lördag 1 augusti 2009

En (näst) sista chans

Idag stod jag, precis som säkert så många andra ölnördar i Sverige på systembolaget vid middagstid för handlande av ölnyheter. Det blev självklart de självklara och självklart ett flertal "Bigfoot", jag sket också i den självklart sketna "Augusti Månens Premium" men självklarheten tog abrupt slut när jag fann mig stående framför Shipyards "Brewers Choice Special Brown Ale". Shipyard alltså, ett amerikanskt bryggeri som gör väldigt oamerikansk öl, och jag gillar amerikansk öl så av någon outgrundlig anledning har jag, bara för att själva bryggeriet ligger i staterna gett dem chans efter chans och inhandlat deras brittiskt inspirerade påfund gång på gång och då blivit lika besviken var gång. Inte för att jag förväntade mig Cascade och Simcoe bomber eller ekfats lagrade galenskaper nej, men för att ölen helt enkelt aldrig smakar bra och jag alltid finner något fel i dem, är det inte kemiska bismaker så är det för stor sötma, är det inte för stor sötma så är det en jobbig bitande brittisk efterbeska. Så vad gör jag när jag åter igen står framför ett av deras öl? Ett öl som dessutom är av en stil som inte är en personlig favorit (Brown ale) jo jag stoppar ner en i korgen med en kort tanke.. Det här är deras sista chans! Väl hemma och lite eftertanke senare insåg jag dock att samma bryggeris "dubbel/imperial IPA" släpps på systembolaget nu den 15'e augusti. Okej, det kan ju bara inte vara helengelskt, platt och tråkigt? Eller? Jag kollar upp Shipyard "XXXX IPA" som den kallas på RateBeer och BeerAdvocate där den har fått medel till hyfsat i betyg och då inser jag att jag faktiskt kommer bli tvungen att testa den också. Bryggt med Cascade, Warrior, Summit och Glacier, inte för att det något på sätt garanterar att ölet är bra men det garanterar iaf att det har en uns av Amerika i sig till skillnad ifrån systembolagets senaste släpp ifrån detta bryggeri med den ytterst lågmälda "imperial portern" och deras otroligt sorgliga ursäkt till "barleywine", nej, nu får de sin näst sista chans här med denna brown ale och är sedan "XXXX IPA'n" lika slätstruken som många av världens ölnördar verkar tycka, ja då ger jag minsann upp.


Så, jag tar ut den svala flaskan ur kylen och öppnar glasskåpet, vafan ska jag dricka ett sådant här öl ur? Brown Ale.. Engelskt pintglas? Nää jag gillar inte dem. Jag dyker snabbt in på RateBeer och kollar, "Dimpled Mug" rekommenderas.. Hmm, ja jag har ju en sådan men nää igen, jag vill kunna se ölets färg ordentligt och slippa känna mig manligare än vad jag redan gör med den evigt växande "öl magen". Så jag kör på ett vanligt amerikanskt pintglas istället, en "shaker", ölet är ju trots allt ifrån USA (.....) Färgen på det är för övrigt mörk brunröd med ett litet beige skum ovanpå som knappt lämnar några rester efter sig alls. Doften är av typisk "Shipyard karaktär" och luktar lite spya, lätt rostad malt, honung och söta nötter. Ölet har en ganska vass kolsyra, lätt++ kropp och en ganska blaskig smak av mineraler, skum vass jäst (spyan igen kanske) och honungs söt malt med en lätt rostad eftersmak som först är rätt trivsam men sedan avslutar torrt och spritigt. Den vassa kolsyran förstör alltså upplevelsen en hel del i munnen medan den råa torra beskan och alkoholsmaken förstör eftersmaken. Med andra ord var det här inte bra och jag bjuder bort resten till bananflugorna som visat förvåningsvärt lågt intresse under min resa igenom knappt halva ölet..

Skit i o köp om ni inte måste "bocka av" och god kväll på er!

20 kommentarer:

hirigalzkar sa...

Skönt att jag skippade den. Brukar inte heller gilla Shipyards öl.

ricke sa...

Jag lyckades med viljestyrkan när jag stod på SB idag och gick faktiskt därifrån utan att köpa den. Tror inte att jag missar nått.

Jimmy sa...

De har väl ändå lyckats bra med att få fram sina produkter här i Sverige detta år? Ett flertal sort under sommaren. Jag själv har valt bort dem lite mer av ekonomiska skäl, dvs prioriterat annat.

Markus sa...

Shipyard = urk. Vem är det som envisas med att importera deras öl och varför? Tillsammans med BrewDog och Southern Tier är nog Shipyard bland det tråkigast/sämsta så kallade microbryggeriet man kan hitta i Sverige.

David L sa...

Hehe. Har faktiskt skitit totalt i Shipyard... fram till idag! Köpte faktiskt en flaska, och well, jag blir ju inte helt sugen att dricka den efter att ha läst detta. Ska testa någon dag dock.

Men å andra sidan gillar jag BrewDog, trots att många verkar ha väldigt mycket emot dem. Testade Trashy Blonde på fat idag och det var faktiskt gott, ja nästan riktigt gott. Så smaken är väl som baken, antar jag...

Andreas sa...

Tror du gillar att köpa dessa öl för då kan du göra sådana här inlägg...

andersand sa...

Ja jag har ju köpt bomber efter bomber för att kunna posta just det här inlägget.

Fredrik sa...

Jag kommer att bocka av den på tisdag, får se hur den är, men shipyards öl brukar inte vara några högoddsare.

Jag kommer testa en damnation från russian river också för att fira min amerikanska öl #500, den har jag något högre förväntningar på, har du testat Anders?

andersand sa...

Nope ej testat Damnation, hoppas på att få "bocka av" det en dag dock ;) Lär ju inte smaka gammal disktrasa iaf!

Christer sa...

Drack Damnation på Russian Rivers bryggeripub. Ett riktigt gott öl som dock i mina ögon inte är riktigt lika bra som deras allra bästa brygder. Hur som helst är det väldigt smaskigt.

simon sa...

Det var som katten, jag gillade brown alen, söt, lite chokladig och nötig (inget storverk, men dock). Shipyard är ojämnt bryggeri (tyckte deras IP var skit), men några öl lyckas dom med. Den låga, brittiska profilen är ju bara uppfriskande. Och dom skrävlar inte som Brewdog, som ofta, tycker jag, gör både dålig och dyr öl.

Andreas sa...

Bra sagt...

Weine sa...

Tack för tipset Anders. Har inte behov av att "bocka av" och kommer därför inte köpa den.

Jonte sa...

Tyckte också att Brown Alen var ganska ok. Söt, lätt rostad och inga direkta felsmaker. Inte alltid man är ute efter en 10 procentig smakexplosion. I alla fall inte i mitt fall ;)

andersand sa...

Mitt problem med ölet är inte att det är intetsägande utan att jag faktiskt fick en hel del "felsmaker", tyckte det var grenigt, spritigt och med en för vass kolsyra. Tror inte jag uppskattar deras "hussmak" överhuvudtaget egentligen, den för tankarna åt kräk faktiskt.

Markus sa...

Kräk, det varje ölälskare vill ha i sin öl;-)

Tomas K sa...

Tack för att jag nu blivit övertygad om att skippa Shipyards senaste! Jag har, tydligen i likhet med vissa andra här, med en dåres envishet försökt hitta en god Shipyardsöl. Men deras Summer Ale smakade möbelpolish, och deras barley wine smakade som en porter som nån hällt socker i...

Niggze sa...

Shipyard äger så det så ;) synd om alla som inte vet om det bara ;)

Johan Simonsson sa...

...och jag hittade recensionen efter att jag köpt tre flaskor av ölet. Jag håller i stort med det du har skrivit, i skrivande stund smuttande på flaska nummer ett: ingen höjdare.

andersand sa...

Johan: Synd att du måste dras med tre till, men vissa verkar tycka det är ett ganska okej öl så du kanske kan bjuda några vänner på ett glas.