torsdag 20 augusti 2009

Lördagen

Tanken var ju att jag skulle skriva fler inlägg oftare, det har gått ganska dåligt än så länge då schemat har sett relativt fullt ut.. Hursomhelst. Lördag.


I lördags träffades jag, Markus och Rickard för att testa mestadels systembolaget bira hemma hos mig. En liten twist på dela fanns det dock, Rickard hade med sig "Barrel Aged BORIS" som vi delade direkt efter "vanliga BORIS" för att få en tydlig bild av vad lagringen på bourbon fat har gjort med en sådan här skönhet. Vad den hade gjort var ungefär som väntat, rundat av sötman med lite vanilj och whiskey toner samt gett illusionen av en större hetta i avslutningen (alkoholen och bourbon lagringen gifter sig.) "BA BORIS" var verkligen ingen "bourbon bomb" likt "Kentucky Breakfast Stout" eller "Barley Johns The Dark Knight Returns" utan mer som Victor skrev på Weines blogg "mer Kaggen än Bourbon County Stout" och det gillar vi, inte minst för att det lämpar sig vid betydligt flera tillfällen än din vanliga "stout med whiskey-shot" men också för att det inte dödar ölets redan fantastiska, silkeslena malt grund.


Förutom de två "BORISARNA" var det även inplanerat att prova Mean Manalishi, också ifrån "Hoppin' Frog", XXXX IPA ifrån "Shipyard" samt Left Hands dels brandy fatlagrade imperial stout. Manalishi var väldigt malt tung men samtidigt tillräckligt humlefräsh för att den skulle anses hyfsat drickbar, precis som jag minns den. XXXX IPA var som Markus skrev här.. Left Hands "Oak Aged Imperial Stout" var betydligt roligare än deras "vanliga" ytterst tunna imperial stout men framstod trots allt som ganska spritig och spretig, något jag hoppas kan fixa sig efter bara några månaders lagring. Förutom de ovanstående ölen så hade galningen Rickard även tagit med sig en överraskning, ett barleywine ifrån Italien som jag aldrig någonsin hört talas om på hela 16% ifrån Birra del Borgo. "Sedici Gradi" som ölet hette hade, om jag inte minns fel legat på någon tunna (?) i ett år med bara fem hundra flaskor släppta (?) Ölet var hursomhelst högintressant och sådär absurt drickbart för sina 16%, lent och friskt med ett chockerande livligt skum som lämnade mer rester på glasets kanter än vad jag någonsin sett på ett så pass tungt öl. Det väldigt tunga men ändå lättdruckna kornvinet hade många sköna, udda funkiga toner blandat med en cider liknande fruktighet och en torr, väldigt vinös och ekig eftersmak, skithäftigt.


Här efter blev det inga fler spännande eller exklusiva öl, alkoholen hade kickat in lite och kvällen avslutades sakta men säkert med random grejer ifrån min "källare" som jag tvingade Markus och Rickard att dricka halvblint. Vi drack bland annat en "Raison de Exra" ifrån Dogfish Head, sött och jävligt men det var faktiskt inte dåligt som jag mindes det. Kanske var det en välkomnad uppsjö söta och kraftiga smaker efter mycket annan mer balanserad öl tidigare under kvällen. Mindre välkommen var dock bajskorven Markus fick i sitt glas. Alltså med bottensatsen i ölet plumsade det ner en liten svart-brun korv (koncentrerade russin rester?) Det var sannerligen inget farligt men det såg helt absurt ut.. Hursomhelst så dracks det vidare och vi satt nog o snackade skit till 3-4 tiden på morgonen och efter en inte så väl behövd nattfösare avslutade vi för denna gång.. En mycket trevlig kväll!


(Ser ni korven?) Eftersom jag har varit ganska seg vad gällande bloggandet den senaste tiden så har jag självklart hunnit dricka en del annan ny öl också samt hunnit med ett litet besök på Malmös nya ställe "Green Lion Inn", någon form av "första intrycket rapport" kommer så småningom.

3 kommentarer:

Victor sa...

God provning!

Drack själv vanliga Boris igår och tyckte att den var ännu bättre än vid förra provningen. Sådär silkeslen och i princip helt utan rostad maltsyra - vilket ju (som du också skrev) inte heller påverkats av fatlagringen i BA Boris.

Satsar nog på Left Hands imp stout ikväll. Den vanliga tycker jag är katastrofalt dålig så förväntningarna är inte direkt skyhöga. Det hjälper inte att polera en bajskorv som Andreas brukar säga.

andersand sa...

Nej, "skit in, skit ut" kan man också säga, inte lika bildligt ;)

Drack Left Hands Oak Aged Imperial Stout på cask i New York i våras, det var faktiskt galet bra men tror bestämt att det var föregående års version (fransk vintunna) för det smakade helt annorlunda och jävligt mycket bättre, lagringen + tunnan räddade verkligen en annars ytterst medioker IS, misstänker att det var mest tack vare att det var cask bira dock samt att jag hade väldigt låga förväntningar..

Fredrik sa...

Italienaren verkade intressant, verkar varit en trevlig provning.

Fast det brukar ni ju ha.