måndag 10 augusti 2009

När kroppen säger till.

Ja det är nog dags för en "vit vecka", om inte för någon annan anledning just för den att kroppen har sagt stopp genom att täppa igen näsborrarna på mig rätt ordentligt. Det kan vara gammal hederlig allergi som så ofta brukar drabba mig på somrarna men eftersom förra veckan samt helgen har varit helt laddad med öldrickande så tar jag det som ett litet extra tecken på att det är dags för en mindre paus, för övrigt finns det ju ingen mening med att dricka öl när systemet är ur spel då man smakar och doftar långt ifrån allt man trycker i sig.

Men ja, jag ska inte gnälla då förra veckan involverade bland annat ett par "bishops besök" som väll var som vanligt, fräsha fatöl men mindre roligt och mindre prisvänligt flasksortiment, lite saker som Boog Gueuze Mariage Parfait 2004, Liefmans Goudenband 2006 och sliten Stone Ruination hanns dock med. Det var även kul att se lite "Beer Here" i krokarna men ett påslag på nästan x3 känns lite omotiverat på öl som redan tar en del på svenskens plånbok så "Beer Here" skippade jag i Sverige och drack det istället under ett besök på "Plan B" i Köpenhamn där jag drack både "Hop Fix" och "Mörke Pumpernickel Porter" på fat. Efter sedan ha frågat ut snubben i personalen om deras nuvarande lambic sortiment fick jag hänga med ner i källaren och gräva efter något intressant, det spontanjästa sortimentet var tyvärr väldigt tunt för tillfället med i princip bara en De Cam Oude Gueuze 1999 kvar på 75cl flaska som kändes, precis som priset lite för stort just då. Jag fick dock med mig en nylevererad flaska "Chapeau Cuvée" upp, en sötad "Gueuze" som trots det var helt okej, väldigt drickbar och inte för söt men visst, druvsocker känslan infann sig, framförallt i smaken. Förutom ölat på Bishops och i Köpenhamn så har jag även pimplat lite öl med Markus samt besökt "På Besök" som ligger ganska behändigt en 20 minuters promenad ifrån mig. Där drack jag bland annat Mikkeller Drikkeriget "GIPA" (otroligt slätstruken och tråkig), Port Brewing "Old Viscosity" (bättre än senast jag drack den, riktigt bra faktiskt) och Mikkeller X Pale Ale på fat med mera. Stället har inte världens största sortiment och har bara ett fat med intressant öl men stämningen och personalens sköna attityd tillsammans med mycket bra priser gör det väldigt besökvärt och av någon anledning känner man sig aldrig stressad när man sitter där och pimplar öl utan snarare tvärt om, man beställer en till, slänger sig i soffan och funderar över livets stora och små frågor med lite skön musik i bakgrunden. Hos Markus drack vi sedan lite skön Lagunitas öl i sommarsolen, "Little Sumin' Sumpin'" samt "Maximus" och sen lite Andechser Dunkel Weiss följt av ett par öl ifrån Markus källare. Först ut bjöd han halvblint på "Double Bastard Ale", det tog mig ett tag att lista ut vad det var men "Old Ruffian" han bjöd på efteråt "nailade" jag direkt då jag känner mig nästan för bekant med Great Divides "hussmak". Vi avslutade sedan kvällen med en flaska Black Albert, självklart den också halvblint, denna gissade jag dock också rätt på väldigt snabbt men mest för att Markus sa "den är starkare än vad du tror", 13%, ingenstans..

Nåja nu ska jag sluta kika tillbaka och fokusera på det ytterst nästäppta nuet.. Eller det är ju inte värst kul så jag kikar framåt.. De senaste dagarna har jag faktiskt fantiserat om att brygga min egen öl, en tanke som har hemsökt mig oftare och oftare de senaste månaderna men som jag har varit och är ytterst skeptisk till med tanke på hur "kräsen" jag är när det kommer till öl, alltså jag har väldigt svårt att tro att jag utan en djävulsk massa träning kommer kunna brygga en APA eller IPA som är god nog för att jag själv ska känna mig nöjd med den.. Igår spenderade jag dock hela dagen läsandes om helmaltsbryggning med lite youtube videos på det och någonstans känner väll jag nu att jag börjar få grepp om begreppen och att något försök till egen öl är på väg. Jag har många störda idéer på öl jag vill brygga och även om de känns lite väl udda, extrema och inte minst svåra att skapa just nu så är det antagligen ändå bra att ha en "vision".

Ska jag sedan fokusera lite på den ännu närmare, mer realistiska framtiden så kan jag säga att fredag lovar "Rallarporter" på Bishops Arms här i Malmö. En porter bryggd av Ocean bryggeriet just för "BA Malmö", som namnet antyder blir det ju självklart en brittisk svagare porter men tro det eller ej, jag kan uppskatta en sådan och ser fram emot att prova ölet på premiären. Tydligen ska man även kunna torrhumla sin egen öl på BA Malmö på fredag, vad det blir för humle osv vet jag ej, jag vågar inte ens lova att det drar igång nu på fredag men jag har för mig det (?) Vill man sedan inte gå till "Bishops" på fredag så kanske man har ett närliggande alternativ. Alltså kaaanske öppnar "The Green Lion Inn" i Malmö, då med ca 40 tappar (sannerligen mest skit men av 40st måste en eller två vara av intresse och visst, jag mer än någon annan hoppas på att ha fel och att hela Åbro stället är packat med "craft beer"..) Om nu stället slår upp portarna i tid så kommer jag se till att klämma in ett besök, ytterst spännande då vi behöver fler och bättre ölställen i Malmö.

På lördag ska jag sedan köpa min sista flaska "Shipyard" (...) samt lite annat gott som ska drickas senare under kvällen, ett rätt gediget "mitt i månaden släpp" där jag dock redan har druckit det mesta ett flertal gånger, även Left Hands "Oak Aged Imperial Stout" ifrån fat i New York och med det vill jag passa på säga att den var betydligt bättre än väntat och helt klart värt att prova även om man inte gillar bryggeriets lite väl tunna "vanliga" imperial stout. Hoppas för övrigt på att kunna bidra med lite mer djupgående recensioner av intressant öl här på bloggen efter nästa helg, det har varit lite väl mycket "jag har druckit den o den o den" på senaste utan några riktiga djupdykningar. Tills dess ska jag bara försöka bli av med mina allergibesvär och lyckas de mot förmodan försvinna helt de närmaste dagarna så kanske jag köper hem något alkoholfritt och recenserar, bara för skojs skull..

Skål, med kaffe..

11 kommentarer:

Victor sa...

Vit vecka du också alltså. Jag har just överlevt min - det var betydligt mycket jobbigare än vad jag först trott! =)

andersand sa...

Ah det är ganska knepigt.. sådär 1 minut efter jag postat inlägget känner jag nosen spricka upp och woah, jag känner dofter igen! Då blir man instantly sugen på en god öl.. Igår var det inga problem att inte dricka öl, smakade ingenting ändå så.. Sen ringde precis flickvännen och sa att vi ska ha "fin lamm middag" ikväll.. Då vill man ha en god öl till middagen.. kanske en bit ost och ett barleywine efter? oow, ja det är svårt.. Livet är hårt!

Jonte sa...

Faktum är att när det gäller hembryggning så tror jag att det är lättare att lyckas med en mer "extrem" öl en till exempel en pilsner. Testa att brygga en APA/IPA med rejäla humlegivor och mycket aromhumle. Mycket humle kan dölja felsmaker om sådana skulle uppstå.

andersand sa...

Ah intressant, det har jag faktiskt aldrig tänkt på, jag hade gärna kört på ett väldigt "rent" tillvägagångssätt där allt ska smaka bra hela vägen.. Du rekommenderar alltså att man börjar med att brygga ett väldigt malt orienterat öl i början för att få stenkoll på den processen? Jag är inte direkt intresserad av att brygga extremöl som döljer en kass grund, enligt min erfarenhet (då inom andra ämnen) så håller inte sådant i längden alls utan bra ska vara bra och då ska det vara bra hela vägen..

Jonte sa...

Nja, man ska ju självklart sträva efter att allt ska smaka bra, men jag tror att den välhumlad APA är en bra första öl. Enkel maltkomposition och mycket smak och aromhumle. Då är det inte så mycket som kan gå jättefel. Funkar bra att dricka ganska färsk också.

Typ en Imp Stout är nog svårare att få till som nybörjare, även om det också kan ses som "extrem öl". Kräver ju en del lagring också. Vilket i alla fall jag tycker är segt.

Det svåraste att få till är nog en bra, ren pilsner eller dylikt.

andersand sa...

Ah absolut, en APA har varit i mina tankar sen första... tanken på att brygga... Tänkte göra en jätte basic version och sedan utveckla, kanske ta vidare till IPA om jag efter ett bra tags träning hittar en skön någorlunda originell komposition överlag. Lite synd att man inte kan brygga mini mini batchar för att snabbt bara träna, prova och experimentera sig fram.. Vad är det absolut minsta, i mängd man kan brygga egentligen?

Jonte sa...

Jag brygger runt 7 liter per batch nu, men funderar på att uppgradera till 10 liter i höst/vinter. Mer än så har jag inget behov av. Tycker det är roligare att brygga lite, men oftare.

De flesta som brygger helmalt kör dock betydligt större batcher än mig.

Vet faktiskt inte vad man kan brygga som minst.

andersand sa...

7 liter låter iofs inte som så hemskt mycket även fast jag helst bryggt ännu mindre per batch, typ 3-5 liter. Hade varit absolut roligast att brygga lite varianter på ungefär samma öl, stoppa undan och sedan testa efter hand och brygga nytt sen uppgradera om man någonsin känner att det blir bra.

Johan-FemKommaNoll.TV sa...

Har du inte haft vit vecka klart snart? Känner en snubbe som jobbar på systembolaget. När han har vit vecka, ja då dricker han bara vitt vin.

andersand sa...

Det blev inte riktigt en vit vecka.. några vita dagar dock.. Idag är det hursomhelst lördag och då kör jag svart!

GW2 Cd key sa...

it appears like you possessed a more fabulous weekend break compared to my own! ' ', my spouse and i expended the idea learning pertaining to finals. ughhh.
Buy Runescape Money