Jag har redan börjat fundera på detta årets inhandlande av det alltid generösa utbudet vi får här i vårt julöls älskande land.


Vad händer annars då? Mjo, jag ser fram emot lite god öl i helgen och innan dess kanske prova några "ordinarie sortiment nyheter" som släpps imorgon. Den stora frågan på allas läppar (mina och.. Markus kanske?) är ju hur fräsh den otroligt välbehövda amerikanska IPA'n "Torpedo IPA" kan vara? Det ska bli intressant att se hur ett öl som lever till extremt stor del på färskhet ska klara sig på systembolagets rumstempererade och starkt belysta hyllor. Lyckligtvis har jag något att jämföra med då jag provade ölet purfärskt i USA under mitt senaste besök. Förutom "Torpedo" så är jag nyfiken på Slottskällans "Red Ale". Bryggeriets egna beskrivning låter ju ganska trevlig samtidigt som jag är vidare skeptisk tills imorgon.. Vi hörs nog då..

11 kommentarer:

Markus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Markus sa...

Jag håller tummarna för att torpeden är ruggigt färsk... hoppas, hoppas, hoppas!

andersand sa...

Ruggigt färsk lär den knappast vara men är den "hyfsat" så blir jag glad..

fajanen sa...

Har två God Jul från Nøgne Ø som jag snart ska prova igen.

andersand sa...

jag har bara en.. Funderar nästan på att låta den stå ett år till för att kunna köra en treårig vertikal 2010..

Niggze sa...

Hoj! Har en flarra kvar jag med. Mötas upp imorgon innan provningen?

andersand sa...

Yeah, 18 på centralen är sagt.. (hallen) Be thäre or be sqääre

Niggze sa...

Tur att man frågade dådå.

andersand sa...

Japp annars hade jag behövt maila dig, skönt o slippa det!

Niggze sa...

Oh yes :), tar du med någon ölski?

andersand sa...

nope.. Är ju "betalningsprovning" med gott om öl och jag har inte en blekaste aning om hur många som kommer så det känns både onödigt + jag är inte intresserad av pengar.