onsdag 1 juli 2009

Ölbloggarträff syd (uppdatering 2)

Okej, resterande saker att fixa inför denna provning (lördagen den 11'e 18:00) är glas(X), slutgiltiga provobjekt/inhandling på Ölbutikken och viktigast av allt, plats..

Så först ut, plats. Jag bor i en 35kvm studentlägenhet vid Värnhem och anledningen att jag inte föreslagit att vi kan vara här är just de där 35 kvadratmeterna. Nu ser det ut som vi har väldigt begränsade valmöjligheter och jag har kikat på möjligheten att trycka in oss här vilket jag har kommit fram till går, men det kommer isf bli ganska trångt. Slänger jag tillfälligt ut tv och möblerar om lite så går det dock och kör vi med vidöppna fönster och balkongdörr så kan vi säkert få luft under provningen också. Mitt köksbord kan dras ut till ett långbord för minst 8 personer och resterande fyra kan säkert sitta vid vardagsrumsbordet. Låter det här som en okej idé eller låter det för optimistiskt? Är det något som har ett bättre förslag eller möjligtvis en större lägenhet hyfsat centralt i Malmö? Att hyra in oss någon stans är kanske också ett alternativ men med mindre än två veckor kvar känns det enligt mig något kladdigt och osäkert och sen handlar det ju inte om allt för många timmar. Vad sägs?

Angående glas så har jag sju stycken "danska ölentusiaster provar glas" som håller ca 10cl samt lite andra blandade mindre glas i liknande form så det räcker åt alla. Det är inget problem om man inte är allt för kräsen med andra ord men förslag välkomnas såklart ändå.

Sist men absolut inte minst, vilka ytterligare provobjekt bör införskaffas? Än så länge har vi följande.

Mikkeller Festival Special Edition 2009 – Stella 0 150 cl
BFM Cuvée du 11ème 75 cl
BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 2008 75 cl
BFM Abbaye du Saint Bon-Chien Grand Cru 150 cl
Three Floyds Dark Lord Russian Imperial Stout 65 cl
Orkney Dark Island Reserve 75 cl
The Livery Verchuosity 75 cl
The Livery Impeche 75 cl
The Livery Hoppelbock 75cl
Samuel Adams Utopias ca 35cl
Barley Johns The Dark Knight (Returns) ca 100cl

Och följande har föreslagits (De flesta är öl som finns tillgängliga på Ölbutikken)

Lost Abbey
Moylans (IPA*)
Jolly Pumpkin
De Molen
Malheur Brut Cuvée Royale* * * *
Oerbier Special Reserva
Beer Here Hopfix*
Beer Here Lupulus*
Beer Here Pumpernickel Porter* *
Rulles Brune*
Liefmans Oude Bruin* * *
Unibroue Trois Pistoles* *
Unibroue La Terrible* * *
Unibroue Edition 2005* * * *

Fler förslag välkomnas men se framförallt till att hojta här vilka av ovanstående objekt ni vill se på provningen och försök specificera er för även om tex all De Molen öl är intressant så är det sannerligen inget vi hinner prova denna gången. För övrigt är nu Ölbutikkens öppettider ännu mer begränsade under sommaren (onsdagar och lördagar) så vår enda chans att inhandla därifrån är på onsdag då jag skickar min flickvän som ändå pendlar till Kph att handla åt oss ;) Om inte någon annan vill åka över då dvs.. Just nu ligger vi på runt 79cl och ca 250kr per person. Vad är en rimlig gräns att sätta för provandet? Jag själv tänker max 1L men helst ännu mindre då det är mycket starka grejer och någon kanske tar med bonus öl utöver provobjekten. Med andra ord har vi inte jättemycket utrymme kvar på listan åt provobjekt.

Sen så vill jag även be de som ska ta med tidigare inköpta provobjekt att e-posta mig (e-mail finns på min profil) och berätta exakt vad de kostade etc, då för att jag ska kunna räkna ut hur mycket ni ska betala för provningen eller ha tillbaka i slutändan och även så att jag mer exakt kan räkna ut vad provningskostnaden landar på.

Förutom ovanstående tänkte jag också kolla om intresset finns för att invadera någon vettig Malmö pub efter provningen. Jag personligen gör gärna det hela till en helkväll med ett besök på Nya Tröls eller Bishops Arms efteråt. Vad säger ni? Om alla gillar tanken på detta så kan det vara en idé att boka ett bord kanske, iaf "Tröls" kan bli ganska fullt en lördagskväll men även "Bishops" kan bli packat av packade affärsmän.

Skål i solen!

23 kommentarer:

andersand sa...

Jag slänger en röst för "Malheur Brut Cuvée Royale", en för Unibroue "La Terrible" och en för Unibroue "Edition 2005".. Det är ungefär så mycket mer jag pallar, ungefär..

andersand sa...

Värt att nämna är också att BrewDogs "Atlantic IPA" nu har anlänt på Ölbutikken (110dk för 33cl...) samt deras folköl "How to disappear completely" och sedan något jag har högre förväntningar på, Beer Heres "Hop Fix", en IPA på 65cl flaska i äkta amerikansk anda..

Markus sa...

Plats: Hemma hos dig funkar bra för mig. Får man inte tag på en gratis lokal så tycker jag att det är bättre att lägga pengarna på annat.

Glas: Jag har fyra glas jag, ahem, fick med mig från ölfestivalen som jag kan plocka med om du vill.

Ytterligare öl: Har inga ytterligare förslag men BrewDog undviker jag gärna, inget jag prövat från dem har varit speciellt mycket att hänga i julgranen; jäkla skitbryggeri;-) Däremot skulle Hop Fix vara kul att testa så den kan jag tänka mig.

Hm... det var väl allt.

andersand sa...

Då kan du ta med din glas så har vi 11 så använder jag något riktigt loser glas.

Egentligen hade jag varit intresserad av Hop Fix men misstänker att man inte blir värst tillfredsställd på 5-10cl så jag köper nog en hel bomber själv snarast ;)

Jag håller mig med BrewDog ölen tills vidare, lite mycket snack och lite lite action ja..

Henrik sa...

Jag har ett glas från ölfestivalen.

Jag röstar på:
Malheur Brut Cuvée Royale
Liefmans Oud Bruin
Beer Here Mørke Pumpernickel Porter
Moylans IPA (tror dock att många testat den innan)

/Henrik

ricke sa...

Hmm mycket som ska besvaras här. Får se om jag kommer ihåg allt:

Plats: Pallar du fixa med allt det där så låter det som en ok idé att vara hos dig. Min egen lägenhet lämpar sig tyvärr inte, av skäl vi kan ta en annan gång.

Glas: Jag har tyvärr inga bra provningsglas.

Utgång: Jag ska med ett flyg till italien tidigt dagen efter, så chansen är rätt stor att jag skippar utgång.

Ytterligare provobjekt: Jag röstar på Malheur Brut Cuvée Royale och unibroueölen. Sen är jag iofs rätt sugen på någon av de kraftigare ölen från de Molen, typ Cuvee eller någon stout. Fast om många har provat de flesta kan det kanske skippas.

Inget annat bland "kanske-objekten" låter jätteintressant, eller ja tillräckligt intressant för att slå sig in på provningen.

Mängd och kostnad: 1 liter räcker gott och väl med tanke på att det är rätt starka grejer som ska provas. Kostnad spelar inte så stor roll, totalt kommer det ändå inte att landa på så mycket.

ricke sa...

eller vid närmare eftertanke, skippa min röst på de molen. Jag lägger den på liegmans oud bruin i stället. Hade varit kul med något som bryter av "spänn-dina-muskler-allt-vad-du-kan-ölen"

ricke sa...

och det skulle stå "liefmans"

Fredrik sa...

Jag tycker att det funkar fint om vi kan vara hos dig Anders.

Jag har några provar glas också 3st tror jag.

Jag skriver vad jag vill testa här också:

Liefmans oud bruin (bara för att jag inte testat den och kan dela eländet på flera då jag inte gillar denna stil haha)

Testar gärna unibroue flaskorna och beer here pumpernickel & lupelus.

Mahleur brut är mycket trevlig så jag har inget emot att testa den igen men jag skulle föredra en rulles brune.

De molen känns som att vi skulle kunna ta någon annan gång jag har provat alla och visst dom är jätte goda men det finns ju så mycket som är gott.

Jag tar med mig en liten "bonus" som är 23år gammal, kanske kan vara något, jag håller er på halster ett tag till ;-).

Stouter sa...

De mesta har redan sagts, men jag kan lika gärna instämma:

Hemma hos dig Anders blir bra för mig, jag har inget emot att sitta trångt.

Vad gäller glas så anpassar jag mig lätt till vad som finns, har tyvärr inga bra att ta med själv..

Skippar gärna De Molen då de jag vill smaka är de tyngsta. Däremot Liefmans Oud Bruin, Malheur Brut Cuvée Royale och Unibroue Edition 2005 får min röst!

Utgång: Jag är inte främmande till förslaget. Planerar på att slagga hos föräldrarna i malmö istället för att pendla tillbaka så det finns ingen tidsgräns satt av pendling ;)

andersand sa...

Gött, finns det hjärterum så finns det..... eller som min amerikanska svärmor översätter det "if theres room in your heart theres room in your butt"...

Jag räknar röster så får vi se vilka flaskor det blir beroende på hur mycket vi vill dricka per person. Lägger vi till tre st 75cl flaskor så är vi uppe i nästan 90cl per person, det kan jag tycka är lagom men om man är riktigt modig kan man ju lägga till ännu en flaska av något..

Glas är ju fixat nu, det räcker med att Markus tar med sina och Henrik tar med ett så har vi 12st likadana provarglas, gött!

andersand sa...

Tog mig friheten att låta Niklas ta med "Barley Johns The Dark Knight" på provningslistan, är det någon som har några invändningar så får ni först gå till doktorn och göra en undersökning.. Tar redan nu o tackar Niklas för att han drar med en sådan här raritet! Wohoo!

Martin sa...

Var som funkar för oss. Vi kan ta med oss våra provningsglas från Ölfestivalen!

Stouter sa...

The dark knight?! Den tillsammans med Dark Lord och Utopias kommer att ta knäcken på mig (positivt alltså)!!

andersand sa...

Ja det blir ett och ett annat massivt öl alltså.. Jag tänkte nästan ta och fråga om det är lönt att inhandla en-två flaskor på Ölbutikken, vi har ju närmare 80cl per person nu sen blir det säkert en o en annan bonus öl.

Vi har även fått tillskott av en till Anders som mailade mig och frågade om han fick hänga på, jag sa att det var hel lugnt, så nu är vi 13 personer.

Niggze sa...

Tycker också med tanke på mängden samt alkohol styrkan att vi inte behöver inhandla något mer från butikken eller så. Får ha i åtanke diverse "bonus öl" också givetvis.

Stouter sa...

Har vi någon maxgräns på deltagare? Chansen/Risken finns ju att det tillkommer mer folk nu sista veckan som vill vara med, alla kan ju inte planera lika väl som oss ;)

Jag tänker både på utrymme och ölmängd per flaska. 13 pers är ju lugnt (5cl/person av Dark Lord t.ex.), men när blir det för mycket egentligen?

Håller även med om att vi nog inte behöver mer öl på den bestämda listan :)

andersand sa...

Jag kan inte tala för alla men jag tycker vi sätter stop nu, 5-6cl gränsen är rätt lagom när det gäller de starkare grejer men mindre än 5cl blir lite tråkigt.

Niggze sa...

Jag tycker också att vi sätter stop nu faktiskt då 5 cl känns lagom.

andersand sa...

Så.. finns det inga fler som har åsikter vad gäller provobjekt? Önskemål? Behöver vi mer eller ska vi vara nöjda runt 80cl? Jag behöver ha koll på detta senast tisdag kväll då jag tänkte skicka flickvännen att handla åt oss på ölbutikken under onsdagen (vilket är vår enda chans innan lördagen att inhandla något.) Just nu känns det närmast lite onödigt att skicka iväg henne för att köpa ett par flaskor dock, som sagt så har vi redan så mycket och så mycket starkt framförallt..

Sen bad jag de som ska ha med sig öl som vi ska prova att e-maila mig så att jag kan få exakta prisuppgifter på ölen, då så att ni kan få rätt mängder pengar tillbaka/avdraget i tid etc. Har än så länge bara fått svar ifrån Henrik och behöver fortfarande ha exakta uppgifter om ni inte vill att jag ska sitta o gissa. Om ni inte är med i svängarna och jag inte får informationen i god tid så får ni sedan inte gnälla på mig om det blir försenat.

Sen efter onsdag kommer jag ta tag i allt vad gäller betalningar, kontouppgifter etc för ingen vill väll ha pengar kontant? Just därför vore det bra att innan dess ha koll på vad allas medtagna öl kostar.

Skål.. med kaffe..

ricke sa...

Det kanske är lika bra att hålla här. Det enda som jag själv tycker är ett intressant provobjekt från Ölbutiken på "kanske listan" är Malheur (på provningen alltså, många andra är också intressanta), och det är nog inte motiverat att åka dit bara för den.

Vill också passa på att redan nu tacka dig anders för att du drar i så mycket kring det här. Grymt. Den stundande betalningsprocessen kan exempelvid bli riktigt knivig att reda ut.

Stouter sa...

Jag håller med om att provningsobjekten kan spikas nu, och inget ölbutikken-besök behövs.

andersand sa...

Då ser det ut som vi skippar ölbutikken om det inte helt plötsligt dyker in en majoritet och skriker :)

Som läget ser ut nu så har vi kanske ett till intressant objekt att lägga till på listan (som en deltagare har hemma) ett så pass intressant objekt att jag igen kan ta för givet att alla vill prova det. Det är hursomhelst inte bekräftat så jag vågar inte säga mer än så.

En annan sak värt att nämna är att provningen kanske inte tar plats hos mig utan ett par hundra meter här ifrån (närmare centrum då.) Det är inte heller bekräftat men det vore bra så man slipper svettas..

Hursomhelst så gör jag ett nytt uppdaterat inlägg så fort jag har bekräftat de två ovanstående osäkerheterna.. Jag tror även jag har koll på vad majoriteterna av provobjekten kostade vid inhandling och kommer så fort jag kan redovisa en ut respektive inbetalningslista med mer exakta värden.