onsdag 26 augusti 2009

Drink Your Sorrows Away

Gör det! Eller inte.. Namnet på en av Mikkellers senaste öl kan anses vara något kontroversiellt, å andra sidan, vad gör det när det bara tappats 2000 flaskor? Bryggt på "De Proef" såklart, sexigt paketerade 375ml champagne flaskor med kork, iklädd en söt guldklänning och både etikett och ett litet band där det står "Mikkeller" och "Femmes Regionales", Femmes Regionales som är en "modern", "progressiv" design byrå. Besök hemsidan och kika runt lite, kolla bilden på flaskan.. Ja ni fattar..


En utfreakad Liefmans Goudenband? Jag får väll någonstans erkänna att jag faller för designen (flaskorna ser bättre ut i verkligheten och prasslar sådär skönt), det osar lyx och "dyrt", motsatsen till ölets namn och sådant gillar jag.. På etiketten står det även "Bör förvaras flott och festligt" och "Hållbar till: Imorgon", sådant är också ganska kul, det rycker lite i det "seriösa" öldrickandet och påminner oss om att det inte är någon form av wannabee-vin. Sen tror jag sannerligen en nästan 12%'ig "belgian strong ale" kan lagras ett flertal år men om det är något jag rekommenderar väntar jag med att besvara tills efter jag har druckit upp det..

Till ölet som är mörkbrunt med ett stort luftigt beige skum, helt i stilens ordning med andra ord. Doften är förvåningsvärt och antiklimaxiskt mild av fruktig jäst, lätt mörk frukt och lätt mjölkchocklad. I munnen är ölet väldigt lent, ganska tungt med söta tunga fruktsmaker och en viss jästig friskhet som leder till en ganska tydlig alkoholton som balanserar precis på gränsen till störande. En viss bitterhet och vinösitet samt en ton av chockladtryffel samsas också med alkoholen, jästen och den mörka malten och avslutar i en ganska lång värmande eftersmak som i all ärlighet är mer trivsam än den ganska intetsägande huvudsmaken som lite såhär spontant slår en som för ren och enkel. Det är trots allt ett stabilt öl, en värmande "smuttare" att suga i sig långsamt en onsdagskväll och visst, även jag hade nog kunnat bli kvitt sorgen om jag öppnat en flaska till.. Men icke, jag låter mina resterande flaskor stå för "stå till sig lite" kan ölet sannerligen må bra av.

9 kommentarer:

fajanen sa...

Lät intressant. Ska själv ner till ölbutikken imorgon. Rekommenderar du ett köp av de färska lambics som finns just nu? Något annat tips? Har själv aldrig varit i köpenhamn förut. Vi kommer ner 11.30 imorgon och åker hem med 16.00 tåget. Kan man ta ut pengar i bankomat eller ska man växla på något forex kontor i köpenhamn?

ricke sa...

Jag tyckte att den var något snäpp över ok när jag provade den. Inte på något sätt dålig, men som du säger lite intetsägande. Fast en belgian strong ale från ett kvalitetsbryggeri har man rätt höga förväntningar på.

hirigalzkar sa...

Mer yta än innehåll alltså?

Kan nog ändå inte motstå den om jag får chansen att prova den i framtiden.

Weine sa...

Är nu inskriven på min att köpa lista.

andersand sa...

Fajanen: Lambicen är ju rätt billig (du kan tex köpa 50 eler 25cl av var sort o då landa på 60 eller 30 totalt.) så varför inte? Den är otroligt lättdrucken och frisk, framförallt krieken. För övrigt kan jag rekommendera att du köper en flaska "Barrel Aged BORIS" när du har chansen, har så vitt jag vet bara sålts på bryggeriet i USA annars. Vill man ha stenkoll på sina stålar är det alltid bäst att växla innan (till och med i Sverige kanske) men man kan ju också ta ut i automat, är ofta jobbigt fasta belopp som "500", "1000" etc dock.

Rickard: Instämmer, "belgian strong ales" verkar i allmänhet mycket svåra att lyckas med, få förutom belgarna som gör det och det är ofta man får udda bismaker och för mycket alkohol, här klarade sig Mikkeller faktiskt rätt bra.

Hirigalzkar: Absolut mer yta och nej du kan nog inte och bör nog inte motstå en flaska om du får chansen, det är trots allt ett "roligt öl att prova" och det var inte heller så fasligt dyrt (75DK) för 12%'igt öl.

andersand sa...

För övrigt gissar jag på att ölet blir exklusivt för Danmark? Kan vara svårt att få hem ett öl med det namnet på den amerikanska marknaden ;) om det nu bara säljs i Danmark så lär det finnas gott om flaskor till försäljning med tanke på att det gjordes 2000, så du lär hinna komma ner om och köpa Weine.

Jonte sa...

Låter lite småspännande, men jag tycker flaskan var ganska ful faktiskt. Nåja,annorlunda i alla fall...

Niggze sa...

Jasså Firestone Walker vertikal, jag hade kunnat bidra med 10an ;)

andersand sa...

Niggze: du dricker för mycket, jag snackar Mikkeller.