måndag 27 juli 2009

Summan av helgen = Lost Abbey i taket

Det har varit ännu en busy helg med tre dagars ganska intensivt öldrickande. Det började i fredags då flickvännen jobbade kväll i Köpenhamn och jag bestämde mig för att driva runt på stan, i jakt på något drickbart. Det hela började med ett ovanligt tomt Bishops Arms och en frisk Mikkeller X Pale Ale, en.. "pale ale" som väntat nästan lutade mer åt IPA hållet, Mikkells vana trogen men ja, man vill väll inte ha det på något annat vis egentligen? Lättdrucket och ganska gott var det hursomhelst och glaset tömdes lite för snabbt. Jag snackade lite skit med personalen och kikade in i kylarna efter något annat att dricka innan jag gick vidare och blicken fästes vid "Traquair 900", ett öl som kom på systembolaget för ett rätt bra tag sedan, ett öl som jag då tyckte ganska bra om, tillräckligt bra om för att inte kunna ställa undan några flaskor på lagring så jag antar att det är tur att pubar kan göra sådant åt en. Ölet var väll egentligen både för sött och för starkt för att dricka sådär klockan sju en sommarkväll men det gick ner och smakade helt okej, kanske något intetsägande bara sådär på egen hand. Jag tror att det hade mått bra av några goda ostar..

En "900" senare så var jag på väg upp mot "Nya Tröls", på vägen dit registrerade jag ett ovanligt stort flöde av människor och kom då på att det var "Möllenvångsfestivalen" på just "Möllan". I samma stund kom jag också på att en av flickvännens vänner skulle stå och sälja soppa på någon bakgård i samband med detta och lite småhungrig som jag var tänkte jag att det var lika bra att svänga inom. Lite jazz och soppa senare så var jag då äntligen på Tröls där jag direkt stötte på några bekanta ansikten. Tomas och Lena satt i baren och drack Amager öl tillsammans med en annan herre som jag inte minns namnet på.. jag klämde hursomhelst in mig bredvid och beställde en "Southern Tier IPA", en trött och ledsen sak helt utan någon form av nämnvärd karaktär, samtidigt smakade den inte heller illa vilket är mer än vad man kan säga om många andra av bryggeriets öl. Efter en sliten Southern Tier IPA och ett ännu mer slitet smakprov av en Titan IPA så bestämde jag mig för att inte beställa in något humlebetonat utan satsade på en gammal goding, Aventinus, en pampig vetebock som ser ännu pampigare ut i sitt abnorma glas. Här någonstans föreslog Tomas och Lena att vi skulle dra hem till dem o gräva upp något ur deras helsköna källare så en kort promenad senare satt vi i deras vardagsrum med ett antal äldre öl som jag aldrig hade fått chansen att prova innan. Först ut var Ölfabrikken "Dekadence 2005", ett fruktöl på lagom 13% och ingenting man trillar på sådär hursomhelst, framförallt inte i Malmö. Ölet hade en härligt genuin genomgående hallonkaraktär som var söt, djup och matchade den höga alkoholhalten. Jag gillar hallon, framförallt när vi snackar övermogna och "riktiga" hallon så för min del var ölet en ren njutning även om jag har smakat komplexare saker, framförallt av denna tyngd. Ett stabilt fruktöl dock som jag är mycket glad att jag har fått chansen att prova. Här efter så provade vi ett öl bryggt åt Sällskapet Malte av Mikkeller, en "Öresund Stout". Något som jag uppfattade som en upp-pumpad "Beer Geek Breakfast" (10%) med de väntade kaffe och chocklad smakerna samt den här lite ljusa nästan tallbarsliknande aromen. Det var ett gott öl som dock spretade lite för vilt. Sedan öppnades ett öl som jag inte har provat på väldigt länge, Amagers "Barrel Aged Series Imperial Stout", deras imperial stout lagrad tre månader på whiskey fat vilket ja, känns gott och väl. Nu efter en del lagring var det en skarp och ganska koncentrerad whiskey bomb, trivsam hursomhelst men kanske inte riktigt lika mumsig som jag minns den färsk.


Här efter kommer Tomas upp med ännu ett roligt, "utgånget" danskt öl, "Ölfabrikken Winter Stout", mitt i sommaren dessutom! Ölet är en imperial stout på 8,5% med en relativt lätt kropp, dock en väldigt intensiv lakritssmak och doft som samsas med toner av russin, chocklad och lite alkohol. Så där satt man och precis blivit bjuden på fyra högintressanta öl varav tre jag icke hade provat förr och möjligtvis aldrig kommer prova igen, riktigt smaskigt och en grym avslutning på en mycket trevlig kväll. Tomas och Lena är fantastiskt gästvänliga och förtjänar både ett tack och flera goda öl så fort jag får möjlighet att bjuda tillbaka!


Efter fredag kommer lördag, en lördag som ölmässigt sett var den minst intressanta dagen denna helg med framförallt lite vanligare öl ifrån systembolaget. Jag var inbjuden till fest hos en gammal vän ifrån min lilla hemstad och på festen dracks det bland annat Shipyards ytterst mediokra "barleywine", Rogues lättdruckna men smakrika "chocolate stout" samt lite Mikkeller "Stella 0" som jag släpat med ifrån källaren. En schysst kväll som klarade sig bra utan allt för spännande öl och jag tror jag hamnade till sängs någon gång runt fem på morgonen vilket kanske inte var så klockrent då söndagen sedan skulle bjuda på en liten mini ölprovning tillsammans med Niklas och Anders.

Vi tre hade sedan ett tag försökt klämma ihop en liten men grym provning med diverse bytesobjekt och andra speciella öl och i söndags var det äntligen dags. Vi möttes upp utanför mig och kilade upp för en provning utan dess like med allt ifrån gammal lambic och amerikanska vilda "blends" till imperial stouts i världsklass samt ett och ett annat relativt svåråtkomligt barleywine. Niklas har skrivit mer detaljerat om kvällens öl här. Kvällens absolut skarpaste öl enligt mitt tycke var hursomhelst Lost Abbeys utra lena och mycket "roliga att dricka" "Veritas 003", Drie Fonteinens genuina och mustiga "Schaerbeekse kriek" och Bells maltfeta "Expedition Stout" men allt var gott och jag säger igen som jag sa till Niklas och Anders, "jag skiter i att ta fram en spott kopp ikväll".


Kvällen var heltrevlig och ölen intogs i ett lagom söndagstempo, den enda händelsen under kvällen som var något mer livad än den typiska söndagen var när Niklas skulle försöka korka upp sin "Veritas". Jag skriver försöka "korka upp" för han hann bara med att ta av gallret som håller fast korken för att sedan få en chock av att korken sköts med absurd kraft rakt upp i taket av trycket ifrån en absurd brun stråle öl som följde efter sprutandes först upp i taket sedan rakt ut i rummet innan vi lyckades få fram glasen. Något av det sjukaste trycket jag har sett och det enda jag kunde få ur mig efter den lätta chocken var "ja den är iaf inte flat.."

Nu har det hunnit bli onsdag och jag har fortfarande Lost Abbey öl i taket och kanske till och med öl kvar i kroppen, jag tar därför en lugn vecka och laddar inför nya öl relaterade äventyr. Summan av helgen är förutom "Veritas" i taket då också att jag tydligen har jävligt bra ölkarma, jag har fått vara med och dricka massvis av goda öl och jag har faktiskt svårt för att komma på vad jag har gjort för att förtjäna allt? Tack hursomhelst.

3 kommentarer:

Weine sa...

Där var det minsann en del som låter mycket intressant.

Köpte du med dig Fred From The Wood från ölbaren? HOTD är riktigt grymma, har vid flertalet tillfällen önskat att jag hade den underbara Adam hemma. Vet du förresten om den fortfarande finns på Barley Wine?

Niggze sa...

Weine: Den finns fortfarande på barley wine, eller fans iallafall där i lördags.

andersand sa...

Ja exakt, köpte med mig FFTW ifrån Oelbaren, 140dk minus 25% när man tar med hem.. Och ja, både vanliga Fred o Adam finns på BW just nu, var ett bra tag sedan jag drack Adam, galet bra öl faktiskt och jag kommer aldrig glömma första gången jag smakade det..