lördag 29 augusti 2009

Fira åldrande med åldrad porter

Här sitter jag snart tolv på natten en lördag, flickvännen sover bredvid i soffan, en kass film rullar i bakgrunden och jag, ja jag öppnade nyligen min enda flaska Ölfabrikken Porter ifrån tiden då Christian bryggde den för Ölfabrikken. Alltså den fantastiska versionen med "swing top" buteljerad på 50cl flaska, ett av mina favoritöl någonsin och ett jag har druckit massvis med gånger (dock var det ett bra tag sedan sist.) vad är då anledningen till att jag öppnar detta för mig närmast heliga öl? Jo jag håller på att bli gammal, sådär gammal att man inte firar sig själv längre och faktumet att andra gör det bara blir obekvämt och störande. Nu när flickvännen då ligger och sover bredvid och jag äntligen får en lugn stund för mig själv, ja då firar jag mig själv lite såhär i smyg, i förväg med en av mina "all time favourites", mest för att få det överstökat, för att känna "jaja, då är jag väll 24 då". Men även för att njuta av ett gott öl och göra mig redo för nästa vecka när skola med mera drar igång igen, helgens sista öl och ett öl jag antagligen aldrig kommer få dricka igen.

Det var med stor spänning, hög förväntan och viss oro som jag bestämde mig för att öppna den lätt kylda flaskan. Visst bör ölet ha lagrats med elegans men här snackar vi 3-4 år på ett 7,5%'igt öl. Jag är rädd för äppelsyra, för tunn kropp eller andra bismaker men håller tummarna och "puttar" upp "swing topen" som skjuter upp likt ett smärre pistolskott. Jag häller upp ölet i en stilren, något koncentrerad kupa och doftar..


Det doftar ungefär som jag minns det med en mjölkchockladig maltkaraktär, lite rök, kola/karamell och en uns av honung. Ölet är svart och genererar en liten men stabil ljusbrun skumkrona som lämnar små prickar till rester på hela kupans insida. Kroppen är relativt lätt och otroligt len, sådär silkeslen att det blir en ren utmaning att inte bara låta ölet glida ner i halsen. Smaken summerar i sin tur både doften och kroppen med en silkeslen, relativt ljus chockladsmak, en lätt, len rökighet och mumsig kola o honungssötma som avslutar i en ganska rökig, något torr, bitter mörkchocklad efterbeska. Det är nog knappast nödvändigt att berätta att ölet inte har blivit sämre av lagring, jag tycker dock inte det har blivit bättre heller.. Men det kan det ju trots allt knappast bli. Ett öl i världsklass som absolut inte går att jämföra med den nya versionen på burk som saknar otroligt mycket maltdjup och komplexitet i jämförelse (drack burk versionen senast igår.) Och ja, visst är burk versionen "en okej porter" men Ölfabrikkens original porter pissar på den, samtidigt som den pissar på många av världens bättre stoutar och även imperial stoutar!

Att bli 24 om ett par dagar känns helt plötsligt inte så farligt.. Jag är lycklig..


(självklart en gammal bild ifrån när jag var ung...)

10 kommentarer:

dempa sa...

Tusan Anders, jag trodde du klippt dig och rakat dig innan jag såg att du skrev att det var en bild från din "ungdom"! :)

Har inte druckit Ölfabrikkens gamla porter, men smakat den en gång, och det var innan jag gillade det mörka, men jag minns att jag faktiskt upplevde det stora hos ölen då. Man kanske skulle satsa på att testa en flaska om de nu finns kvar på Haket eller Rover eller liknande.

Att du bara är 24 och har så mkt god och fin öl innanför västen det är nästan otroligt!

Markus sa...

Grattis, eller ska jag beklaga sorgen för att du är ännu ett år närmare graven, i efterskott! ;-)

Har inte heller haft nöjjet att testa Ölfabrikkens porter och jag blev inte mindre intresserad av den nu när jag läst din recension.

/Markus

Carl sa...

Grattis Anders. Riktigt bra inlägg. Vänta bara tills du fyller 25 - det är då det verkligen går utför.

Jag håller med dig om gamla Ølfabrikken Porters storhet. En av de få ölen jag gett full pott (länk). Den är verkligen grym. Får nog dra till Haket snart och fira mig själv!

ricke sa...

Grattis Anders! Snart är du närmare 50 än födseln ;)

Weine sa...

Grattis Anders! Vi har en krog i stan där det finns en hel hög med Ölfabrikkens porter med swing top på 50cl flaska för dryga hundringen. :)

Så om suget kommer får du komma upp.

Jonte sa...

En av de bästa ölen jag druckit. Blev sugen på att dricka den igen nu.

andersand sa...

Dempa: Jag klipper mig och rakar mig en gång vartannat år så du får vänta ett tag till..

Markus: Fan, vi skulle ju delat portern då! Vi får ta en tur upp till GBG o bara dra runt på de trevliga pubarna och dricka bland annat Ölfabrikkens porter då!

Carl: 25 firar man väll lite iaf? eller.. någon sa "nästa år får du ha stor fest".. Kanske bjuda in släkten på öl och studera deras miner när jag tvingar ner lambic i deras halsar!

Rickard: Skål för det! gamling!

Weine: Som sagt, är sugen på att komma upp någon gång relativt snart, ta med lite öl, dricka lite öl o hälsa på fellow bloggers, var ju skit trevligt sist!

Jonte: Dra till haket! skynda!

Skål!

Christer sa...

Gratulerar!

David L sa...

Grattis!

Ölfabrikken Porter blir man givetvis sugen på att testa nu. Kanske får leta efter den om jag åker ner till Götet i höst, vilket jag är väldigt sugen på... även om det främst är lambic och Dugges på fat jag kommer vara ute efter i sådana fall.

Victor sa...

Grattis!

Och ja, som tidigare sagts... det kommer gå ännu mer utför, vänta du bara! Hade inte de två flarrorna Dark Hops i min kyl varit Jontes hade jag druckit en för att fira dig!