söndag 12 juli 2009

Vart ska man börja?

Eller kanske snarare, vart ska man sluta? Helgen lovade en del sjuka grejer, massvis med god öl, några rariteter men oj, det blev mer och bättre än väntat. Det började med fredagens förfest som gick ut på lite ölprovande hos Fredrik, det var alltså en förfest så prima att det lika gärna hade kunnat klassas som "Ölbloggarträff Syd" i sig förutom att vi saknade en hel del medlemmar. Hursomhelst, provningen var heltrevlig med många bra öl och några riktigt fantastiska (Consecration, Red Poppy, Darklord 2007.) Efter provningen drog vi till det väldigt neonlysande och technoumphande "Dahlbergs" där vi raskt tvingade i oss tre "nya" öl ifrån Southern Tier (Jahva, Mocha och Iniquty.) Southern Tier blir bara sämre och sämre och när man lyckas göra en överjävligt söt kaffestout så är det ju något som inte stämmer.. Är det sedan någon som älskar spetsad O'boy så tveka inte, beställ in en flaska Mocha! Nåja.. Tåg hem till Malmö, sömn till lördag klockan 11:00 och några timmar senare så befann jag mig som oftast tidigt ute på "På Besök".

På "På Besök" (alltid lika jävla jobbigt att skriva och inte minst säga..) beställde jag något som kändes lagom sådär några timmar efter man bytt om ifrån pyjamas till vardagskläder, en "Narren ESB". Den hade inga felsmaker men var som väntat rätt tråkig, helt okej till den fylliga grillade mackan jag tryckte i mig dock. På "På Besök" (aah, igen..) Fick jag sällskap av Henrik och Rickard, vi käkade, snackade skit och vandrade sedan mot Värnhem där vi mötte upp med de flesta resterande "deltagare". En kort promenad hem till Anders senare så var det dags att börja prova lite schysst öl..


Det dracks en hel del men de som verkligen stack ut för mig var 3Fonteinens Hommage, Ballast Point Sculpin IPA och Barleyjohns the Dark Knight (Returns). Anders drog fram Hommage'n som en överraskning precis innan vi skulle dricka Darklord, den rensade upp paletten finfint och var ett extremt uppskattat provobjekt. Fantastisk fruktighet, friskt och extremt roligt att dricka, tack! Sculpin var också Anders värk, ett bytesobjekt, en IPA som släpps i begränsad mängd ifrån Ballast Point och ja, här snackar vi fantastisk humlekaraktär likt de bästa i stilen och ja det var till och med så bra att det slår många dubbel/imperial IPA på näsan, fantastiskt kul att få prova så åter igen, tack! Sen hade vi ju ölet med de ganska höga förväntningarna på sig, "The dark knight (returns)", batman biran, bourbon bomben och ratebeers högst rankade "imperial porter" som dessutom serverades ifrån en helamerikansk "growler". Så långt ifrån Sverige och en burk pripps blå man kan komma med andra ord. Ölet då? Jo, första instinkten var "brrrrrbun", extremt mycket bourbon, intensivt alkoholstarkt men roligt att dricka tack vare en relativt lätt, len och trivsam kropp och en händelserik dans på paletten. Intensivt och mumsigt och faktumet att det här vara den sista growlern de kommer fylla på något år gjorde inte upplevelsen mindre unik, tack Niklas! Förutom dessa unika upplevelser så fick vi ju dricka Darklord 2008 som var precis så överjävligt fet som jag minns den, tydligt fetare än årgång 2007 som vi provade dagen innan. Utopias var också en ny bekantskap för mig, intensivt, händelserikt och smått galet att dricka, jag tror dock i all ärlighets namn att jag hade behövt ett par centiliter till för att verkligen kunna greppa hela ölets omfång. Sen hade vi ju ännu en riktig lirare med oss i gänget, Fredriks medbloggare Andreas som alltid har något jävla bus för sig, denna kväll "råkade han" ha en Angels Share 2008 i ryggsäcken som vi alla fick köpa in oss på, jag själv var överlycklig då jag har sett fram emot att prova en icke-infekterad flaska och det verkade som att alla andra var nöjda med att få smaka detta flata men goda monster till godisöl, ett tack till Andreas för att han släpade med sig ett öl som han utan tvekan hade kunnat suga i sig själv, jag hade nog fan gjort det iaf. Förutom dessa så innehöll provningen en annan jävla massa grym öl, för många för att man överhuvudtaget ska kunna skriva om alla (men jag tänker lista dem i slutet på inlägget.) Värt att nämna är också kvällens absolut absurdaste överraskning, är det någon mer än jag som inte har lyckats förtränga den för evigt hemsökande tripeln ifrån Nils Oscars? Henrik hade hursomhelst med sig en flaska som vi alla sniffade lite på, smuttade på och sedan, ja hällde ut. Det var alltså vedervärdigt och jag vågar nästan påstå att ölet har blivit ännu sämre, det går knappt att beskriva men det var väll någon som sa sliten gammal lussebulle? Tack Henrik för att du bjöd på ett gott skratt.. Du ska också ha spö-straff för att jag kommer fortsätta drömma mardrömmar om den där sörjan de kommande åren..


(Respect beer)

Efter provningen vandrade den större delen av oss bort till Bishops där utbudet alltid är lika "lagom" intressant. Efter att ha varit skeptisk till Dugges High Five och sedan bekräftat dess trötthet med ett par klunkar av de andras glas så bestämde jag mig för att köpa Bishops kanske mest prisvärda öl, Thomas Hardys Ale 2004 för 105kr! Det var sött, tungt och gott precis som det ska vara och efter ölet kände jag ett starkt behov av något friskare och delade då en Lindemans Gueuze Cuvée René med några i gänget. Sedan var det stängningsdags, klockan kröp närmare 02 och jag vandrade hem väldigt nöjd med massa god öl i magen.. Skickar ut ett tack till alla som kom, bara trevliga människor, nästan bara god öl och framförallt en riktigt "good time!". Det var kul att alla dök upp och ja, det här får vi göra igen!


(Mina ögon lyser alltid när jag häller upp Gueuze.. Och ja, det är jag...)

För skojs skull skrev jag ner alla öl jag har provat sedan fredagen, jag har säkert missat någon men hursomhelst, det blev närmare 50st och som sagt, många var galet goda..

Wit (inte svart)
Bubka The One Hop Wonder
Flying Dog Woody Creek White
Jolly Pumpkin Calabaza Blanca
Rogue Smoke Ale
Schorschbräu Schorschweizen 13%
Nils Oscar Tripel
Big Sky Olde Bluehair Barleywine
Victory Old Horizontal Barleywine
Dogfish Head Old School Barleywine
Thomas Hardys 2004
Hantverksbryggeriet Narren ESB
Unibroue Edition 2005
Moylans IPA
Moylander Double IPA
Moylans Hopsickle
Moylans Ryan OSullivans Imperial Stout
Founders Imperial Stout
Bells Kalamazoo Stout
Bröckhouse Vintage 05, 06, 07
Southern Tier Jahva
Southern Tier Mocha
Southern Tier Iniquity
BFM Cuvée du 11ème
BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 08
BFM Abbaye de Saint Bon-Chien Grand Cru
Mikkeller Stella 0
Mikkeller Drinking in the sun
The Livery Hoppelbock
The Livery Verchuosity
The Livery Impeche
Samuel Adams Utopias
Orkney Dark Island Reserve
Brooklyn Black Ops
Lindemans Gueuze Cuvée René
Drie Fonteinen Hommage
Deschutes The Dissident
Russian River Consecration
Ballast Point Sculpin IPA
Barley Johns The Dark Knight Returs
Three Floyds Black Sun
Three Floyds Behemoth 2008
Three Floyds Darklord 2007 och 2008
Lost Abbey Red Poppy Ale
Lost Abbey The Angels Share 2008

Ja en galet bra helg och några tack till åt alla gjorde den möjlig (alltså alla.)


PS. När ska vi köra "Ölbloggarträff Sverige"?

PS2. Någon som tog några fula bilder ifrån provningen som jag kan få skickat till min mail? Dels hade det varit bra med ett till det här inlägget men jag tar gärna alla som ett minne att spara på hårddisken..

11 kommentarer:

Weine sa...

Grymma öl! The Angels Share som överraskning!? Gött!

En ny Sverigeträff låter som något vi borde planera för. Vilken stad? Känns som någon av Sthlm, Göteborg eller Malmö är givna.

andersand sa...

Ja vi borde börja fundera över det så vi kan få ihop det på en plats där så många som möjligt kan komma ifrån hela Sverige. Stockholm eller Göteborg känns lämpligast, planerar man i extremt jävla god tid så kan man hitta billiga biljetter, fixa sovplatser etc utan några större kostnader heller.

Vore grymt om vi skåningar åker upp med varsin ryggsäck full av Ölbutikken bira och om vi sedan drar ihop våra kontakter etc för att få tag i lite specialare så borde man kunna fixa en oförglömlig provning..

Fredrik K sa...

Lät som att ni hade det grymt och det var sjukt många öl på den listan man skulle vilja pröva! Låter som att det blev grymt lyckat hursomhelst!

En ölträff i höst/vinter kanske? :)

Johan-FemKommaNoll.TV sa...

Det låter som en bra plan att dra ihop en Sverigeträff. Och det skulle sitta fint om Ni fyllde era ryggsäckar och kom hit. Sedan får vi ta kontakterna och försöka få ”the importers” att leverera sjuka styck flaskor.

Vi kör Ölbloggarträff Stockholm/Mälardalen i början på september, sen är det den där festivalen va den nu heter, vi kanske skulle kunna ses över ett glas på ett neutralare ställe om du/ni kommer?

Fredrik sa...

Tack själv anders det är du som lagt mest tid på att få ihop det hela.

Många trevliga öl blev det ju oxå.

Vi måste absolut planera en sverige provning, typ slutet oktober/november så har alla gott om tid att planera.

Både Stockholm och Göteborg funkar fint.

David L sa...

Låter galet, precis som vanligt. Är också väldigt sugen på en ny, stor ölbloggarträff. :)

Stouter sa...

Det var en otroligt schysst provning!! Foton mailar jag dig imorgon då jag kommer tillbaka till lund och min usb-kabel :)

Niggze sa...

Glömm inte skicka till mig o
ckså :)!

Henrik sa...

Hej, tack alla för en riktigt grym helg. Som Anders summerade, slutade helgen i nästan 50 stycken öl och fem av dessa gav jag 10/10. Sedan var de flesta betygen 7-9 förutom en öl.... och Anders, jag har en flaska NO till! =)

Än en gång, tack alla som gjorde helgen möjlig.

/Henrik

dempa sa...

Instämmer i "hyllningskörerna", det verkar ha varit riktigt trevligt, många grymma öl blev det!

Är lätt med på en Sverigeprovning senare, kanske November eller något sådant? SJ-biljetter är sjukligt billiga men inte förrän exakt 90 dagar innan resdatumet.

Markus sa...

Det var grymt mycket bra öl och ett kanonbra initiativ att rodda ihop en provning. En Sverigeprovning vore jäkligt trevlig och har man lite framförhållning borde ju rätt många kunna vara med.